Soukromá společnost RegioJet postaví na koleje vlastní vozy pravděpodobně v září. České dráhy tak na podzim získají konkurenci. Na koleje mezi Prahou a Ostravou totiž vyjede první žlutý soukromý rychlík RegioJet.
Kdo by ale čekal levnější jízdenky, bude zklamaný. RegioJet nechce cestující nalákat na ceny, ale na servis a pohodlí, včetně stevardů a stevardek.
I přesto – ačkoli žluté vlaky ještě nejezdí – již nyní nese konkurence Českých drah výsledky. ČD totiž uváději do provozu další modernizované vozy, vybavené klimatizací, elektrickými zásuvkami a stevardkami. Dalším pozitivem bezpochyby je, že si cestující budou moci vybírat z většího počtu spojů, místo dvou do hodiny nyní pojedou ve špičce tři.
České dráhy jsou si vědomy, že na konkurenci musí reagovat. Od prosince totiž stát přestane vlaky Českých drah na této trase dotovat, čímž ušetří zhruba 100 milionů korun ročně. ČD tak budou muset zajistit, aby si tato trasa na sebe vydělala. Od prosince 2012 by se navíc měla nabídka rozšířit ještě více: přibude další soukromá společnost, Rapid Express.
Budou žluté vlaky stejné jako současné?
Dle idnes.cz pochází vlaky RegioJet – stejně jako 32 vlaků, které nedávnou koupily České dráhy – od rakouských státních drah ÖBB, nejsou to tedy nové, ale již používané vlaky. Jde ale o novější a modernější vagony, které mají například také klimatizaci či elektrické zásuvky, firma navíc plánuje změnit jejich interiér a zrenovovat je tak, aby nebylo poznat, že nejsou nové.
Ještě nevyjely a už mají zpoždění
Majitel StudentAgency a RegioJet Radim Jančura ještě v loňském roce tvrdil, že projekt odstartuje v první polovině letošního roku. Nyní je ale jasné, že do června to určitě nebude, hovoří se o září a provozu v plném nasazení všech vozů v prosinci. Vlaky RegioJetu jsou dokonce již v současném jízdním řádu, i přesto, že zatím nejezdí.