Včera, tedy 1. prosince 2016 byl první den s EET. Povinnost evidovat se nyní vztahuje na poskytovatele ubytovacích a stravovacích služeb (NACE 55 a 56), od 1. března 2017 přijde na řadu maloobchod a velkoobchod. A jak dotčení podnikatelé zvládli první den s evidencí? Dle společnosti Storyous, která dodává pokladní zařízení pro segment gastronomie provázely první den zmatky.
Konkrétně ohledně DPH a evidence za občerstvení s sebou (3. fáze), množí se požadavky na expresní instalaci pokladny, některé hospody zůstaly preventivně uzavřeny a najdou se i tací, kteří vsadili na špatné řešení a nyní hledají pomoc jinde...
Testovali jsme evidenci „na vlastní kůži“ a nastavení může být oříšek.
Systém Finanční správy zatím prý funguje jak má a nejsou hlášeny závažnější nedostatky. Více se tedy mezi hospodskými probírá změna DPH z 21 % na 15 % u jídla a nealko nápojů, o které řada z nich nevěděla nebo ji neřešila.
Řeší také, jakým způsobem mají evidovat občerstvení kupované s sebou. Stále se také najdou i tací, kteří si sice certifikát na finančním úřadě vyzvedli, ale pokladnu budou teprve instalovat. Nezanedbatelná část podnikatelů dokonce nemá pokladnu zajištěnou vůbec.
Některé hospody končí, jiné EET bojkotují
Množí se i problémy nefunkčních řešení, část dodavatelů totiž přecenila své síly a nejsou schopni zajistit zákaznický servis a odstraňování problémů v odpovídajícím časovém horizontu, a to ani v rámci závad, na které se vztahuje reklamace.

Paralelní Polis: „ Neakceptujeme a nikdy nepřistoupíme na pravidla EET.“
A konečně zde máme subjekty, které buď ukončili činnost úplně, nebo EET bojkotují. Například pražský spolek Paralelní Polis, který v pražských Holešovicích provozuje kavárnu, kryptoanarchistický institut, coworkingové centrum nebo 3D tiskovou dílnu. Nemalé počty odběratelů piva zase hlásí velké pivovary.