FinExpert.e15.cz

Zájezdy s nákupem - pokud nic nekoupíte, může se účast vyplatit

Určitě jste ze své poštovní schránky vylovili lákavou nabídku zájezdu do atraktivního místa za pouhých 99,- Kč. Součástí akce je také prezentace zboží. Pokud se vyhnete nakupování, odjetete bohatší o nejednu užitečnou zkušenost.
Zájezdy s nákupem - pokud nic nekoupíte, může se účast vyplatit

Pečlivě inscenované představení

Autobusy ráno posbírají účastníky zájezdu, v drtivé většině důchodce, po předem určené trase a dovezou je na místo prezentace. Cesta trvá cca 1,5 – 2 hodiny. Místo akce je zvoleno většinou na vesnici v bývalém kulturním domě, kde je nevyužitý sál, popř. ve velké restauraci se salónkem. Účastníci akce ale většinou do poslední chvíle nevědí, čeho se prezentace týká ani jaké zboží jim bude předváděno. Samotná prezentace začíná někdy už kolem 9. hodiny, ale častěji až v 10 hodin, trvá asi 4 hodiny. Do prezentace jsou zařazeny menší přestávky (předvádějící dealer si také musí vydechnout, účastníci dojít na toaletu a prohlédnout vystavené zboží). Akce začíná bouřlivým uvítáním a sugestivním představením dealerů. Pro navázání bližšího kontaktu s účastníky uvádějí pouze svá křestní jména. Mnozí se představují nejenom tituly lékařů nebo inženýrů, ale i mnoha superlativy. Chcete příklady?
„Jsem nejlepší záchranář v republice, ale jsou tam malé platy, tak už v tomto oboru nepracuji. Za dobu svého působení jsem poznal, jak se lidé špatně starají o své zdraví, a proto jsem se rozhodl, že se budu věnovat jejich vzdělávání a osvětě. Teď pracuji jako externí pracovník této firmy a pro firmu tu dělám přednášky. Ne, nejsem placen za prodej žádného zboží, já tu jen přednáším a dělám osvětu.“ Nebo: „Několik let jsem pracoval v televizi Prima v pořadu Prima vařečka, tam jsem se seznámil s tímto báječným nádobím. Dnes seznamuji lidi s jeho přednostmi a učím je vařit jiným, zdravým způsobem.“
Účastníci akce jsou poté ubezpečeni, že tato předváděcí akce je dnes zcela jedinečná, protože uvidí a posléze si také mohou zakoupit výrobky s mnohonásobnou slevou. Je to tím, že cena předváděných výrobků je vysoce dotována výrobci, kteří tak ušetří na nákladech na drahou reklamu v televizi. Taktně zamlčí, že každý výrobce své výrobky prodává se ziskem a je jen na něm, jaký druh reklamy zvolí. Ne každý má reklamu v televizi. To by se nic jiného televizi nevysílalo. V ceně výrobku jsou náklady na reklamu vždy započítány. Ani výrobce, ani dealer nepracují zadarmo.

Agresivní metody prodeje doplňují sugestivní triky

Samotná předváděcí akce je většinou velmi sugestivní. Dealer se obvykle zaměří jen na několik údajů, které mohou (ale také nemusí) být pravdivé, případně jsou zavádějící. Při předvádění dek z pravé australské ovčí vlny např. uvádí, že v peří žijí roztoči, jejichž výkaly jsou škodlivé. Svůj výklad okamžitě doprovodí zvětšenými fotografiemi roztočů, kteří jsou pro svůj vzhled spoustě lidí odporní. Po absolvování přednášky u výřečného dealera zaručuji, že si večer doma lehnete do vlastní postele jen s hlubokým odporem a budete přitom přemýšlet, že na těch báječných dekách bratru za 20.000,- Kč na jednu postel přece jenom něco je.
Při předvádění nádobí zase dealer uvádí, že v něm jídlo zůstane třeba i pět hodin horké. Neuvede ale, že to snižuje jeho kvalitu a možnost delšího uchování, např. do druhého dne. I normy EU restauracím přikazují hotová jídla po dvou hodinách od uvaření zlikvidovat.
Podobně sugestivní je předvádění filtru pro domácí doúpravu pitné vody. Dvě elektrody zasunuté do sklenice s vodou dokážou vyrobit na pohled odpornou šedočernou směs. Škoda jen, že pro předvádění byla použita minerálka, doporučená pro pití právě pro svůj vysoký obsah minerálů. Při ponoření elektrod do upravené vody zůstala voda naprosto čirá. Prodejce přitom záměrně neuvedl, že voda, která se svými vlastnostmi blíží k vodě destilované, se nehodí pro dlouhodobé pití a pro zanedbatelný obsah vápníku a ostatních minerálních látek poškozuje zdraví, místo aby ho posilovala.
Dalšími hity jsou dále magnetoterapeutické podložky, domácí roboty, masážní křesla, UV-lampy… Většina předváděných výrobků má úzký vztah k péči o zdraví. V průběhu akce dealer s účastníky živě konverzuje, zatahuje je do problému, vyptává se jich na nejrůznější zdravotní problémy a hned předvádí, jak je možné se těchto problémů pomocí našeho jedinečného zboží zbavit. Mnohdy si vybere náhodného účastníka, na kterém účinky předvádí. Na závěr prezentace se všichni dozví, že tyto ceny jsou výhodné pouze pro dnešní den. Už příští týden nebo nejpozději od začátku příštího měsíce bude zboží mnohem dražší, protože výrobce bude vyrábět jiný typ, případně omezovat dotace. Zajímavé ale je, že ceny předváděného zboží se i po několika letech nemění.

