FinExpert.e15.cz

Vítejte v mozku Steva Jobse

Kdo je Steve Jobs - jeden z nejobdivovanějších manažerů dnešní doby?
Vítejte v mozku Steva Jobse

V roce 1985 byl z Applu propuštěn, v roce 1996 do něj znovu nastoupil, zachránil jej před krachem a udělal z Applu jednu z nejvýznamnějších technologických společností vůbec.

Tento muž v černém roláku St. Croix s dlouhým rukávem, modrých džínách Levi‘s 501 a teniskách New Balance 992 koupil od George Lucase za 5 milionů dolarů v roce 1986 studio Pixar, a v lednu 2006 jej prodal společnosti Disney za 7,4 miliard dolarů. Říká se o něm, že terorizuje své zaměstnance, že je schopen vyhodit člověka z firmy kvůli úplné drobnosti, ale také že dokáže lidi kolem sebe nadchnout pro své vlastní cíle, které se zpočátku zdají být neuskutečnitelné.

Nyní máte poprvé možnost podívat se do nitra Steva Jobse, do procesů společnosti Apple a dozvědět se, proč jsou produkty jako iMac, iPod nebo iPhone tak neuvěřitelně úspěšné. Kniha Jak myslí Steve Jobs je pohledem do nitra osobnosti Steva Jobse i společnosti Apple – auterem však není Steve Jobs, který dokonce knihu ani neautorizoval. Leander Kahney, redaktor kultovního magazínu Wired.com a autor blogu CultOfMac, je uznávaným odborníkem na společnost Apple a vše, co s ní souvisí. Podařilo se mu získat velice zajímavé informace od bývalých Jobsových kolegů.

Jobs je neuvěřitelně rozporuplnou osobností a kniha vám ukáže, jak Jobs opravdu myslí, jak se v Applu připravují největší trháky a jak tato značka umí až fanaticky přitahovat zákazníky. Když Apple uváděl první osobní počítač na světě, který se ovládal pomocí myši, většina lidí si myslela, že je Jobs blázen – budu ovládat počítač tou hranatou umělohmotnou krabičkou? Dnes si ovládání počítače bez myši řada z nás neumí představit. Apple iMac byl zase první počítač, který neměl disketovou mechaniku. Kolegové Steva si mysleli, že počítač se slotem na CD místo disketové mechaniky a s něčím, jako je USB, co nikdo jiný nepoužíval, bude naprostým propadákem. iMac byl jedním z největších hitů Applu. Nápady, kreativita, dokonalost a jednoduchost – nejen to jsou produkty Applu.

Jobs je fanatik a elitář s výbušnou povahou, který považuje většinu lidí za idioty. Umí ale vyrobit produkty, které se ovládají tak snadno, že je může používat i idiot. Devět z deseti prodaných hudebních přehrávačů ve Spojených státech jsou iPody. Tři čtvrtiny všech modelů vozů uvedených v roce 2007 disponují možností připojení iPodu – nikoli připojení MP3 přehrávače, ale přímo připojením iPodu. Kdo jiný než Steve toto dokáže?

Steve je typem člověka, který chce jen to nejlepší – nejlepší auto, nejlepší soukromé letadlo, nejlepší pero na psaní a nejlepší zaměstnance. Má tendenci věci polarizovat. Lidé jsou pro něj buď geniální, nebo idioti. Jeden čas používal oblíbené pero Pilot, všechna ostatní pera označoval za „šunty“. Když se pracovalo na Macu, všichni, kteří stáli mimo tento projekt (dokonce i ostatní zaměstnanci Applu), byli pro něj „blbci“. Jobs vždy podporoval představu, že všichni ostatní v oboru jsou hloupí.

Když se Jobs rozhodl vytvořit reklamní kampaň pro nový Macintosh, chtěl znovu něco výjimečného. Nechal reklamní agenturou připravit jeden z nejslavnějších reklamních spotů všech dob. „Reklama začínala mottem převzatým z jiného, nepoužitého inzerátu s odkazem na antiutopický román George Orwella: „Proč rok 1984 nebude jako rok z 1984.“

K natočení inzerátu na zvukové scéně v Londýně najala agentura britského režiséra Ridleyho Scotta, který právě dokončil fi lm Blade Runner. Scott obsadil britské skinheady a vykreslil bezútěšnou orwellovskou budoucnost, kde projev Velkého Bratra skřehotající z obří televize zastrašuje davy a nutí je k poslušnosti. Náhle dovnitř vbíhá sportovkyně v tričku Macintosh a rozbijí obrazovku úderem železné palice. V šedesátisekundovém šotu se neobjevil Mac ani žádný jiný počítač, ale jeho sdělení bylo jasné: Mac osvobodí utiskované uživatele počítačů z nadvlády IBM.

Představenstvo Applu spot zhlédlo pouhý týden před plánovaným vysíláním ve fotbalovém zápasu Super Bowl a vyděsilo se. Nařídilo, aby se reklama z vysílání stáhla, agentura ale nedokázala časový prostor včas prodat a šot běžel. Ukázalo se to být šťastné: reklama přitáhla více pozornosti a publicity než samotný zápas. Reklama běžela v televizi jen dvakrát, nicméně poté se objevila véměř v každé zpravodajské relaci. Podle tehdejších odhadů reklamu zhlédlo přes 43 milionu lidí. Reklamní šot „1984“ proměnil Super Bowl z fotbalového zápasu v reklamní Superakci roku a předznamenala éru reklamy jako zpravodajství. Jedná se o jednu z nejslavnějších reklam všech dob.

„Novátorství nemá nic společného s rozpočtem na výzkum. Když Apple přišel s Macem, v IBM investovali do výzkumu a vývoje přinejmenším stokrát více. O peníze nejde. Jde o lidi, které máte, a o to, jak fi rmu vedete a jak dobře pochopíte podstatu,“ řekl Steve Jobs v časopise Fortune 9. listopadu 1998. Jobs vysvětluje svým klíčovým zaměstnancům, že jsou v Applu, aby udělali díru do světa. Mají vytvářet úplně nové souvislosti, jako umělci nebo básníci, musí to takto brát a snažit se měnit historii lidského myšlení. Proto Apple přichází s tak revolučními produkty, protože myslí jinak. To tvrdí i jedna z nejznámějších reklamních kampaní Applu „Think Different.“

Dalo by se říci, že kniha je částečně biografi í Steva Jobse a částečně jakousi manažerskou příručkou. Steve Jobs dokázal jednoduše proměnit své osobnostní rysy v podnikatelskou fi lozofi i. Chcete vědět, jak z to dělá? Chcete se odlišovat od konkurence a nemáte strach dělat bláznivá rozhodnutí? Pak je tato kniha určena právě vám.

Článek vyšel v časopisu Osobní finance.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  11

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více