FinExpert.e15.cz

Vlaky EuroCity jezdí v České republice již 15 let

Před 15 lety přijel do Prahy první vlak EuroCity, Antonín Dvořák

Před 15 lety, 2. června 1991, spolu se zahájením platnosti nového jízdního řádu tehdejších ČSD přijel na území České republiky první vlak kategorie EuroCity – EC 8 Antonín Dvořák na trase Vídeň – Břeclav – Brno – Praha. Česká republika se tehdy zařadila do celoevropské sítě železničních spojů tzv. vyšší kvality. Dnes zajíždí do České republiky celkem 18 párů spojů kategorie EuroCity, které spojují ČR s Dánskem, SRN, Rakouskem, Slovenskem, Slovinskem, Polskem a Maďarskem. Kromě mezinárodních spojů kategorie EuroCity jsou v České republice provozovány také vlaky dalších kategorií vyšší kvality – SuperCity, InterCity a Expres. Tyto spoje dnes představují nejkomfortnější a často i nejrychlejší způsob dopravy nejen v rámci ČR ale i v mezinárodní dopravě. Některé trasy jsou přitom provozovány pouze spoji vyšší kvality – cestující tak dostává špičkový přepravní servis ČD.   

První vlak EuroCity Antonín Dvořák přijel do České republiky sestavený celkem z 5 vozů – jednoho vozu první třídy, tří vozů 2. třídy a jednoho jídelního vozu. S výjimkou jídelního vozu byly všechny vozy rakouských drah ÖBB, jídelní vůz byl modernizovaný vůz ČSD – JLV. Jednalo se o první spoj, který do provozu v síti ČD přinesl komfort klimatizace. Vlak tehdy jezdil mezi Brnem a Prahou po trase přes Havlíčkův Brod a Kutnou Horu a jízdní doba mezi Vídní a Prahou činila 4 hodiny 58 minut, respektive 4 hodiny 51 minut v opačném směru. Průměrná rychlost tehdy byla 82 respektive 84 km/hod. a byla pod limitem minimální průměrné rychlosti spojů EC, která je celoevropsky stanovena na 90 km/hod. Dnes díky modernizaci tratí v ČR ujede stejný spoj – EC Antonín Dvořák trasu mezi Prahou a Vídní a 4 hodiny 17 minut, a to přesto, že jede po delší trase přes Pardubice a Českou Třebovou. Jeho průměrná rychlost je o více než 10 km vyšší – 94,6 km / hod.

Vlaky vyšší kvality – dnes nabídka 70 spojů SC, EC, IC a Ex; průměrná rychlost až 105 km / hod


15 let od příjezdu prvního vlaku EC na území České republiky se nabídka spojení vlaky vyšší kvality v České republice výrazně rozšířila. České dráhy denně provozují 35 párů vlaků kategorie SC, EC, IC a Ex. Samotné vlaky kategorie EuroCity dnes tvoří 18 párů spojů; od loňského prosince je navíc na území České republiky v provozu 6 párů zcela nového typu spojení v kategorii SC Pendolino. Tyto spoje jsou provozovány rychlovlaky pendolino a v rámci nových členských zemí Evropské unie představují produkt nejvyšší kvality železničního cestování. S průměrnou rychlostí 105 km / hod představují absolutně nejrychlejší spoje provozované nejen Českými drahami, ale také v rámci všech železnic na území nových členů EU. 

Řada přepravních tras je v ČR doménou vlaků vyšší kvality


Na mnoha klíčových trasách v rámci České republiky nabízejí České dráhy dnes cestujícím přepravu primárně vlaky vyšší kvality.

Ostrava – Praha: celkem 14 párů spojů SC, EC a IC


Například na trase Ostrava – Praha je cestujícím nabízena přímá přeprava pouze v těchto vlacích, kdy mezi oběma městy je denně provozováno celkem 14 párů přímých spojů kategorie SC, EC a IC s cestovní dobou od 3 hodiny 22 minut (spoje SC Pendolino) – 4 hodiny 25 minut. Všechny tyto spoje jsou provozovány buď rychlovlaky pendolino nebo moderními vozy Českých drah pro spoje vyšší kvality.

Děčín – Ústí nad Labem – Praha: celkem  6 párů spojů EuroCity v dvouhodinovém taktu


Na trase Děčín – Ústí nad Labem – Praha je denně provozováno šest párů spojů kategorie EuroCity. Vlaky jezdí v dvouhodinovém taktu a jízdní doba mezi Děčínem a Prahou je 1 hodiny 22 minut; respektive 1 hodiny 4 minuty mezi Ústím nad Labem a Prahou.

Praha – Brno: jízdní doba nejrychlejších spojů 2 hodiny 23 minut


Celkem 9 párů vlaků kategorie EC a IC nabízejí denně České dráhy mezi Prahou a Brnem. Nejrychlejší spoje provozované rychlovlaky pendolino přitom urazí trasu mezi oběma metropolemi za 2 hodiny 23 minut.

Spojení dalších měst vlaky vyšší kvality Českých drah


České dráhy dnes nabízejí spojení řady dalších měst vlaky vyšší kvality. V síti spojů EC či Ex se tak například ocitly České Budějovice, Zlín, Hradec Králové nebo Trutnov.

Další rozšiřování spojení vlaky vyšší kvality v ČR – nová spojení i nová vozidla


České dráhy budou nadále rozšiřovat nabídku spojení vlaky vyšší kvality. Počínaje novým jízdním řádem by se měl v nabídce objevit nový spoj kategorie EuroCity jedoucí z Prahy do Krakova, posílena bude nabídka spojů kategorie SC Pendolino o destinace Bratislava a Vídeň; stejně tak se v síti vlaků EC a IC poprvé ocitne také region Valašska (stanice Valašské Meziříčí, Vsetín a Horní Lideč).

Rozšiřovat se bude také počet moderních vozů, které České dráhy nasazují na spoje kategorie EC, IC a Ex. Jestliže před 15 lety měly ČD k dispozici pouze modernizované restaurační vozy, dnes vozidlový park čítá více než 400 nových nebo modernizovaných vozů (1. a 2. třída, restaurační vozy, lůžkové vozy, pendolino a vozy se služebním oddílem). Navíc například ke stávajícím 45 moderním klimatizovaným vozům Siemens pro rychlost až 200 km / hod přibude letos dalších 26 nových vozů první a druhé třídy od stejného výrobce, stejně jako 12 nových lůžkových vozů. Ty umožní zapojení Českých drah do dalšího celoevropského produktu vyšší kvality – EuroNight.
Další článek



 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více