FinExpert.e15.cz

Virtuální zboží se někdy nezhmotní

Člověk sedí před monitorem a překlikáváním si vybírá zboží, o které má zájem. Na druhou stranu není možné si zboží osahat a navíc nezkušený kupující nepozná solidního prodávajícího od „takypodnikatele“, kterému nejde ani tak o spokojenost zákazníka, jako spíš o vlastní kapsu.

Doháníme nízké celosvětové standardy
Celosvětové uskupení Consumers International provedlo zhruba před rokem rozsáhlý test nakupování na internetu, který zahrnoval více než čtyři sta objednávek zboží a služeb. Zhruba ve stejné době proběhlo obdobné testování i v České republice. V rámci testu provedeného Sdružením obrany spotřebitelů ČR bylo testováno celkem 27 českých internetových obchodů. V 6 % případů testovaných celosvětově nebylo objednané zboží nikdy dodáno. V šesti případech bylo při úhradě platební kartou zboží zákazníkovi naúčtováno, i když jej vůbec neobdržel. V 16 případech, kdy bylo zboží vráceno,neposlal prodávající zpět peníze. Pětina obchodů spotřebiteli nesdělila celkové náklady na objednávku. To jsou dost mizerné výsledky, ale české internetové obchody dokazují, že to může být ještě horší. Za zmínku stojí, že nejzákladnější identifikační údaje, kterými jsou adresa a IČO, svým zákazníkům nesdělilo celkem 44 % testovaných obchodů.

Důležité dva týdny
Již od začátku minulého roku má český spotřebitel právo odstoupit od koupě uskutečněné na dálku, stejně jako je tomu v zemích Evropské unie. Odstoupení lze provést v průběhu čtrnácti dnů po převzetí zboží. Prodávající má povinnost zákazníka na tuto možnost upozornit. Někteří obchodníci v ČR (ještě před rokem jich bohužel bylo více než 70 %) to bohužel nedělají,ale nijak si tím nepomohou, protože v tom případě se možnost odstoupení od smlouvy prodlužuje
na 3 měsíce. Na některé produkty, jako například na rychle se kazící potraviny, ale také na tiskoviny,se odstoupení od smlouvy nevztahuje. Počítačové programy a audio-video nahrávky musíte vracet v originálním obalu.

Dvakrát mysli a jednou kupuj
Pokud uzavřete smlouvu s nesolidní firmou, která na svých stránkách nemá ani kontaktní adresu, pak je možnost reklamace čistě hypotetická. Ve všech případech koupě zboží přes internet platí, že obezřetní byste měli být především před uzavřením smlouvy.

Několik zásadních pravidel, kterých byste se měli držet.

1. Nakupujte po zralé úvaze a důkladném prostudování podmínek prodeje.

2. Ověřte si, že na stránkách firmy jsou uvedeny kontaktní údaje – adresa, telefon, e-mail. Pokud je nemůžete najít, raději na této stránce nic nekupujte.

3. U každé koupě by měly být předem stanoveny nejen podrobné kupní podmínky, ale také všechny reklamační náležitosti, včetně kontaktu na reklamačního oddělení. Pokud je nemůžete na dané stránce najít, máte dobrý důvod považovat jejich provozovatele za nesolidního obchodníka. Zejména byste měli vědět konečnou částku, kterou budete za koupi platit, tedy včetně poštovného, balného a všech ostatních nákladů; v některých případech se bohužel neshoduje inzerovaná cena s cenou výslednou. Pohlídejte si výši stornovacích poplatků při vrácení zboží, někteří výrobci po vás mohou požadovat proplacení zpátečního poštovného.

4. Pokud se podle zákona vztahuje na zboží záruka, zjistěte si ,jak se v případě reklamačních oprav u dané společnosti postupuje.

5. Jestliže potřebujete zboží k určitému datu, ujistěte se, že obchodník je schopen je během této doby dodat.

6. Vzhledem k tomu, že některé zboží chodí s velkým zpožděním nebo vůbec, měli byste mít možnost zaplatit až po fyzickém převzetí.

7. Pokud platební kartou, údaje o ní uvádějte pouze při komunikacise zabezpečeným protokolem. O přechodu do „bezpečného “režimu prohlížeč informuje ve stavové řádce symbolem
visacího zámku.

8. Neuvádějte osobní data, která nemají k objednávce přímý vztah – například vaše rodné číslo nebo datum narození.

9. Vytiskněte a uschovete si objednávku. Také si vytiskněte podmínky prodeje, podmínky vrácení zboží a peněz, abyste měli kopii podmínek ze chvíle, kdy jste uskutečňovali obchod. Uděláte dobře, když si uschováte kopie celé komunikace s prodejcem pro případ, že zboží dorazí poškozené nebo vůbec ne.

10. Do 14 dnů od převzetí můžete od smlouvy odstoupit. Tato lhůta může být prodejcem prodloužena, ale rozhodně ne krácena. Prodávající má povinnost zákazníka na tuto skutečnost upozornit. Když to neudělá nebo opomene některá další zákonná ustanovení, prodlužuje se lhůta na tři měsíce.

11. Dejte pozor při nákupu zboží na zahraničních serverech. Pokud se smluvní podmínky řídí zákony jiné země, může být vyřizování věcí v případě nějakého zádrhelu mnohem složitější.

12. Snažte se vybrat zavedený a známý obchod. Certifikované obchody, např.Asociací pro elektronickou komerci (APEK), jsou pro zákazníka bezpečnější.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená