V souvislosti s nedávným případem mnohahodinového zpoždění letecké dopravy ze Srí Lanky do Prahy stojí za to připomenout, že podle rozhodnutí Evropského soudního dvora ze dne 23. října 2012 mají cestující nárok na odškodnění v případě dlouhých zpoždění, obdobně jako je tomu v případě zrušení letu.
Cestující, kteří dosáhnou svého cílového místa tři nebo více hodin po plánovaném příletu, mají nárok na náhradu škody. Právo na náhradu škody cestujícím nevzniká, pokud letecký dopravce může prokázat, že významné zpoždění je způsobeno mimořádnými okolnostmi, kterým nebylo možné zabránit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření, tedy okolnostmi, jež se vymykají účinné kontrole leteckého dopravce.
Výše finančních náhrad:
- a) 250 EUR u všech letů o délce nejvýše 1 500 kilometrů;
- b) 400 EUR u všech letů ve Společenství delších než 1 500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1 500 kilometrů do 3 500 kilometrů;
c) 600 EUR u všech letů nespadajících pod písmeno a) nebo b).
Při určování vzdálenosti se vychází z posledního místa určení, kam cestující v důsledku odepření nástupu na palubu nebo zpoždění přiletí později než v plánovaném čase.