FinExpert.e15.cz

Za kolik dodáte karoserii lesk?

Jak se staráme o svá auta? Stále platí, že jsou plnohodnotnými členy mnoha domácností, nebo i z nich učinil současný konzumní způsob života pouhé věci, nehodné zvláštní pozornosti? Hýčkáme si je, nebo se veškerá naše péče o ně omezila na výměny olejů a směsí v chladičích?
Za kolik dodáte karoserii lesk?

I přesto, že se každoročně zvyšuje počet registrovaných osobních i nákladních automobilů, utrácejí lidé za autokosmetiku a další příslušenství skoro stejně jako na začátku devadesátých let. Tvrdí to alespoň specializovaní prodejci těchto produktů.

Dědečkův miláček

Miroslav Dufek ze společnosti Eurospol-Trading, která sídlí ve Dvoře Králové nad Labem a  prodává výrobky americké společnosti Wynns, je přesvědčen, že údržba auta je sezónní záležitostí. Největší poptávka po autokosmetice je podle něj v jarních a letních měsících.  „V zimě a na podzim zájem prudce klesá. O trochu víc pak lidé nakupují jen před Vánocemi,“ říká Miroslav Dufek.
Mezi zákazníky jsou podle něj především generační rozdíly. Právě věk má být rozhodujícím faktorem, který ovlivňuje chování spotřebitelů. „Lidé od 40 let nahoru mají k autům mnohem šetrnější vztah než mládež. Ukázkou toho, jak by měla vypadat skutečná péče o automobil, je přístup současných dědečků. Na rozdíl od teenagerů vyrůstali v době, kdy automobil v rodině ještě nebyl úplně obvyklá  záležitost, a tak k němu přistupují i dnes,“ tvrdí Miroslav Dufek. Od věku zákazníka se podle něj také odvíjí výše sumy, kterou je ochoten za tento typ zboží zaplatit.

Cena není to hlavní

Bohaté zkušenosti s prodejem autokosmetiky má i majitel společnosti Jowiš Josef Špičák, která v Česku a na Slovensku zastupuje anglickou značku MacBrite. „Autokosmetiku a autopříslušenství si nekupujete každý týden. Většina lidí proto vyžaduje super kvalitu. Je to samozřejmě individuální, ale pro mnoho lidí není cena právě z tohoto důvodu rozhodující. Zákazníci z řad naprostých laiků však dokážou jen zřídka správně odhadnout, která značka je opravdu kvalitní, která je jen průměrná a která je úplně k ničemu,“ konstatuje Josef Špičák.

Jaroslav Sedláček vlastní v Praze prodejnu s autokosmetikou a autopříslušenstvím. Každý zákazník u něj v průměru ročně utratí 1 000 Kč. „Chodí sem převážně stálí klienti. Občas přijde i někdo nový, nechá si poradit, něco koupí, ale pak ho zase celý rok nevidím. Největší zájem je o leštěnky, rozmrazovače a o čističe skel a čalounění,“ říká Jaroslav Sedláček. Podle jeho slov se vyplácejí rozumné investice do preventivní údržby. „Občas k nám chodí řidiči, kteří chtějí zázraky. Mají třeba dvacet let staré auto a požadují něco, co by z jejich vozu udělalo auto nové. Těm většinou říkám, že je škoda, že se u nás nezastavili před deseti lety. Požadovaná změna by pak byla mnohem výraznější,“ tvrdí Jaroslav Sedláček. Tento typ řidičů je podle Sedláčka ochoten jednorázově utratit i dva až tři tisíce korun. „Pokud se ale nedostaví jimi očekávaný efekt, pak na náš sortiment většinou zcela zanevřou,“ dělí se s Osobními financemi o své zkušenosti pražský prodejce autokosmetiky Jaroslav Sedláček.

Orientační přehled cen jednotlivých kategorií výrobků

Klepněte pro větší obrázek

Pozn.: V tabulce jsou uvedeny ceny výrobků dvou značek stejného obsahu. Zdroj: Osobní finance

Bezpečnost především

Údržbě vozidla by se podle Miroslava Preclíka z automotoklubu ÚAMK měli řidiči věnovat i v zimní sezóně. Především to platí pro ty, kteří vyjíždějí na hory. „Kromě zimních pneumatik a řetězů, což by měla být automatická součást výbavy vozidla, bych doporučil přibalit do kufru i škrabku na omrzlá okna a autokosmetiku zabraňující omrzání skel a zamrzání zámků. Nejen z hlediska péče o vozidlo, ale především z hlediska bezpečnosti,“ radí řidičům Miroslav Preclík.

Výsledek nejistý

Roční objemy prodejů autokosmetiky se od sebe velmi liší. „Dva roky jsme měli velký propad, potom zase přišla sezóna, kdy byly tržby vyšší. Je to velice proměnlivé,“ lehce si posteskl Josef Špičák ze společnosti Jowiš. Podle údajů Českého statistického úřadu zaznamenaly maloobchodní prodejny v motoristickém segmentu rekordní tržby v období od září 2003 do září 2004.

Pozitivní zprávou je podle prodejců autokosmetiky to, že již z trhu téměř vymizely nesprávně označené doplňky. Zejména zahraniční produkty podle nich trpěly špatnými překlady na etiketách návodů k použití. Na obalech rovněž v řadě případů chyběly informace o tom, jak moc je přípravek nebezpečný, popřípadě dráždivý, jak se má skladovat nebo jak se má ředit v případě, že jde o koncentrát.

Další dobrou zprávou pro spotřebitele je podle statistik také to, že ceny v hypermarketech, supermarketech, maloobchodních prodejnách, specializovaných prodejnách i na čerpacích stanicích jsou již několik let bez výjimek stejné.


Rady a tipy pro motoristy najdete pravidelně na stránkách časopisu Osobní finance stejně jako přehledy novinek v jednotlivých kategoriích osobních automobilů. Další informace také na specializovaném webu: www.autorevue.cz


 
 
Další článek


 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více