FinExpert.e15.cz

Zaplatí stát za zbytečné letadlo 300 milionů?

Úřad pro civilní letectví plánuje zbytečnou výměnu letadla. Nové přijde odhadem na 300 milionů Kč.
Zaplatí stát za zbytečné letadlo 300 milionů?
Úřad pro civilní letectví (ÚCL) disponuje pro účely letecké kontroly leteckých pozemních zařízení letounem Beechjet 400 registrace OK-UZI. Tento letoun byl vyroben v roce 1989 a má nalétáno cca 5300 hodin. Dá se říci, že jde o průměrně olétaný stroj, který by mohl i nadále ještě řadu let sloužit svému účelu. Při 4500 nalétaných hodinách byla provedena generální oprava jeho podvozku.

Úřad pro civilní letectví však rozhodl o náhradě OK-UZI novým strojem. Současné letadlo bylo nabídnuto ostatním organizačním složkám státu, ale žádná z nich o něho neprojevila zájem. Proto bylo oceněno 2 znalci a bude za cca 35 000 000 Kč odprodáno dodavateli nového stroje, který vzejde z výběrového řízení. Nově pořizovaný letoun však nemusí být nový, ale může být vyroben nejdříve v roce 2001 a nesmí mít nálet větší než 2500 hodin. Jinými slovy lze říct, že ÚCL se spokojí s o něco méně olétaným strojem, ačkoliv za něj bude třeba zaplatit stovky milionů Kč.

Zarážející je již skutečnost, že ač současný letoun bohatě postačuje potřebám leteckého monitoringu, má být příští rok nahrazen novým. V materiálech ÚCL, které má redakce FinExpert.cz k dispozici, však lze nalézt mnoho dalších zajímavých údajů a požadavků na nový stroj.

Až na Kanáry

Letoun má sloužit pro účely leteckého monitoringu, který pravidelně vykonávají 2 technici. Ovšem na palubě nového stroje má být 6 míst v salonní úpravě. Jeho dolet musí být 2000 námořních mil, což je cca 3700 km. Pro představu lze uvést, že s takovým letadlem lze doletět bez mezipřistání z Prahy až na Kanárské ostrovy a jeho dolet se vyrovná běžným střednětraťovým dopravním letadlům jako je např. Boeing 737, s nímž létají Sky Europe, Travel Service i ČSA. Vzhledem ke skutečnosti, že východní hranice ČR od západní je vzdálena 700 km, se jeví tento požadavek jako příliš vysoký. Letoun by totiž na jedno natankování mohl zvládnout uletět více jak pětinásobek maximální možné vzdálenosti mezi 2 body, jež leží v České republice. Dále musí být v novém stroji mimo přetlakovanou kabinu i přetlakovaný zavazadlový prostor. Laikovi se zdá požadavek na zavazadlový prostor pro letadlo, které má sloužit pouze v ČR a to pro technické účely, jako nadbytečný. A mohli bychom pokračovat.

Malé aerolinky

Co se týče personálních věcí, pak součástí veřejné zakázky je i výcvik 6 pilotů, tedy dohromady tří posádek. Pro srovnání: v ČSA připadá na jeden stroj přibližně 5 posádek, a to jsou letadla denně v provozu, v denní i noční dobu. Tři posádky by střízlivým odhadem zabezpečily provoz letadla nejméně na 8 hodin denně, a to 7 dní v týdnu a 365 dní v roce.

Redakci FinExpert.cz není známo, kolik leteckých hodin v roce je potřeba pro zamýšlené využití. Můžeme ale udělat jednoduchou úvahu: v dokumentaci je uvedeno, že k 30. září 2007 nebude mít letoun nalétáno více jak 6000 hodin. Tedy v následujících 15 měsících je plánován nálet 700 hodin, tj. v průměru 46 hodin za měsíc a 1,5 hodiny na den. Pokud vynecháme víkendy a nepříznivé klimatické podmínky, pak lze konstatovat, že za rozumných okolností nelze předpokládat nálet větší než 4 či 5 hodin denně. Je třeba se ptát, nač musí být vycvičeno 6 pilotů, kteří však nemohou být objektivně využiti?

Velký rébus

Nákup nového letadla je obestřen mnoha záhadnými okolnostmi. Kupuje se nové, i když stávající dostačuje. V letadle má být 6 sedadel pro cestující a zavazadlový prostor, i když monitoring provádějí 2 technici. Letadlo musí být způsobilé doletět až na Kanárské ostrovy. Plánovaný počet pilotů zabezpečí nejméně dvojnásobný nálet než jaký má současné letadlo. A to vše má přijít Ministerstvo dopravy ČR odhadem na 300 000 000 Kč v situaci, kdy nejsou peníze na opravy silnic zdevastovaných tuhou zimou.

V současné době probíhá připomínkování zadání veřejné zakázky na koupi nového stroje. Ještě je tedy možné plánovaný nákup zvrátit. Podaří se to? Najde se příslušný odpovědný činitel, který zabrání zbytečnému rozhazování peněz daňových poplatníků?
Další článek


 

Související články


celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

Re:... a ještě doplnění....
okuzi
6. 7. 2006, 15:25
Re:Blbost na blbost....
Honza
29. 6. 2006, 11:55
Re:Blbost na blbost....
Vít Doležálek
29. 6. 2006, 10:14
... a ještě doplnění....
Honza
29. 6. 2006, 09:58
Blbost na blbost....
Honza
29. 6. 2006, 09:51

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více