Taky na vás vykouklo ze schránky vyúčtování elektřiny a plynu? Jarní měsíce s sebou zpravidla přinášejí bilanci, kolik jste za zimu protopili a prosvítili. A taky otázky: Za co všechno platíte a podle čeho vám dodavatel nastaví novou výši záloh? Vrátí vám automaticky jakýkoli přeplatek?
Divíte se, kde se vzal ten ohromný nedoplatek, a ptáte se, za co všechno vlastně platíte? Podívejte se s námi na jednotlivé položky vyúčtování. Zjistili jsme také, proč domácnostem napříč Českem přichází faktury v rozdílných termínech, a jakým způsobem dodavatelé nastavují nový zálohový kalendář.
Už je to tady… Vyúčtování za elektřinu a plyn
Několikastránkové vyúčtování obsahuje údaje nejen o vaší spotřebě. Najdete zde taky své zákaznické údaje či informace o odběrném místě (např. zákaznické číslo, číslo a adresu odběrného místa, číslo elektroměru či plynoměru, a dále u elektřiny EAN, u plynu EIC kód, což je unikátní a jednoznačná identifikace místa spotřeby).
Na první stránce faktury dodavatelé zpravidla uvádějí:
- kontaktní údaje dodavatele a odběratele – v pravé horní části je zasílací adresa odběratele
- vaše zákaznické číslo – slouží k identifikaci při komunikaci s dodavatelem
- variabilní symbol – pro jednoznačné určení vašich plateb
- daňovou rekapitulaci a finanční vyrovnání
- výši a četnost záloh stanovených na další období (do příštího vyúčtování)
Druhá stránka může obsahovat přehled přijatých plateb, případně další důležité informace. Nakonec se prolistujete k detailním údajům vyúčtování. Právě zde jsou rozepsány jednotlivé části, ze kterých se ve výsledku skládá celková částka.
Ve většině případů je výsledná částka rozúčtována do regulovaných plateb a plateb za silovou elektřinu (u elektřiny), resp. do plateb za distribuci a plateb za ostatní služby dodávky (u zemního plynu). Vyúčtování je kromě toho rozděleno po obdobích, kdy se mění cena (od 1. ledna či jindy v průběhu roku – podle cenové politiky dodavatele, resp. při změně sazby či produktu).
Proč chodí vyúčtování v různých termínech?
Někomu přijde vyúčtování v dubnu, někomu v květnu, jinému až v září… Proč? Roční vyúčtování je totiž vystaveno na základě odečtů elektroměrů a plynoměrů, které jsou v kompetenci distributora (nikoliv dodavatele, který proto odečty ani neprovádí). Každá z distributorských společností jednou ročně provádí odečty skutečné spotřeby, které pak posílají dodavatelům. Až na základě distributorem naměřených dat může následně dodavatel vyfakturovat spotřebu energie.
Tip: Srovnání: Hypotéka versus úvěr ze stavebního spoření
Termín vystavení zúčtovací faktury za plyn či elektřinu je tedy dán odečtovým týdnem distributorů. Tento termín nelze sjednotit a ani dodavatel, ani zákazník jej nemůžou nijak ovlivnit. Konkrétní datum odečtu určují distributoři, kteří nejsou vzájemně propojeni a mají individuální odečtové trasy. „Trasy se navíc mohou v průběhu let měnit a zákazník do nich bohužel zasahovat nemůže. Lze si zažádat o mimořádné vyúčtování na základě samoodečtu, avšak to je ve většině případů zpoplatněná služba,“ dodává Hana Rošická z EP Energy Trading.
Do budoucna se však v této oblasti mohou odehrát lecjaké změny. „V blízké budoucnosti ‚chytré elektroměry‘, tzv. smart metering, přinesou zkvalitnění služeb pro zákazníky, mezi které budou patřit mimo jiné i zmíněné termíny odečtů. Zatím je vše ve fázi pilotních projektů a testování,“ uvádí Božena Herodesová ze společnosti E.ON.
Stanovení výše a možné změny záloh
Na každém vyúčtování najdete také nový rozpis záloh. Může se změnit, neboť dodavatelé přepočítávají plán záloh podle vašeho aktuálního odběru (za uplynulý rok), odhadu vývoje spotřeby a ceny energií na další zúčtovací období. „Jen v případě zcela nových odběrných míst je to teoretický výpočet podle vybavení odběrného místa spotřebiči a předpokládanou dobou jejich využití,“ doplňuje k odhadu roční spotřeby Petr Holubec z PRE.
