Internet a auto je základ
Přístup k internetu je dneska považován za nutnost, stejně tak jako vlastnit auto. Kdo nemá k internetu přístup či nevlastní auto, protože si to nemůže finančně dovolit, tak se cítí ve vyspělých zemích světa handicapovaný a sociálně vyloučen. O kvalitě života v jednotlivých zemích mimo výše průměrné mzdy vypovídá právě i dostupnost internetu a automobilismus. Při porovnání uvednených kritérií zjistíme, že největší favorité (Brazílie a Argentina) na tom nejsou rozhodně nejlépe.
Mít auto je v některých zemích jen sen
Vlastnit auto je v dnešní hektické době naprosto nezbytné. Kdo nemá řidičák, má oproti ostatním občanům veliký handicap při svém uplatnění na trhu práce ve vyspělých zemích. Umět řídit patří dle evropských zaměstnavatelů k druhotné gramotnosti zaměstnanců. Automobilová doprava je pořád na vzestupu a počet aut na světě neustále roste. Mezi jednotlivými světadíly jsou však značné rozdíly.
Vlastnit auto v zemích Jižní Ameriky či Afriky je pro běžnou rodinu něco nepředstavitelného. Navíc auta zaregistrované v těchto zemích mají v průměru více než 25 let (v zemích západní Evropy se stáří vozového parku pohybuje těsně nad 10 let, v ČR asi 16 let). Kvalitní a bezpečná automobilová doprava je jednou z cest zvýšení konkurenční schopnosti evropských podniků a zvyšování životní úrovně Evropanů. Nejvíce osobních aut na 1000 obyvatel je v Itálie (593), Německu (546) a Austrálii (527). Naopak nejméně osobních aut je ze zemí, které se účastní MS ve fotbale v Angole (4), v Pobřežích Slonoviny (11), Togu a Ghaně (15).
Internet vévodí v Asii
Téměř žádná profese vykonávaná ve vyspělých zemích světa se dneska neobejde bez znalostí práce s nejnovějšími technologiemi a internetem. S internetem se dneska setkal již téměř každý občan vyspělých zemí a mnoho lidí jej dennodenně využívá ve své práci. Jednoznačným trendem však je mít přístup na internet doma a moci tak využívat všech jeho lákadel. V počtu internetového připojení v zemi jsou na tom nejlépe Korejci (657 internetových připojení na 1000 obyvatel), následuje Austrálie (653). Naopak nejmenší dostupnost internetu je v Angole (12) a Ghaně (17).
Kdo tedy vyhraje?
Dle fotbalového umění je dle světových odborníků největším favoritem Brazílie (která jako jediný stát nechyběla na žádném dosavadním MS a vyhrálo ho celkem pětkrát) následovaná Argentinou. Počítat se samozřejmě musí s tradičními evropskými fotbalovými velmocemi: Itálii, Španělskem a Francií. Pozadu nechce zůstat ani domácí Německo a Anglie. My Čeští fanoušti věříme samozřejmě našemu národnímu fotbalovému týmu v čele s držitelem Zlatého míče Pavlem Nedvědem, ekordmanem v počtu reprezentačních zápasů Karlem Poborským a nejlepším střelcem v národním dresu Janem Kollerem. Pokud by však o postupu z jednotlivých osmi skupin rozhodovaly uvedené dvě ekonomické kritéria, postoupily by z jednotlivých skupin tyto státy:
- A: Německo a Polsko (turnaj by skončil pro Kostariku a Ekvádor)
- B: Anglie a Švédsko (turnaj by skončil pro Trinibad a Tobogo a Paraguay)
- C: Nizozemí a Srbsko a Černá hora (turnaj by skončil pro Argentinu a Pobřeží Slonoviny)
- D: Portugalsko a Mexiko (turnaj by skončil pro Iran a Angolu)
- E: Itálie a USA (turnaj by skonil pro Česko a Ghanu)
- F: Austrálie a Japonsko (turnaj by skončil pro Brazílie a Chorvatsko)
- G: Švýcarsko a Francie (turnaj by skončil pro Koreu a Togo)
- H: Španělsko a Ukrajina (turnaj by skočnil pro Saudskou Arábii a Tunisko)
Nechme se tedy překvapit, kdo se stane na 18. MS celkovým vítězem a zdali existuje nějaká závislost mezi ekonomickými ukazateli v jednotlivých zemích a konečným umístěním.
Životní úroveň účastníků letošního MS ve fotbale
Země |
Počet osobních aut na 1000 obyvatel |
Internetové připojení na 1000 obyvatel |
Itálie |
593 |
498 |
Německo |
546 |
427 |
Austrálie |
527 |
653 |
Švýcarsko |
524 |
472 |
Anglie |
501 |
629 |
Francie |
493 |
414 |
USA |
467 |
556 |
Švédsko |
454 |
755 |
Španělsko |
443 |
332 |
Japonsko |
433 |
502 |
Nizozemí |
423 |
616 |
Portugalsko |
379 |
280 |
Česko |
363 |
500 |
Polsko |
294 |
234 |
Chorvatsko |
291 |
295 |
Trinibad a Tobago |
219 |
122 |
Korea |
215 |
657 |
Argentina |
141 |
161 |
Brazílie |
135 |
122 |
Srbsko a Černá hora |
133 |
186 |
Mexiko |
127 |
134 |
Saudská Arábie |
114 |
64 |
Ukrajina |
103 |
78 |
Kostarika |
90 |
235 |
Tunisko |
60 |
84 |
Paraguay |
51 |
25 |
Iran |
48 |
79 |
Ekvádor |
32 |
47 |
Ghana |
15 |
17 |
Togo |
15 |
44 |
Pobřeží Slonoviny |
11 |
18 |
Angola |
4 |
12 |
Pramen: Statistisches Bundesamt, Fußball-WM 2006, Bestellnummer: 0000049-06900-1