Ještě více se vydělává na doplňkovém zboží

Po prezentaci základních výrobků následuje krátká přestávka na oddech. Účastníci akce si mohou prohlédnout vystavené výrobky a zeptat se na všechno, co je jim nejasné, mohou si případně výrobky rovnou objednat. Pak přichází předvedení doplňkových výrobků. Mnoho dealerů přímého prodeje totiž pochopilo, že dobré výdělky nemusí přinášet jen prodej kmenového zboží, ale i zboží doplňkového. Poté, co předvedou kmenový výrobek (mimochodem, vřele doporučuji účast na podobné akci: všimněte si, že čeští důchodci jsou „chudí“, ale mnoho jich má doma luxusní nádobí Zepter za 50.000,- Kč a více, ovčí deky z přírodní australské ovčí vlny na dvě postele za 20.000,- Kč, atd.) nabídnou ještě např. značkový prací prostředek na praní ovčích dek (litr za 200,- Kč), mentolovo-eukalyptový masážní krém se zaručeným uvolňujícím účinkem(300 g za 180,- Kč), pozlacené magnetické náramky na léčení z Japonska za 650,- Kč. Stačí se jen zmínit, že je tu jen deset posledních balíčků a nákupní psychóza udělá své. Přitom právě toto zboží je předražené nejvíc a dealer při tomto kroku vždycky vydělá, i když už pak žádné jiné zboží neprodá. Chce to jen jedno: natisknout etikety s vysokou cenou a ještě s cenou uvedenou v Euro (protože zboží je „speciální dovoz“, který je v rámci právě této reklamní akce dovážen s velkou slevou). Kterýpak výrobce by na etikety nenatiskl přesně ty údaje, které si obchodník objednal?

Dárky? Jenom návnada

Po prezentaci a objednávce zboží jsou účastníkům akce rozdány dárky, mnohdy výměnou za svá osobní data. Drtivá většina účastníků přichází právě kvůli dárkům. Někteří z nich se pak dají ovlivnit vystoupením dealera a nabízené zboží si zakoupí. To je skutečnost, se kterou zkušený dealer počítá. K dárkům se dá říci jediné – jsou zadarmo, a tak nebolí, že to jsou téměř v naprosté většině výrobky, které by jinak skončily nanejvýš na pultech asijských stánkových prodejců. A tak jsou účastníkům akce rozdány zlaté „sloupkové“ hodiny z plastu s křivě nalepeným ciferníkem, což bylo pravděpodobně důvodem, proč byly z klasické distribuční sítě vyřazeny a skončily jako „dárek“. Na jiné akci dostaly ženy napařovací žehličky. Ty měly jednu vadu – voda z nich okamžitě po nalití vytékala a prádlo se s nimi nedalo žehlit ani nasucho. Nabídka je skutečně pestrá. Účastníci akcí dostávají také různé „slevy“, např. slevu na zájezd v hodnotě 2.000,- Kč. Co na tom, že je to sleva na zájezd se spřátelenou CK, kdy je zájezd bez slevy tak drahý, že se v cenové hladině ostatních srovnatelných zájezdů do této oblasti pohybuje pouze s nabízenou slevou. Některé firmy nabízejí svým zákazníkům nejrůznější slevové karty, opravňující držitele ke slevám nakoupeného zboží v mnoha obchodech. Otázkou je, jestli jsou slevy ve výši 1 – 3 % při nákupech luxusního sportovního zboží, kosmetiky a potravinových doplňků využitelné.

Konečně výlet

Prezentace proběhla, účastníci se v klidu naobědvali, sdělili si své zážitky a konečně odjíždějí na slibovaný výlet. Podle zaměření akce si prohlédnou město, pamětihodnost, navštíví muzeum, projedou se parníkem. Některé prodejní zájezdy ale hraničí s klamavou reklamou. Účastníkům zájezdu je někdy slíbena prohlídka města s možností zajímavého nákupu, ale na místě pak zjistí, že si sice mohou na hodinu prohlédnout město a možnost nákupu spočívá v tom, že si mohou nakoupit zboží v některé specializované prodejně (čaje v čajovně, malovanou keramiku ve firemním obchodě apod.). Protože výlet je pro pořádající firmu prodělečnou záležitostí a slouží hlavně pro přilákání pozornosti potencionálních klientů, netrvá déle než jednu nebo dvě hodiny.  

A jen krátká poznámka na závěr: některé zboží, nabízené v přímém prodeji je vysoce kvalitní, jiné třeba není pro někoho vhodné. Některé je předražené, jiné může svou kvalitou ceně odpovídat. Ale jsme dospělí lidé v demokratické zemi. Je jen na nás, kde, jak a za co se rozhodneme své peníze utratit.

 

 

Další článek


 

Související články


celkem 10 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Taky jsem se účastnil ....
Jarmila
17. 5. 2005, 16:24
Re: můžou si za to sami
Jarmila Píchová
19. 10. 2004, 13:04
Re: aqua
Jarmila Píchová
19. 10. 2004, 12:50
Ceny se nemění?
Eddie
17. 10. 2004, 20:40
Taky jsem se účastnil :-)
XXTeens
16. 10. 2004, 12:12

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená