Yahoo!, kdysi internetový kolos a průkopník, dlouhodobě tápe a ne a ne přijít na to, jak z bídy vybřednout. Paradoxem je, že značku zná téměř každý, nicméně implikovaná hodnota je pokud ne záporná, tak velmi blízká nule. Téměř celá tržní hodnota Yahoo! ve výši 30 miliard dolarů je totiž tvořená podílem ve firmě Alibaba, který Yahoo! dlouhodobě vlastní. Takže Yahoo! je v podstatě bezcenná značka.
Nejziskovější firma na světě, americký gigant Apple, zas a znovu trhá rekordy. Výsledky za 3Q jsou popisovány v superlativech.
Proto když v roce 2012 přebírala žezlo vedení společnosti Marissa Mayer, její hlavní úkol byl oživit firmu, zvednout tržní podíl, tržby i zisky. Jenže to se jí nedaří a proto se na stole objevil překvapivý návrh: vyčlenit základní business Yahoo! do jiné firmy, která by se mohla stát atraktivním akvizičním cílem, a podíl v Alibabě nechat tam kde je. Tento návrh je otočka o 180 stupňů oproti původnímu nápadu, který počítal s vyčleněním podílu Alibaby. Tímto směrem se firma ubírala asi rok, jenže zejména daňová rizika dovedla management k otočce. Nikdo totiž nebyl schopen potvrdit, jestli by vyčlenění podílu Alibaby v hodnotě asi 30 miliard dolarů podléhalo přibližně 30% zdanění či nikoli. V nejistotě tedy bylo 10 miliard dolarů. To je příliš na to, aby to za ten risk stálo.
Proto dojde k vyčlenění původního businessu, který má aktuální implikovanou tržní hodnotu 0. Business padá, tržní podíl se smrskává a naděje na lepší zítřky není na obzoru. Pro nějakého velkého telekomunikačního nebo technologického hráče ale Yahoo! může dávat smysl při integraci do většího celku. Proto se už začíná spekulovat o ceně kolem 5 miliard dolarů, které by údajně měly být ochotny zaplatit firmy jako Verizon, AT&T nebo Softbank.
Zdá se, že bývalá hvězda jménem Yahoo! pohasíná a bude muset být pohlcena někým větším, pro koho bude mít stále obrovská členská základna smysl. Jen je potřeba ji rozhýbat a nabídnout jí nové produkty. Yahoo! na to evidentně nestačí.
Autor je analytikem společnosti Cyrrus.