Česká pošta chystá novou funkci v datových schránkách. Od 1. ledna 2010 přes ně bude možné posílat také faktury a výzvy k zaplacení, a to nejen státním orgánům, jako je tomu dnes, ale i běžným právnickým a fyzickým osobám. Od 1. července 2010 navíc padne omezení na faktury a výzvy k zaplacení, a prostřednictvím datových schránek bude možné posílat libovolné dokumenty.
Malá odbočka: Přemýšlíme, kdo a jak bude v prvním půlroce kontrolovat, že datovou schránkou prochází faktura a ne třeba velikonoční přání.
Čekejte háček. Přestože datová schránka vypadá jako e-mail, za zaslané zprávy se platí. Odeslání Poštovní datové zprávy – jak se služba nazývá – bude stát 15,04 Kč bez DPH (18,05 Kč včetně 20% daně). Radujme se, protože podle zpráv, které se objevily dříve, to mělo být ještě dražší.
Česká pošta si kromě toho bude účtovat ještě paušální poplatek. Jeho výše je závislá na počtu odeslaných zpráv v měsíci. Vyúčtování přijde na konci měsíce do datové schránky odesílatele nebo na zadanou poštovní adresu, příjemce za doručené zprávy nic neplatí.
Měsíční poplatek za využívání služby |
---|
Počet zpráv odeslaných v měsíci | Cena bez | s DPH |
---|
1–10 zpráv | 50 Kč | 60 Kč |
---|
11–50 zpráv | 35 | 52,50 Kč |
---|
nad 50 zpráv | 20 | 24 Kč |
---|
žádná zpráva | žádné poplatky |
---|
Službu Poštovní datové zprávy si odesílatel i příjemce (!) musí napřed aktivovat. Obě strany se tedy napřed musí domluvit na tomto způsobu fakturace, dokument není možné poslat naslepo. Postup aktivace je uveden v oficiální zprávě, u odesílatele se provede v Klientské zóně na webu České pošty, příjemce službu povolí v nastavení datové schránky.
FinExpert komentuje: Škrábání levou za pravým uchem
Službu pro posílání běžných dokumentů doprovází stejně jako samotné datové schránky pocit něčeho nehotového, nedomyšleného a komplikovaného. Zejména nutnost aktivace na straně příjemce je velká překážka. Když už přece firma nebo jedinec má datovou schránku, proč by si měl znovu aktivovat, že do ní chce dostávat zprávy? Odesílatel musí příjemce napřed kontaktovat, aby se ujistil, že může zprávu poslat.
Další věc je samozřejmě cena. Osmnáct korun za zaslání faktury, kterou lze v elektronické formě už dnes bezplatně zasílat běžným e-mailem, může celou službu zabít. Výhodou je zde samozřejmě prokazatelnost doručení, ale je tohle hlavní problém, které firmy při fakturaci trápí? Přidejte k tomu velmi neintuitivní prostředí datových schránek a můžeme se začít vsázet, kolik lidí a firem bude tímto způsobem faktury posílat.