FinExpert.e15.cz

Zdeněk Sluka, Sophia Finance

Se Zdeňkem Slukou, výkonným ředitelem poradenské společnosti Sophia Finance, jsme hovořili o placeném finančním poradenství.

Jací lidé se na vaši firmu obracejí nejčastěji?
Ti klienti, kteří sdílí přesvědčení, že za peníze dostanou kvalitní finanční poradenství a  služby na vysoké úrovni. Například ti, kteří se zklamali u jiných poradců nebo ve finančních institucích.

Vaše společnost poskytuje placené finanční poradenství. Existují však i firmy s neplaceným finančním poradenstvím. Proč jste se rozhodli pro to placené?
Neplacené finanční poradenství je mýtus. Je to práce jako každá jiná. Jestliže základní analýza zabere poradci deset až dvanáct hodin práce, musí je dostat zaplacené. Otázka tedy zní, kdo to platí. Jestliže poskytuje takzvané bezplatné poradenství, musí prodat výhodný produkt, aby vydělal. Takže se může snadno stát, že ošidí buď klienta nebo analýzu. Bohužel finanční motivace je vždy tím nejsilnějším, co ovlivňuje rozhodování.

Zaručuje podle vás placené poradenství objektivitu a profesionalitu při výběru finančních produktů?
Po pravdě, nezaručuje. Správnost výběru závisí také na kvalitě vzdělání poradce a na jeho odborném a analytickém zázemí. Poradce placený honorářem však nemá tu motivaci vybírat neobjektivně. Nedostává zaplaceno za prodej produktů, ale za finanční plán, za poradenství. Nepotřebuje doporučovat finančně výhodné produkty klientům, kteří je vůbec nepotřebují.

Chcete říct, že si každou i sebemenší radu necháte zaplatit?
To rozhodně ne. Když za mnou přijde babička, že jí měsíčně zůstává dvě stě korun a chtěla by je nějak výhodně uložit pro vnoučka, tak ji samozřejmě poradím a peníze od ní chtít nebudu. Klient u nás platí analýzu, finanční plán, servis a revizi. Každý poradce má možnost účtovat hodinovou sazbu a pokud poskytne klientovi nějakou jednorázovou radu, záleží na něm, zda ji bude chtít zaplatit.

Poskytujete poradenství pouze fyzickým osobám?
Finanční poradenství zajišťujeme nejen pro fyzické osoby, ale i pro právnické osoby a obce. Máme však spíše privátní klientelu.

Jaký klient je pro vás ideální?
Naším cílem je oslovit klienty se středním a vyšším příjmem. Hodně záleží na tom, jak člověk přistupuje k penězům. Jestliže žije od výplaty k výplatě, asi by ho finanční plán ani nezajímal. Dobrý klient je ten, který se aktivně zajímá o své peníze.

Který finanční produkt by měl mít každý člověk? Jaký produkt byste doporučil mladému a jaký staršímu člověku?
Rozumné doporučení můžeme dát až na základě analýzy. Obecně se dá říci, že každý klient by měl mít pojištění odpovědnosti. Mladým lidem rozhodně doporučuji stavební spoření, protože bydlení je oblast, kterou naši klienti řeší nejčastěji. Lidé blížící se důchodovému věku by měli mít penzijní fond. Pro živitele rodiny je důležité pojištění, protože musí myslet na to, co se bude dít, kolik bude mít, když se s ním něco stane.

Může být finanční poradenství nějak užitečné i mladému, svobodnému člověku?
Určitě mu přinese pořádek ve financích, výhled do budoucna, plán a hlavně se díky němu vyvaruje zbytečných chyb. Pokud si finanční plán nechá udělat mladý člověk, je reálné, že bude mít například vlastní bydlení o dva či tři roky dříve, než kdyby jej neměl. Na druhou stranu není ideální dát všechny peníze jen do bydlení.

Doporučujete mladým lidem investovat třeba do akcií?
Záleží na prioritách každého jedince. Mladý člověk si může dovolit investovat i relativně rizikově. Investice do akcií s dostatečně dlouhým časovým horizontem určitě doporučujeme. Ale až v okamžiku, kdy má člověk finanční rezervu.

Jak velkou finanční rezervu máte na mysli?
Každý člověk by měl mít nějaký nouzový fond. Jestliže má jako rezervu minimálně šestinásobek měsíčních výdajů, může si dovolit část svých prostředků investovat do akcií.

Pociťujete nějaké změny ve vašem oboru? Obracejí se na vás klienti více než dříve?
Rozhodně se zkvalitňuje klientela a s tím roste obrat na jednoho klienta. Lidé jsou stále více informovaní a mají větší potřebu se poradit. Mnoho z nich už má zkušenosti s neprofesionálními poradci, takže jsou méně důvěřiví, ale o to víc si váží solidního poradce.

Zdeněk Sluka (31)

Vystudoval teorii systémů řízení na Technické univerzitě v Drážďanech. Již při studiu se věnoval finančnímu poradenství. Od roku 1993 působil jako společník ve společnosti Slon. V roce 1997 se stal jednatelem firmy Sophia Finance. Je ženatý, ve volném čase se věnuje cyklistice, četbě a hře na kytaru.

 

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená