FinExpert.e15.cz

Zneužívá Letiště Praha vnitřní informace ČSA?

Chtěli byste podnikat a zároveň mít legálně k dispozici všechny obchodní údaje svého největšího konkurenta?
Zneužívá Letiště Praha vnitřní informace ČSA?

Právě takovou výhodu má v současné době společnost Letiště Praha.

Státní podnik Letiště Praha (dříve Česká správa letišť) je obchodní společnost provozující pražské mezinárodní letiště na Ruzyni. Jednou z činností, kterou vykonává pro letecké dopravce, je i tzv. handling (kompletní odbavení letadla). V rámci handlingu jsou poskytovány posádce letadla veškeré potřebné informace, je zajištěn úklid stroje, odbavení cestujících i nákladu, zásobování občerstvením, tankování, přetah letadla po letištní ploše a mnohé další. Jedná se o nezbytné úkony, které musí být využity každým leteckým dopravcem přistávajícím na Ruzyni, a jde tak z povahy věci o velmi lukrativní byznys.

Lukrativní byznys

Na ruzyňském letišti poskytují handling 3 společnosti: Menzies, Letiště Praha a ČSA. Ve vztahu dvou posledně jmenovaných lze najít osobu, která participuje na významných pozicích v obou společnostech: je jí Ing. Jiří Pos.

Ing. Jiří Pos původně působil na pozici viceprezidenta ČSA pro pozemní provoz, a řídil handling u ČSA. Ještě dříve byl zvolen do dozorčí rady ČSA jako zástupce zaměstnanců. V roce 2006 však od ČSA odešel a následně nastoupil u společnosti Letiště Praha, s.p. na místo ředitele Divize obchodu, marketingu a provozu leteckých služeb. Tedy na pozici obdobnou té, kterou zastával u ČSA.

Proti změně zaměstnavatele nelze nic namítat, na ni má bezpochyby právo. Ovšem zůstává s podivem, že do dnešních dnů je Ing. Jiří Pos členem dozorčí rady ČSA, zastupujícím zaměstnance.

Dochází tak k paradoxní situaci, kdy jako zaměstnanec konkurenční společnosti má hájit zájmy zaměstnanců ČSA, a k tomu má ze zákona právo nahlížet do všech dokladů a záznamů týkajících se ČSA. Jeho oprávnění nahlížet do dokladů ČSA není nijak omezeno, a má tedy právo nahlížet i do dokladů majících vztah k handlingu. Pozice člena dozorčí rady mu tak otvírá dveře k údajům o cenách, poskytovaných slevách a k dalším citlivým datům handlingu.

Neodstoupím!

Ing. Jiří Pos byl v uplynulých měsících opakovaně vyzýván zaměstnanci ČSA k rezignaci na členství v dozorčí radě ČSA, neboť dle jejich názoru nemůže s ohledem na svou pracovní pozici řádně hájit jejich zájmy. Pan Pos však na tyto výzvy nereagoval a pouze v listopadu 2006, při radikální obměně dozorčí rady, odstoupil z pozice místopředsedy a zůstal pouze řadovým členem dozorčí rady.

V důsledku jeho neochoty odstoupit odbory zastupující zaměstnance ČSA zaslaly představenstvu společnosti dopis, v němž podávají návrh na odvolání Ing. Pose z funkce člena dozorčí rady aerolinií a žádají představenstvo o zahájení procesu, který by umožnil hlasování zaměstnanců o jeho odvolání. Do dnešního dne však k žádným krokům nedošlo.

Lepší časy v nedohlednu

Před více jak 6 měsíci jsme na našem webu publikovali sérii článků poukazujících na špatný stav ČSA. Řada zaměstnanců aerolinek nám v bouřlivé diskusi dávala za pravdu a rovněž přidávali řadu svých osobních zkušeností přímo z provozu. Co se od té doby změnilo?

V rámci programu OK-Dohoda odešla část zaměstnanců, dalších cca 200 zaměstnanců by mělo odejít od společnosti v prvním čtvrtletí roku 2007.

Bylo rozhodnuto o prodeji Cargo ČSA a ČSA Catering, probíhají úvahy o prodeji jednoho hangáru a odprodeji a následném zpětném leasingu 5 strojů Boeing 737.

Všechny tyto operace by měly pomoci vylepšit kritické cash flow a rovněž se pozitivně promítnou do celkového hospodářského výsledku společnosti. Ovšem jeho klíčová část, tj. výnosy z prodeje letenek a provozní náklady, se nijak výrazně nemění. Opakovaně se v médiích objevuje suma 2 miliardy Kč, kterou budou ČSA potřebovat k udržení provozu. Nový předseda dozorčí rady ČSA Ing. Miroslav Ševčík se nechal slyšet, že je to účet za působení Jaroslava Tvrdíka ve vedení národního dopravce.


Poselství zaměstnance ČSA

Management (někdy úspěšný, jindy vhodný na defenestraci) odchází, značka ČSA už 80 let přetrvává a věřte, že každý kdo pracuje v provozu, považuje ČSA za takový svůj "aeroklub", za místo, kam chodí velmi rád, a to všechno, co s ČSA dělá naše politická garnitura prostřednictvím dosazených lidí, nevidí rozhodně rád. A ČSA potřebují pozitivní renomé, tedy minimálně takové, jaké si zaslouží, protože ČSA jsou dobrá firma.


Ne zcela veřejně známé jsou další závažné skutečnosti

  • Nebylo nijak rozhodnuto o osudu dálkové flotily, pouze v lednu bude uzavřena poslední dálková destinace na východě – Dubaj. Pro dálkové obstarožní A310 tak zůstávají pouze New York, Toronto a Montreal + zimní charterové lety do Jižní Ameriky (Fortaleza) a Karibiku.
  • Z evropských destinací se ruší irský Cork, skotský Edinburgh a bosenské Sarajevo, mluví se však o tom, že by se mělo uzavřít celkem až 10 destinací. Pakliže by skutečně došlo k tak radikálnímu rušení linek, muselo by se to projevit na snížení počtu letadel ve flotile.
  • Od ČSA k Travel Servisu odešel velký zákazník – CK Fischer.
  • Dvojice charterových A321 nemá mezi částí zaměstnanců příliš dobrou pověst ohledně technického stavu, navíc se vedou diskuse o jejich rentabilitě.
  • Zpětný leasing 5 Boeingů 737 sice pomůže vylepšit cash-flow, ovšem s dlouhodobého hlediska se zvýší výdaje na leasingové splátky.
  • Za prvních 9 měsíců roku 2006 sice došlo ke snížení ztráty na 324 milionů Kč, ovšem jen díky tradičním letním ziskům a rovněž díky změně pravidel účtování. I nadále rostly náklady společnosti rychleji než výnosy.
  • Výnosy z pravidelných linek se zvýšily pouze o 2,6 %, zatímco výnosy z charterové dopravy narostly o 34,9 %. Toto číslo dokládá, že se nedaří zlepšit prodej letenek na běžné linky.
  • Pro příští rok byla oznámena řada nových spojení konkurenty ČSA především z řad low-costů: Atény, Soluň, Brusel a další. Těžký úder se na očekává i na dálkovou flotilu, neboť na jaře 2007 bude otevřena linka společnosti Delta Airlines z Prahy na největší světové letiště – Atlantu, která zřejmě odláká část pasažérů linky do New Yorku. Již nyní se objevují první interní zprávy o tom, že bude ukončena právě linka do New Yorku a snad i do jedné z kanadských destinací. V kombinaci s velkou konkurencí Vídně, Mnichova a Frankfurtu a nevhodnými letadly ve flotile ČSA to vyvolává čím dál reálnější obrysy konečného rozpuštění dálkové flotily a přeměnu ČSA v regionálního dopravce (v lepším případě).

Dozorčí rada to vidí jinak

Dozorčí rada ČSA na svém zasedání 21. prosince 2006 schválila business plán, který počítá se ziskem 42 milionů Kč. Bohužel v plánu je již zahrnut odprodej carga a cateringu stejně jako zpětný leasing 5 Boeingů 737-500. Nelze to hodnotit jinak, než že zisk je plánován jen díky mohutnému rozprodeji majetku. Naproti tomu je naplánováno zvýšení výnosů z prodeje letenek o 1,4 miliardy Kč. Nakolik je toto číslo reálné, to ukáží až příští měsíce. Podobně okázalé předpoklady v minulosti se nakonec ukázaly jako liché.

Tento náš článek vyšel i na jiných zpravodajských serverech, ale jak rychle vyšel, tak rychle byl i stažen. Čím to asi bude? Že by to byla pravda?

Další článek


 

celkem 10 komentářů

Nejnovější komentáře

stažení článku
Petr Kučera
3. 5. 2007, 18:31
Re:A321
Marek
21. 1. 2007, 19:13
Re:A321
Vít Doležálek
11. 1. 2007, 20:42
Re:A321
Vít Doležálek
11. 1. 2007, 20:40
A321
Lucky
11. 1. 2007, 16:11

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  11

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více