58 % z ceny benzínu a 54 % z ceny nafty tvořily minulý týden v Česku daně. Stát si sice bere menší podíl, než je průměr Evropské unie, nejnovější čísla, která 14. září zveřejnila Evropská komise, ale ukazují, že například u polských sousedů odvádějí méně a nižší daň platí i řidiči v pobaltských zemích. Vyplývá to ze srovnání nákupní aliance Axigon.
Seznamte se s nejčastějšími mýty okolo spotřeby paliva.
Za litr nafty natankovaný na českých pumpách minulý týden řidiči zaplatili v průměru 30,27 Kč. Více než polovina, tedy 16,35 Kč, skončí ve státní pokladně. Zákon totiž z každého litru žádá odvedení 10,90 Kč jako spotřební daně, která je jedním z klíčových pilířů státního rozpočtu. Státu se samozřejmě odvádí i daň z přidané hodnoty, která se počítá z ceny nafty včetně spotřební daně. Takže krásná ukázka daně za daň. „Podíl daní na celkových cenách pohonných hmot v ČR se v současnosti nachází pod průměrem Evropské unie, který činí 64 % u benzínu a 58 % u nafty,“ uvádí generální ředitel Axigonu Damir Duraković.
Podstatně hůře jsou na tom podle statistik například v Itálii, kde řidiči na daních odevzdávají 67 procent z ceny benzínu a 63 procent z ceny nafty. Výrazně milosrdnější je stát v Bulharsku, kde žádá přesnou polovinu z výsledné ceny benzínu a 47 procent z ceny nafty.
Ve výsledku ale řidiče bude zajímat především konečná cena pohonných hmot. Ta je dána nejen mírou zdanění, ale též například konkurenčním prostředím, podle kterého si pumpaři nastavují marže. V průměrných cenách nafty tak Česko bylo minulý týden 11. z evropské osmadvacítky a 7. bylo v cenách benzínu.
Zdroj: Axigon