FinExpert.e15.cz

Vlakem levněji, či dráž?

Poměrně zásadní změny cen a tarifů ČD vstoupí v platnost zároveň s novým jízdním řádem. Ruší se vzdálenostní pásma, rozhodovat bude počet ujetých kilometrů.
Vlakem levněji, či dráž?

Tyto chystané změny se do života cestujících projeví na počátku prosince, přesněji 9.12., kdy vyjde v platnost i aktuální jízdní řád. Tou nejpodstatnější změnou je přechod ze vzdálenostních pásem, které svým rozmezím v kilometrech určovaly cenu jízdenky, na vyjádření peněžní hodnoty jízdenky podle skutečně ujetých kilometrů.

Další z neoddiskutovatelných změn je také fakt, že poplatek za vlaky vyšších kategorií, tedy EuroCity a InterCity (EC,IC), bude zrušen. 

Příplatky na vlaky vyšších kategorií dráhy podle náměstka generálního ředitele Jiřího Koláře zrušily proto, že nejsou v Evropě běžné. Změna souvisí i se snahou drah převést náklady na tyto vlaky na ministerstvo dopravy. Zatím je dráhy provozují se ztrátou na své podnikatelské riziko, chtějí však, aby je MD platilo jako veřejnou službu. 

Otázkou zůstává, zda toto výše uvedené snížení poplatku za vlaky EC a IC nebude mít za následek velký nárůst cestujících, v extrémech tak, že bez místenky nebude možné si v průběhu cesty sednout. Nemluvě o možném snížení kvality servisu a pořádku ve vlacích právě v důsledku většího počtu cestujících.

Jinak se však některá vyjádření Českých drah plně neshodují s přesvědčením cestujících, co se konečného efektu na cenu jízdného týče. 

„Více méně na svém“ 

V praxi budou plánované změny ČD představovat mírné zvýšení, ale i snížení cen na jednotlivých trasách. Což dokazuje například spoj z Prahy do Ostravy ve vlaku EuroCity bez využití slev, kde cestující platili dříve 484 Kč, nyní 436 tedy o 48 korun méně. Naopak lidé jedoucí z Ústí nad Labem do Chebu zaplatí o 13 Kč více než je dosavadní cena 157 Kč.
Ačkoliv to není relevantní srovnání, dlužno uvést, že v rámci konkurenčního boje společnosti Student agency s Asianou, o kterém jsme Vás informovali, máte možnost trasu z Prahy do Brna urazit ve srovnatelném čase, ale za podstatně nižší cenu než je tomu u železnice. Za splnění určitých podmínek totiž pořídíte takovouto jízdenku za pouhých 50 korun. 
 

Mezi některými cestujícími populární kilometrická banka zdraží o 200 korun tedy 1 600 Kč a hlouběji do kapsy sáhnou i ti, kteří si lístek kupují až ve vlaku. Pokud totiž nestihnete koupit lístek na nádraží, kde je běžně možné jízdenku zakoupit, dáte za tuto službu realizovanou průvodčím o deset korun více než doposud.  

Zpět o něco dráž 

Další podstatná změna se týká nového systému zpátečních jízdenek. Nový způsob výpočtu vzdálenosti se týká obyčejného jízdného a všech slev, které z něj vycházejí, tedy zpáteční slevy, slevy pro držitele In-karty/Rail plus s libovolnou aplikací nebo slevy pro skupinu, dále zvláštního jízdného pro držitele průkazů ZTP, ZTP/P, důchodce, děti mladší 15 let, studenty a žáky při pravidelných cestách za studiem a rodiče či opatrovníky navštěvující děti v ústavech. Stejným způsobem se mění také výpočet ceny a ceníky u všech traťových jízdenek. 

Zatímco dnes se při zakoupení zpáteční jízdenky okamžitě dostal zákazník do tarifu zákaznického jízdného, aniž by měl u sebe In Kartu, od prosince se bude desetiprocentní sleva počítat od obyčejného jízdného.  

Změn je však více. Například držitelé In-karty či slevy Rail plus, kteří nyní platí zákaznické jízdné se slevou 30 % budou od nového tarifu mít slevu pouze 25 % od obyčejného jízdného. A zatímco v současnosti měly tyto slevy vlastní ceník, od prosince se bude cena počítat přesnou procentní hodnotou obyčejného jízdného.  

Toto jsou jedny z „výhod“, kterými se ČD pyšní:

  • Zlevnění přepravného za psa. Majitel zaplatí za jeho cestu 10 Kč za každý spoj, který použijí. V případě více přestupů může majitel využít speciální doklad za 20 Kč, který platí celý den a je možné na něj se psem přestupovat neomezeně často,
  • asistenční a vodící psi budou jezdit ve vlacích ČD zcela zdarma,
  • cena za přepravu spoluzavazadla (například jízdního kola) je nově za jeden spoj 25 Kč, v případě více přestupů může cestující využít celodenní doklad za 50 Kč,
  • cena využití služby „úschova během přepravy“ je stanovena na 30 Kč za spoj, v případě přestupů je cestujícím k dispozici celodenní doklad za 60 Kč,
  • kočárek s dítětem přepravují České dráhy zcela zdarma. Žádné přepravné se neúčtuje ani za kufry, krosny či velké tašky, které se vejdou do prostor určených pro zavazadla a nejsou těžší než 50 kg.

Studenti stále ještě za méně

Ceny pro studenty jsou stále ještě v porovnání se základním jízdným poměrně výhodné. Žákovské jízdné, jenž platí pro studenty ve věku 15-26 let, kteří pravidelně dojíždějí za studiem zlevní. Přesněji 55% sleva na obyčejné jízdné a  59,5% sleva z obyčejného jízdného při zakoupení zpáteční jízdenky. Po předložení mezinárodní studentské karty ISIC si může cestující zakupovat jízdenky Klasik se slevou 25 %. Zajímavá je i možnost slev na léto, kdy studenti nemohou využívat žákovského jízdného. Pokud totiž v průběhu astronomického léta (21.6. – 21.9.) prokáží, že jim nebylo 26 let, automaticky mají nárok na výhody držitele In-karty/Rail plus s aplikací In-Junior. Získávají tak 50% slevu na jízdné, dříve byla tato sleva jen 30%.

DPH zamává s cenami

Zatímco prosincové změny tarifu prodraží jízdné jen určité skupině cestujících, Hnulíková nevyloučila, že v příštím roce zdraží jízdné plošně. Důvodem je zvýšení DPH, na které dnes oznámené změny nereagují. "Tyto tarify jsme tvořili v srpnu, kdy ještě nebylo jisté, zda vládní reforma projde," řekla Hnulíková.

Ceny však nejsou tím jediným, o co by se České dráhy měly starat. Je při nejmenším nezbytné stále usilovat o zkvalitnění služeb, obnovu vlaků, a také výrazné snížení zpoždění, které často nabírají.
V dnešní době totiž nikoho neudiví 2 hodinové zpoždění, přičemž standardem v západní evropě je prodleva v rámci několika málo minut.

 

Další článek


 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená