O ideálním automobilu má každý řidič jiné představy. Někdo upřednostní sportovní vůz se silným motorem, někdo potřebuje automobil pro početnou rodinu a pro „spořílka“ je nejdůležitější pořizovací cena vozu. Na trhu můžete vybírat z těchto kategorií automobilů: minivozy, automobily střední a vyšší třídy, luxusní automobily, sportovními vozy, kabriolety, terénní vozy, SUV, MPV (velkoprostorové, víceúčelové auto) apod.
Vyšší objem motoru = vyšší spotřeba
V každé kategorii automobilů najdete hned několik verzí motorů. Podle statistiky Ministerstva dopravy ČR je nejvíce registrovaných osobních automobilů vybaveno motorem o objemu od 1 200 do 1 399 cm3. Naopak nejméně řidičů volí automobil s objemem od 3 000 cm3 výše.
Graf: Osobní automobily registrované v ČR (osa x – objem motoru, osa y – počet automobilů)

Obecně platí, že čím silnější motor (vyšší objem motoru) si vyberete, tím více zaplatíte za pohonné hmoty i povinné ručení. Nejnižší objemy motorů najdete v kategorii minivozů. Výjimkou nejsou motory s objemem pod 1 000 cm3. Příkladem jsou například vozy Citroën C1, Chevrolet Spark, Kia Picanto, Opel Agila, Peugeot 107, Smart a Toyota Aygo. Ve střední třídě najdete nejčastěji motory o objemu od 1 400 do 1 999 cm3. Nejsilnějšími motory jsou vybaveny luxusní, sportovní a terénní automobily.
Nafta, nebo benzín?
S rostoucí cenou nafty je pro stále více motoristů obtížnější rozhodnout, zda je výhodnější automobil s dieselovým, nebo benzínovým motorem. I když je dnes cena nafty o dvě až tři koruny vyšší než cena benzínu, je nižší spotřeba dieselových motorů stále velmi lákavá.
Často se uvádí, že pořízení automobilu s dieselovým motorem se vyplatí tehdy, ujedete-li během roku několik desítek tisíc kilometrů. Toto pravidlo platí pouze v případě, že dieselový a benzínový motor má téměř srovnatelný objem (sazby povinného ručení se odvíjí od objemu motoru), naftový motor má v porovnání s benzínovým výrazně nižší spotřebu a cena nafty se příliš neliší od ceny benzínu. U dieselových automobilů je třeba počítat i s vyšší pořizovací cenou oproti benzínovým verzím a vyššími výdaji za případné opravy.
Výpočet pro porovnání dieselových a benzínových motorů
Pokud se právě rozhodujete mezi dieselovým a benzínovým motorem, využijte pro srovnání jednotlivých agregátů jednoduchý výpočet. Jedná se pouze o orientační výpočet. Ceny pohonných hmot a povinného ručení se po dobu užívání automobilu pravděpodobně několikrát změní.
Krok 1:
(PCN + (PRN x DV)) - (PCB + (PRB x DV)) = číslo 1
((CB x SB) - (CN x SN)) = číslo 2
Krok 2:
(číslo 1 děleno číslo 2) x 100 = počet celkově ujetých kilometrů za dobu vlastnictví automobilu, po nichž se vyplatí dieselový motor
- PCB = pořizovací cena benzinové verze automobilu (s DPH)
- PCN = pořizovací cena naftové verze automobilu (s DPH)
- PRN = výše povinného ručení naftového vozu (za rok)
- PRB = výše povinného ručení benzinového vozu (za rok)
- DV = doba vlastnictví (v letech)
- SB = průměrná spotřeba benzinové verze na 100 km
- SN = průměrná spotřeba naftové verze na 100 km
- CB = cena za 1 litr benzinu
- CN = cena za 1 litr nafty
Tabulka: Modelový výpočet
Automobil | Citroën C1 (1.0 VVT-i) | Citroën C1 (1.4 HDi) | Škoda Octavia Combi (1,6 MPI) | Škoda Octavia Combi (1,9 TDI) | Audi A6 (2,0 FSI) | Audi A6 (2,7 TDI) |
Zdvihový objem (cm3) | 998 | 1 398 | 1 595 | 1 896 | 1 984 | 2 698 |
Pořízovací cena (Kč) | 218 900 | 260 900 | 539 900 | 589 900 | 961 200 | 1 044 600 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 4,6 | 4,1 | 7,4 | 4,9 | 8,2 | 7,1 |
Cena paliva (Kč/l)* | 32,5 | 34,8 | 32,5 | 34,8 | 32,5 | 34,8 |
Povinné ručení** | 3 319 | 6 131 | 6 131 | 9 843 | 9 843 | 13 555 |
Doba užívání vozu (roky) | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Po kolika ujetých km se vyplatí naftový motor | 821 994 | 97 971 | 525 026 |
Ročně musíte najet (km) | 164 399 | 19 594 | 105 005 |
Pozn.: * Cena paliva k 14. 7. 2008; ** Povinné ručení u České pojišťovny (limit 20/40), bez bonusů |
Malý diesel se nemusí vyplatit
Pro názornost uvádíme, kolik kilometrů musíte ročně ujet, aby se vám vyplatil dieselový agregát v nejmenších vozech na trhu (kategorie minivozů). Z níže uvedeného přehledu je zřejmé, že diesel se v minivoze nevyplatí. Malý automobil s benzínovým motorem má téměř srovnatelnou spotřebu s naftovou verzí. Vyšší pořizovací cena dieselového automobilu a dražší povinné ručení se v úspoře paliva vrací až po mnoha desítkách tisíc ujetých kilometrů.
Značka automobilu | km/rok |
Citroën C1 (1.0 VVT-i) | 164 399 |
Citroën C1 (1.4 HDi) |
Fiat 500 (1,2) | 51 046 |
Fiat 500 (1,3 MultiJet) |
Fiat Panda (1,2) | 33 375 |
Fiat Panda (1,3 MultiJet) |
Opel Agila (1,2) | 45 147 |
Opel Agila (1,3 CDTI) |
Toyota Aygo (1,0) | 261 173 |
Toyota Aygo (1,4 - diesel) |
O využití alternativních paliv se dočtete zde
Ušetřit můžete i stylem jízdy
Ať už máte malý automobil či terénní vůz, vždy můžete ušetřit šetrnou jízdou. K úspoře paliva může přispět některé z níže uvedených doporučení.
Jak snížit spotřebu automobilu:
- Při jízdě na dálnici nejezděte na plný plyn. Při rychlostech vysoko nad 130 km/h může být spotřeba automobilu i o několik litrů vyšší.
- Snažte se jezdit plynule. Rychlé rozjíždění a následné brzdění zvyšuje spotřebu paliva.
- Nenechávejte motor pracovat ve vysokých otáčkách a včas přeřaďte na vyšší rychlostní stupeň.
- Nevozte v kufru zbytečnou zátěž. Sundejte střešní nosiče, které nepoužíváte.
- Pokud je to možné, jezděte se zavřenými okny.
- Věnujte pozornost správnému nahuštění pneumatik.
- Omezte používání klimatizace.
Které auto vybrat?
Před nákupem zvažte, který typ osobního automobilu bude pro vaše potřeby nejvhodnější. Popřemýšlejte, kolik členů rodiny obvykle přepravujete, kolik kilometrů ročně ujedete, po jakých silnicích převážně jezdíte (městské ulice/okresní silnice/dálnice/silnice v horách) a zda častěji převážíte větší náklad. Pokud jezdíte převážně ve městě, jednou do roka zamíříte s partnerem do Chorvatska a v blízké době nečekáte rodinu, můžete na provozu menšího automobilu s nižším objemem motoru výrazně ušetřit. Jezdíte-li naopak více mimo město v téměř plném obsazení, vyplatí se vám spíše pohodlný kombík či velkoprostorový vůz (MPV). Terénní a především sportovní automobily jsou spíše pro fandy, u kterých je spotřeba pohonných hmot a výše povinného ručení až druhotná.