Výši záloh si však můžete zpravidla bezplatně upravit. Například u Pražské plynárenské lze zálohy změnit kdykoli během roku, ať už telefonicky, písemně, e-mailem či osobně. Stejně tak u PRE, E.ON a ČEZ lze využít písemnou, elektronickou či telefonickou komunikaci, případně dodavatele osobně navštívit na některé pobočce. Menší alternativní dodavatele můžete většinou kontaktovat telefonicky či e-mailem.
U ČEZu se výše záloh upravuje na základě vzájemné dohody, např. při změně spotřeby. „Příkladem je třeba situace, kdy si zákazník pořídí bazén a ohřívá zde vodu za použití elektřiny. Opačná situace nastává například ve chvíli, kdy zákazník prodává byt, ve kterém nikdo nebydlí – tehdy je možné snížit zálohy, nebo dokonce nabídnout jiný tarif,“ říká Jan Pavlů ze společnosti ČEZ. Při zvýšení spotřeby je pak dobré znát parametry, například příkon spotřebiče.
Přeplatky a jejich vracení
A jak to chodí s přeplatky? Musí vám je dodavatel automaticky vracet v plné výši? Není to pravidlo, dodavatelé většinou přeplatek do určité výše převedou do následujícího fakturačního období a použijí jej na úhradu záloh.
Nahlédli jsme do obchodních podmínek dodavatelů, do jaké výše vám nemusí přeplatek vrátit, pokud si o jeho vrácení (na účet, složenkou) výslovně nezažádáte.
V budoucnosti si však třeba budeme moci v průběhu topné sezóny zjistit, zda nás při vyúčtování nečeká nedoplatek. „Připravujeme zákaznický portál, kde si v budoucnu každý zákazník bude moci zadat aktuální spotřebu a porovnat, zda je výše nastavených záloh vůči spotřebě správná a při vyúčtování nevznikne přeplatek nebo nedoplatek,“ sděluje plány společnosti Vemex Energie její generální ředitel Petr Sosík.
Zpoplatněná upomínka hned napoprvé? Ne vždy
Zapomněli jste včas zaplatit zálohu nebo fakturu a obáváte se, že vám přijde zpoplatněná upomínka platby? Podívejme se ještě závěrem na přehled poplatků za zaslání upomínky u jednotlivých dodavatelů. Vyplývá z něj, že ne vždy vám dodavatel naúčtuje sankci hned za první upomínku.
Poplatky za zaslání upomínky
- 3E – Europe Easy Energy: třetí upomínka 200 Kč
- Bohemia Energy: druhá a třetí písemná upomínka 200 Kč
- Armex Energy: 200 Kč
- Central Energy: 100 Kč
- Centropol: zaslání písemné upomínky nebo jiné výzvy: 100 Kč
- ČEZ: 95 Kč
- E.ON: 200 Kč
- Elimon: opakovaná písemná (dopisem nebo e-mailem) upomínka 150 Kč
- Energie2: 100 Kč
- Engas: 300 Kč
- ENRA Services: 100 Kč
- Energy Bees: druhá a třetí písemná upomínka 200 Kč
- EP Energy Trading: 100 Kč
- Energetické centrum: druhá upomínka 202 Kč, třetí upomínka 303 Kč
- Global Energy: druhá písemná upomínka (doporučeně) 180 Kč
- Fonergy: třetí upomínka 200 Kč
- Fosfa: 300 Kč
- LAMA energy: druhá a třetí upomínka 100 Kč
- Nano Energies: 50 Kč
- Obecní plynárna: 100 Kč
- Optimum Energy: 100 Kč
- Plynule: 200 Kč
- ST Energy: druhá a třetí upomínka 200 Kč
- X Energie: první upomínka prostřednictvím SMS (zdarma v případě zaplacení první upomínky) 49 Kč, písemné zaslání první upomínky (zdarma v případě zaplacení první upomínky) 95 Kč, písemné zaslání druhé a třetí upomínky 95 Kč
Článek vyšel na www.penize.cz