Praha, 4. prosince 2014
Stále větší počet Čechů se na vánoční svátky vydává na dovolenou do zahraničí. Podle informací z cestovních kanceláří v tomto období také roste zájem o exotické zájezdy. Obzvlášť v zimním období ale přibývá zpožděných či dokonce zrušených letů. Na co máte v případě komplikací nárok a na co si dát pozor?
Nároky ze zpožděných a zrušených letů
- Jen v letošním roce došlo v ČR k více než 2000 případům zpožděných nebo zrušených letů.
- Nejčastější náhrada za zpožděný/zrušený let se v Česku pohybuje kolem 300 eur.
- Průměrná doba řešení jednoho případu se většinou pohybuje kolem 2 měsíců.
- Problémy se zrušeným nebo značně zpožděným letem má zhruba 10% cestujících
- Za necelé dva roky bylo poškozeným díky Click2Claim vyplaceno 51 300 000 korun.
Pokud se vydáte z Prahy do Thajska nebo dalších oblíbených exotických destinací, nezapomeňte, že i v takové chvíli platí právo na kompenzace v případě zpožděných letů. „Při letu do exotických států, který začínají cestují na území Evropské Unie (v Praze) nebo při letu s evropským leteckým dopravcem, platí standardní pravidla o zpožděných letech i z exotických destinací,“ vysvětluje František Herynk ze společnosti Click2Claim. Při zpoždění vyšším než 3 hodiny mají cestující stejné nároky na finanční odškodnění, jako u zrušeného letu. To v případě vzdálenosti vyšší než 3,5 tisíce kilometrů představuje částku 600 EUR. Taková částka může zaplatit nemalou část zájezdu a to zvláště v případě, kdy cestuje celá rodina.
Čím větší počet cestujících se ale domáhá svých práv, tím více se letecké společnosti zdráhají kompenzace vyplácet. Shrnuli jsme nejčastější problémy, se kterými se cestující setkávají při jednání s leteckými společnostmi:
1. Nekomunikace: letecká společnost s cestujícím napřímo vůbec nekomunikuje. Případně se stává, že cestující sice dostane příslib odpovědi, ale lhůta pro její vyřízení se stále oddaluje. Podle nařízení ESD je ale povinna odpovědět nejpozději do 30 dnů.
2. Přesouvání zodpovědnosti: zejména v případě charterových letů odkáže cestující na cestovní kancelář. Ta ovšem může jen zpětně žádat leteckou společnost o vyplacení kompenzace, protože zodpovědnost nese ona. Cestující se tak dostává do bludného kruhu a kompenzace se raději časem vzdá.
3. Zamítnutí bez dalších důvodů: občas se stává, že letecká společnost klientovi zamítne jeho žádost s výčtem paragrafů a ustanovení, které splnila. Člověk neznalý problematiky pak snadno podlehne pocitu, že tím je vše ukončeno a jeho nárok na kompenzaci je skutečně neopodstatněný.
4. Kompenzace není občerstvení: v některých případech aerolinky nabídnou klientům občerstvení na letišti s tím, že jde o kompenzaci za čekání. Cestující tak podléhají pocitu, že na další kompenzaci nemají nárok.
5. Technická závada: zřejmě nejoblíbenější způsob, jak se aerolinky snaží zbavit zodpovědnosti. Technická závada patří mezi mimořádné okolnosti, při kterých není letecká společnost povinna kompenzace vyplatit. „Běžný člověk nemá šanci posoudit, zda tomu tak skutečně bylo. Proto se vyplatí obrátit se na specializovanou společnost, která je schopná takovou informaci skutečně nechat prověřit a případně zajistí vyplacení kompenzace,“ vysvětluje František Herynk.
6. Letenka zdarma: dalším zajímavým způsobem jak odbít cestující je přiznání pochybení a vystavení další letenky zdarma bez finanční kompenzace. „Letecké společnosti tak často ušetří nemalé částky, protože letenka nikdy nedosahuje výše finanční kompenzace a cestující zase bývá potěšen, protože získal odškodnění. Cestujícím se ale skutečně vyplatí získat finanční kompenzaci oproti letence zdarma,“ podotýká Herynk.