FinExpert.e15.cz

Začínáme podnikat: Soustředění na zisk

Osvojte si praktické techniky, které musíte ovládat, abyste mohli přežít a vést své podniky k růstu ve stále vzrušivějším a komplikovanějším obchodním prostředí jedenadvacátého století.
Začínáme podnikat: Soustředění na zisk

Chcete-li si vyjasnit priority a stanovit, jak velkou hodnotu má každé vaše rozhodnutí, je třeba si uvědomit, že vše se točí kolem předvídání následků. Podle tohoto měřítka je strategické myšlení a plánování asi nejdůležitější činností člověka, který rozhoduje o podniku. Následky dobré strategie mohou znamenat úspěch celé organizace. Používání špatné nebo nepoužívání žádné strategie může vést naopak i k bankrotu.

Michael Kami: "Ti, kdo budoucnost neplánují, nemohou žádnou mít."


Dnešní plně vytížení manažeři a majitelé podniků namítají, že nemají čas číst obsáhlé knihy a učit se zvládat zásady strategického myšlení. Ke zvýšení prosperity podniku přitom stačí znát sadu poměrně jednoduchých pouček.

Jak jsem na tom?

Výchozí bod strategického plánování spočívá v tom, že si vytvoříte absolutní jasno ohledně vaší současné situace. Podívejte se na své podnikání ze všech stran a zeptejte se: "Co funguje?" a "Co nefunguje?" v každé jeho oblasti.

Finanční řízení

Mnoho dnešních podniků vydělává málo nebo vůbec nic, protože jejich náklady na provoz nejsou v souladu s prodejem. U mnoha výrobků a služeb tvoří jejich ceny lidé, kteří neví nic o skutečných nákladech, jež provázejí uvedení těchto výrobků či služeb na trh. Tyto chyby při kalkulaci se pak ztratí v průběhu všech operací a v celkových tržbách podniku.
Určitě jste už také slyšeli větu typu: "Proděláváme na každém obchodě, ale na druhé straně dosahujeme velkých objemů." Toto tvrzení je bohužel v mnoha případech pravdivé. Je běžné, že podniky mají ve své nabídce více výrobků a služeb. Liší se od sebe mimo jiné také cenou, zamýšlenou cílovou skupinou zákazníků i způsobem distribuce. Řada podniků pak na určitém produktu prodělává, nebo vydělávají mnohem méně, než by mohly, kdyby znaly skutečné náklady spojené s uvedením svých výrobků na trh.
Jednou z nejdůležitějších činností, která by měla být trvale prováděna v procesu finančního řízení, je kompletní zisková analýza na každý výrobek nebo službu, kterou prodáváte. Dělá to ale velmi málo podniků. Pokud však začnete ve vašem podniku analýzu zisků uplatňovat, velmi pravděpodobně to povede k podstatnému zvýšení vašeho profitu.

Analýza zisků

Proces analýzy zisků začněte tím, že na každou část vašeho podniku použijete pravidlo 80/20. Určete, kterých 20 % vašich výrobků tvoří 80 % vašeho obratu. Pak zjistěte, které výrobky či služby zajišťují 80 % vašich zisků. Velmi často se stává, že se odpovědi na tyto otázky neshodují. Pak analyzujte náklady a označte 20 % svých aktivit, které jsou zodpovědné za 80 % výdajů při vašem podnikání. Dále udělejte rozbor svých zákazníků a určete, kterých 20 % z nich vytváří 80 % vašeho obratu.

Důraz na cash flow

Chcete-li napumpovat svoje zisky, udělejte kompletní ziskovou analýzu podniku a veškerou energii soustřeďte do těch oblastí, které představují nejlepší zdroje čisté hotovosti. Tento proces vyžaduje, abyste průběžně analyzovali váš podnik a znali přesnou ziskovost každého výrobku či služby, které prodáváte.

Mnoho podniků si totiž během svého vývoje zvyklo zahrnovat stále více a více nákladů (jako např. výplaty, nájem, poplatky za telefon, cestovní výdaje a dokonce i částky na reklamu) do kategorie "režijní náklady". Pro účely kalkulací můžeme použít pouze ty náklady, které mohou být připsány konkrétnímu výrobku či službě. Výsledkem takového zjednodušování je, že mnoho výdajů zůstává "pohřbeno" v účetnictví a nikdo z pověřených lidí nezná přesné zdroje ani využití hotovosti.

Jak určujeme ziskovost?

Analýzu zisků začněte tím, že zjistíte přesně hrubé výnosy z obchodu, které však musíte upravit o všechny odečty na závady, vratky, poškození, ztráty, odpad při výrobě a nedobytné dluhy. Když budete mít výsledná čísla, pak si jako další krok stanovte 100 % všech nákladů, vložených do tohoto produktu na jeho cestě k zákazníkovi (náklady na výrobu a dodávku). Abyste dostali přesné číslo, musíte připočítat i nepřímé, variabilní, smíšené a fixní výdaje. Buďte k sobě brutálně upřímní a zahrňte do těchto propočtů každý haléř.

Musíte také spočítat a odečíst celkové procento nákladů na každého zaměstnance podniku, který má s výrobkem nebo službou co do činění. Měli byste odečíst jeho podíl na nájmu, energiích, telefonu, službách a všech běžných administrativních výdajích. Jedná se totiž o skutečné náklady podnikání, které musíte brát v úvahu, pokud chcete dostat přesný odhad rentability toho kterého výrobku.
Dále musíte odečíst od každého prodaného výrobku nebo služby celkové procento všech nákladů na reklamu, propagaci, marketing, pracovní síly a provize. Hlavně odečtěte vaši vlastní časovou investici a časové investice všech vedoucích pracovníků, které se odvíjejí od vaší nebo jejich hodinové sazby.

Nyní již můžete seřadit své výrobky a služby od nejziskovějšího po nejméně ziskový.

Peter Drucker: "Nejlepší způsob, jak předvídat budoucnost, je vytvořit si ji."

Pohlédnout pravdě do očí

Možná jste zjistili, že plná polovina vašich výrobků nebo služeb vykazuje velmi malý zisk nebo dokonce na jejich prodeji proděláváte. Přemýšlejte o tom, co by to s podnikem udělalo, kdybyste ty nejméně ziskové zrušili a zaměřili se na produkty, které vám přinášejí nejvyšší zisk.

Další článek


 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená