FinExpert.e15.cz

Zákonodárci ve skluzu, autodopravci v nejistotě

Zákonodárci opět se schvalováním potřebných zákonů otálejí a možná si ani neuvědomují negativní důsledky.
Zákonodárci ve skluzu, autodopravci v nejistotě

Poplatníci silniční daně si zvykli uplatňovat procentní snížení sazby daně v případě, že daň platí za vozidlo s největší povolenou hmotností alespoň 12 tun, které je určeno pouze k přepravě nákladů a toto vozidlo splňuje tzv. limity Euro.

Možnost snížení sazby silniční daně v České republice existuje od roku 2000 a vztahuje se na uvedená vozidla, která mají v technickém průkazu nebo v samostatném dokladu vydaném výrobcem vozidla nebo akreditovaným dovozcem osvědčení, že splňují limity úrovně Euro 2 nebo Euro 3.

Parametry pro plnění limitů jsou stanoveny v příslušných směrnicích Evropské unie. V České republice se výše možného procentního snížení sazby silniční daně vyvíjí od svého zavedení dle následující tabulky.

Klepněte pro větší obrázek

Rok 2009 ve znamení nejistoty

Letošní rok ovšem přináší zmíněným poplatníkům silniční daně značnou nejistotu, což odporuje základním principům existence daní vůbec. 

Především totiž není jasné, zda bude schválen vládní návrh zákona měnícího zákon o dani silniční. Ten totiž dosud prošel pouze druhým čtením a další postup sněmovní mašinerií není na pořadu aktuální schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Může se tak stát, že poplatníci při placení první zálohy na silniční daň do 15. dubna nebudou moci sazbové snížení na základě plnění limitů Euro uplatnit.

Ve vládním  návrhu je totiž uvedeno, že sice nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení, ale použije se poprvé za zdaňovací období  roku 2009. Pokud nedojde ke změně této formulace, pak nebude možné snížení sazeb v roce 2008 uplatnit vůbec a zejména autodopravci budou touto situací velmi těžce zasaženi.

Pokud bude vládní návrh schválen a jeho použití bude možné i v roce 2008, dojde k určitému řešení zmíněného problému. Změny však nastanou i tak, protože v návrhu dochází oproti předchozímu období k podstatným změnám. U vozidel splňujících limit Euro 2 totiž bude možné uplatňovat snížení sazby o 48 % po dobu následujících 36 kalendářních měsíců od data jejich první registrace a o 40 % po dobu následujících dalších 36 kalendářních měsíců.

Nárok na příslušné snížení sazby daně vzniká počínaje kalendářním měsícem první registrace vozidla a končí u téhož vozidla po 72 kalendářních měsících. Dochází zde tedy k časovému omezení využití sazbového snížení u vozidel splňujících limit Euro 2, a to může podnikům s širokým autoparkem způsobit značný nárůst daňové povinnosti k silniční dani.

Rozdíly v částce daní a záloh nejsou malé

Jako jednoduchý příklad lze uvést vozidlo registrované v České republice od ledna roku 2007 o třech nápravách a největší povolenou hmotností 13 tun, které splňuje limit Euro 2. Jaké výše dosáhnou zálohy a daňová povinnost za toto vozidlo v roce 2008, pokud vládní návrh bude schválen v současné podobě, nebo bude změněna možnost jeho použití i na rok 2008? Nebo budou sazbová snížení v roce 2008 zachována ve výši roku 2007?

Základní roční sazba silniční daně je ve všech případech stejná, tedy 8 400 Kč. Měsíční částka (1/12 roční sazby) tak činí 700 Kč.

Varianta 1 (Vládní návrh schválen v současné podobě = nulové snížení sazby daně v roce 2008)
Částky se v této variantě nemění (nesnižují).

Varianta 2 (Vládní návrh schválen v současné podobě plus možnost uplatnění i na rok 2008)
Při uplatnění snížení sazby o 48 % ve 2. variantě  bude roční sazba 4 368 Kč a měsíční sazba 364 Kč.

Varianta 3 (Prodloužena úprava platná z roku 2007)
Pokud bude prodloužena platnost možnosti uplatnění snížení sazeb z roku 2007, pak bude při snížení o 40 % roční sazba 5 040 Kč a měsíční sazba 420 Kč. Výše jednotlivých záloh a daňová povinnost u jednotlivých variant je uvedena v následující tabulce.

Klepněte pro větší obrázek

Je zřejmé, že rozdíly daňové povinnosti i výše záloh u jednotlivých možných variant jsou značné. Představme si situaci, že poplatníkem silniční daně je autodopravce, který je povinen platit silniční daň za 10 nebo více obdobných vozidel. Pak je rozdíl například 1. a 2. varianty 40 tisíc Kč, a to už je významný zásah do podnikových financí.

Pro příště by si poplatníci nejen silniční daně zasloužili alespoň včasné zavedení a anonci s dostatečným předstihem u změn, které takto výrazně negativně mohou ovlivnit jejich podnikání.

Autor článku je vysokoškolským pedagogem

Další článek


 

Související články


celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Pozor
romaneczech
4. 4. 2008, 11:48
upřesnění
Jan Medved
2. 4. 2008, 10:03

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená