FinExpert.e15.cz

Za cestování s Českými drahami si od prosince připlatíme

Jízdenka na vlak 2012 – levněji nebo dráže? Jak kde.
Za cestování s Českými drahami si od prosince připlatíme

Za jízdenku na vlak si u ČD od prosince připlatíme. Spolu s novým jízdním řádem totiž vstoupí v platnost také vyšší ceny, které České dráhy zdůvodňují zvýšením DPH od nového roku 2012. Nedisponují totiž takovými rezervami, aby z nich dokázali plánované navýšení pokrýt, navíc prý dráhy v posledních dvou letech ceny základního jízdného neměnily, a to přes růst cen vstupů.

Nyní se tedy do cen promítne jak zvýšení DPH od příštího roku (4 %), tak i loňské zvýšení o 1 % toto zvýšení ČD od zákazníků nevybíraly a od roku 2010 odváděly státu zvýšenou daň z vlastních tržeb, tarifní jízdné tak podraží o 5 %. Dle slov tiskového mluvčího ČD Radka Joklíka však prostředky vybrané na DPH nejsou příjmem Českých drah, dopravce je údajně v plné výši odevzdává státu.

Jaké zdražení ČD můžeme očekávat?

  • o 2 % se zvýší cena roční aplikace IN 100 na 22 990 Kč
  • o 5 % v průměru podraží tarifní (kilometrické) jízdné
  • o 5 % se zvýší cena Kilometrické banky, za 2 000 kilometrů zaplatí zákazník 2100 korun
  • o 5 % v průměru vzrostou ceny akčních jízdenek SporoTiket Česko
  • o 8 % se zvýší cena celostátní varianty SONE+, která přijde na 600 korun
  • o 10 % se zvýší cena roční aplikace IN Senior, která bude stát 1090 korun, cena aplikace IN Senior na tři roky bude nově 2 990 Kč
  • zavádí se nová konstrukce slevy pro skupinu – první cestující platí obyčejné jízdné, druhý cestující má slevu 40% z obyčejného jízdného a 3. – 30. cestující má slevu 50% z obyčejného jízdného
  • u mezinárodních jízdních dokladů dojde ke zvýšení ceny v důsledku poklesu kurzu české koruny vůči euru, od srpna tento pokles činí 6 %, přičemž ceny mezinárodních jízdních dokladů jsou stanoveny v eurech.

Až do 10. prosince budou České dráhy prodávat jízdenky podle aktuálně platných ceníků, a to včetně předprodeje 60 dní. Ještě na začátku února tak zákazníci mohou jezdit za staré ceny.

Příklad cen obyčejného jízdného (2. třída)
trasavzdálenostcena aktuálnícena novározdíl
Kolín – Velim7 km16 Kč17 Kč1 Kč
Olomouc – Přerov22 km35 Kč37 Kč2 Kč
Praha – Ústí nad Labem106 km137 Kč142 Kč5 Kč
vzdálenost 120 km120 km154 Kč160 Kč6 Kč
vzdálenost nad 120 km vypočtena vzdálenost × sazba1 km1,20 Kč / km1,26 Kč / km+ 0,06 Kč / km

Další změny v tarifu ČD v důsledku zvýšení DPH

  • Nová In-karta IN 25 START opravňující ke slevě 25 %, cena 150 korun na tři měsíce.
  • O polovinu levnější místenky  35 korun, při nákupu na eShopu ČD bude místenka poskytována zdarma k nákupu jízdenky.
  • Nezmění se cena místenek u vlaků SC Pendolino bez In-karty, se zákaznickou aplikací na In-kartě vzroste cena zlevněné místenky o 20 korun (ze 100 na 120 Kč), současně však dojde ke snížení ceny místenek na vybraných spojích SC Pendolino mimo období přepravní špičky. Místenka z Prahy do Pardubic bude stát 35 Kč, z Prahy do Olomouce 70 Kč a z Prahy do Ostravy 100 Kč, snížená cena místenky bude uplatňována i pro spoj Praha – Františkovy Lázně a zpět.
  • Nezmění se ceny většiny síťových jízdenek SONE+ a jízdenek ČD Net, s výjimkou celostátní víkendové jízdenky SONE+, která bude nově stát 600 Kč.
  • Nezmění se cena slevových aplikací IN 25 a IN 50.
  • Nezmění se cena jízdního dokladu pro psa.
  • ČD budou odškodňovat nově i cestující ve vnitrostátní přepravě v případě zpoždění vlaku v souladu s nařízením 1371/2007, i přesto, že vnitrostátní právo ČR tuto povinnost nestanoví.

