Fenomén kalhot s pruhy jako symbol luxusu už je v České republice minulostí. Výzkum STEM/MARK pro Home Credit ukázal, že značky nyní hrají pro Čechy roli především při výběru zboží k dlouhodobému užití a služeb. Například více než tři čtvrtiny lidí si jen podle značky vybírá finanční instituci, přes 70 % auto nebo mobil. Často je však spotřební chování v rozporu s deklarovanou snahou šetřit na vhodném místě.
Během 90. let se v České republice vytvořil obraz úspěšného člověka – majitele luxusních hodinek, oblečení či bot konkrétních značek. Podle průzkumu dnes ale Češi daleko více dbají při svém výběru na značku automobilů, mobilních telefonů a též finančních institucí nebo mobilního operátora. Jde tedy o zboží vyšších cen a také o služby, u nichž si lidé chtějí být jisti, že za své peníze dostanou odpovídající protihodnotu. Naopak, pokud jde o tabákové výrobky, alkohol, nebo zmiňované oblečení, lidé značku příliš neřeší. Značka u cigaret nebo tabáku zajímá pouze 30 % populace, sportovní oblečení řeší jen 37 %.
Značky táhnou
Finanční instituci si jen podle jejího jména vybírá 79 %. V případě automobilů, stejně jako u mobilních telefonů či pojištění, je to 71 %. Méně než polovinu lidí pak zajímá sportovní obuv (48 %) nebo značka kosmetiky (44 %). V ostatních směrech průzkum spíše potvrzuje trendy: u mužů je častěji důležitá značka piva a auta, u žen šampónů, laků, gelů a mobilního operátora.
Naopak to, že Češi nehledí na kvalitu spotřebovávaného alkoholu a potravin příliš nekoresponduje s nedávným vývojem. „Ačkoli Češi v různých průzkumech tvrdí, že rozhodně nehodlají šetřit na potravinách, dlouhodobé trendy v maloobchodě ukazují, že je tomu naopak,“ říká za Home Credit Michal Kozub.