Změny v zákoně o dani z příjmů, které byly schváleny v šibeničním termínu na sklonku roku 2008, a tudíž ve sbírce zákonů vyšly až pod číslem 2/2009 lze rozdělit do tří oblastí:
- technická novela vyvolaná změnami, které od 1. 1. 2008 přinesl do ZDP zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů,
- odstranění negativních dopadů, které od 1. 1. 2008 přinesl do ZDP zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů, a to jak státnímu rozpočtu, tak daňovým poplatníkům,
- řešení daňového zatížení od 1. 1. 2009.
Tato novela schválená poslaneckou sněmovnou ruší ustanovení zákona o daních z příjmů, která měla platit od 1. 1. 2009 a byla schválena již v roce 2007 zákonem o stabilizaci veřejných rozpočtů.
Tyto a další změny v zákoně o daních z příjmů:
· nebude se tedy v roce 2009 snižovat sazba daně z příjmů fyzických osob na 12,5 %, ale zůstává na 15 % jako v roce 2008,
· srážková daň také zůstává na 15 % stejně jako v roce 2008,
· daň z příjmů právnických osobo je pro rok 2009 ve výši 20 % ze základu daně,
· u zaměstnance, na kterého se nevztahují tuzemské právní předpisy o veřejnoprávním pojištění, se bude postupovat tak, jako kdyby se na něho tuzemské předpisy vztahovaly (zavádí se daňová fikce). Příjmy takovéhoto pracovníka se budou navyšovat při stanovení základu daně vždy o fiktivní částku, která bude odpovídat tuzemskému pojištění placenému zaměstnavatelem.
· slevy na dani na poplatníka, manželku a daňové zvýhodnění na děti zůstává na stejné výši jako v roce 2008 (na poplatníka 24 840 Kč, na manželku 24 840 Kč, popř. ve výši dvojnásobné u manželů se zvlášť těžkým postižením s potřebou průvodce, na 1 dítě za rok 10 680 Kč),
· slevu na manžela(ku) si může uplatnit druhý z manželů, pokud si manžel(ka) nevydělal(a) za rok více než 68 000 Kč. V roce 2008 byla tato částka ve výši 38 040 Kč.
· na straně zaměstnavatele jsou daňově uznatelné náklady na vzdělávání zaměstnanců, pokud souvisejí s předmětem činnosti zaměstnavatele a podle zákoníku práce se považují za výkon práce zaměstnance. Dále jsou daňově uznatelné náklady vynaložené na rekvalifikaci zaměstnanců podle zákona o zaměstnanosti.
· za obdobných podmínek jsou u zaměstnanců osvobozeny částky vynaložené zaměstnavatelem na odborný rozvoj zaměstnanců,
· vstupní cena majetku pro účely uplatňování daňových odpisů se snižuje o další druhy podpory z veřejných zdrojů poskytnutých poplatníkům na jeho pořízení regionálními radami regionů soudržnosti v rámci podpory regionálního rozvoje. Na straně fyzické osoby je nutno tento příjem od daně z příjmů osvobodit.
· pro osvobození příjmů z prodeje cenných papírů se nadále nebudou rozlišovat CP na investiční CP a na ostatní CP a dále se pro účely testování limitu 5 % podílu na základním kapitálu nebo hlasovacích právech společnosti v době 24 měsíců před prodejem bude brát v úvahu pouze přímý podíl (rozhodující je překročení limitu jen u jedné z kategorií),
· mění se pravidla pro daňovou uznatelnost finančních nákladů z úvěrů a půjček, a to i zpětně pro zdaňovací období započatá v roce 2008, pokud si nová pravidla poplatník zvolí přednostně před zněním zákona o daních z příjmů k 1. 1. 2008,
· ruší se pravidlo daňové neuznatelnosti finančních nákladů ve výši 1 % z úhrnu nájemného z finančního pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku, pokud toto 1 % nájemného přesáhne 1 mil. Kč.
· daňové úlevy v podobě odpočtu hodnoty darů od základu daně si může poplatník uplatnit, pokud splňují podmínky zákona o daních z příjmů i tehdy, když jsou určené vymezeným příjemcům se sídlem či bydlištěm v zemi EU, Evropského hospodářského prostoru s výjimkou Lichtenštejnska. Lze odečíst od základu daně také hodnotu darů na financování odstraňování následků živelní pohromy, ke které došlo nejen na území ČR, ale také členského státu EU, Norska a Islandu.
· příjmy z prodeje podílu na společnosti se sídlem v ČR mají nově zdroj v ČR bez ohledu na to, zda je vyplácí daňový rezident či nerezident ČR,
· sankce ze závazkových vztahů hrazené daňovými rezidenty ČR mají zdroj v ČR,
· prostředky odpovídající tvorbě rezervy na opravu hmotného majetku podle zákona o rezervách musí být uloženy na vázaný účet. To platí pro rezervy, jejich tvorba započala po účinnosti novely,
· zvyšuje se limit pro osvobození důchodů od daně ze 198 tis. Kč ročně na 288 tis Kč,
· dále je stanovena možnost upravit základ daně při ukončení (přerušení) podnikatelské činnosti prostřednictvím dodatečného daňového přiznání i o závazky uvedené v § 23 odst. 3 písm. a) bod 12.
· pro rok 2008 bude naposledy vydán pokyn D k pohonným hmotám. Nadále budou podnikatelé vycházet z příslušné vyhlášky MPSV, která uvedené ceny stanovuje pro účely pracovních cest zaměstnanců. Tato vyhláška je vydávána vždy na začátku roku, takže podnikatelé budou znát průměrnou cenu pohonných hmot dopředu a budou se tak moci lépe rozhodnout, co je pro ně výhodnější. V roce 2008 přechodná ustanovení dávají možnost, nikoliv povinnost, postupovat podle vyhlášky MPSV.
· předmětem daně nejsou příjmy získané převodem majetku od osoby blízké, která byla zemědělským podnikatelem a předčasně ukončila provozování zemědělské činnosti,
· osvobozeny od daně jsou příjmy plynoucí dlužníkovi ve zdaňovacím období, ve kterém bylo rozhodnuto o povolení reorganizace podle zvláštního právního předpisu a ve zdaňovacím období následujícím bezprostředně po zdaňovacím období, ve kterém bylo rozhodnuto o povolení reorganizace, pokud v něm nedošlo ke skončení reorganizace,
· za hmotný majetek pro účely zákona o daních z příjmů jsou nově definována dospělá zvířata a jejich skupiny, jejichž vstupní cena je vyšší než 40 tis. Kč.