Konkurence na kolejích

České dráhy od září letošního roku čelí poprvé konkurenci: na železnici vyjely vlaky Regiojet soukromé společnosti Student Agency. Na trase Havířov - Ostrava - Olomouc – Praha v současnosti jezdí tři spoje RegioJetu denně každým směrem, výhledově by trať mělo obsluhovat šest vlakových souprav s 18 spoji denně. Vlaky IC RegioJet za první měsíc přepravily více než 30 tisíc cestujících.

České dráhy zareagovaly a hned od pondělí 3. října nabídly zvýhodněné jízdné na tratích mezi Prahou a Brnem, Zlínem, Ostravou a Hradcem Králové. Jízda z Olomouce do Prahy například zlevnila ze 310 korun na 220 korun. Podle RegioJetu jde o zneužití monopolního postavení drah a skutečnosti, že ČD dostávají dotace na provozování svých vlaků. Nicméně tiskový mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj sdělil, že i přes postup Českých drah je ekonomika spojů RegioJet vzhledem k jejich 80-90procentní obsazenosti velmi dobrá.

Aleš Ondrůj také dodává, že ceny jízdného RegioJetu se v prosinci spolu s plánovanou změnou jízdního řádu nezmění, nicméně nevyloučil možné zohlednění zvýšení DPH od 1. ledna 2012. Oproti tomu zdražení Českých drah je plošné a dotkne se proto v každém případě i těchto spojů. Bude tak zajímavé sledovat, jak se bude cenové zápolení obou společností na této trase vyvíjet.

RegioJet nabídne od 11. prosince nové spojení s Žilinou – levněji

Od neděle 11. prosince nabídnou vlaky IC RegioJet nově spojení se slovenskou Žilinou a Čadcou a dále s Třincem a Českým Těšínem v ČR. Každý den v 6:54 hodin bude z Žiliny odjíždět vlak IC 1006 RegioJet s příjezdem ve 12.31 hodin na pražské hlavní nádraží. Odpoledne pak bude tento spoj odjíždět jako IC 1013 RegioJet v 15:33 z Prahy hlavního nádraží s příjezdem do Žiliny ve 20:45.

Cena za jízdenku na trase Praha - Žilina se bude pohybovat od akční ceny na tzv. kreditovou jízdenku na 390 Kč (15,90 EUR), až po plnou cenu obyčejného jízdného při nákupu na prodejním místě 590 Kč (24 EUR). Běžná cena mezinárodní jízdenky ČD / ŽSSK přitom dnes na trase Praha činí 699 Kč (27,60 EUR).

Velkou novinkou je, že vlaky IC RegioJet pojedou v celé trase jako spoj jednoho dopravce. „RegioJet se stává prvním středoevropským dopravcem, který využívá eurolicenci pro mezinárodní dálkové spoje. Znamená to zásadní přelom v mezinárodní dopravě, který přináší citelná zlepšení pro cestující: především nižší ceny mezinárodních jízdenek a garantovanou úroveň palubního servisu po celou dobu cesty“, komentuje tuto novinku obchodní ředitel společnosti RegioJet Jiří Schmidt.

Jeli jste už spoji RegioJet? Podělte se o svoji zkušenost, v čem jsou lepší než České dráhy a naopak?

Další článek


 

celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

s touto společností jsem cestovala do PHA. Byla jsem...
Jiřka CH.
5. 12. 2011, 19:39
Nevím, proč je u cen na lístek z Prahy do Žiliny zdů...
Petr Mareš
21. 11. 2011, 13:28
Tuto sobotu jsem vyzkoušel IC Regiojet z Ostravy do ...
M.Dubický
21. 11. 2011, 11:56

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená