FinExpert.e15.cz

Víc než polovina firem zažila v nedávné době daňovou kontrolu

Praha, 27. 10. 2014

Daňovou kontrolu za poslední tři roky zažilo 56 % českých středních a velkých firem nad 50 zaměstnanců. V budoucnu se jejich počet může podle odborníků ještě výrazně zvýšit. Vláda všestranně usiluje o lepší výběr daní, nárazově stoupl počet finančních kontrolorů v hlavním městě, naplno se rozbíhá činnost daňové Kobry. V průzkumu, který se týkal tří předchozích let, odpovídalo na otázky mezinárodní poradenské společnosti Mazars 102 respondentů, kteří v českých firmách zastávají posty výkonných a finančních ředitelů. 

„Zkušenosti z praxe ukazují, že se kontroly nejčastěji týkají více typů daní najednou, v našem průzkumu šlo o 45 % kontrol. U 15 % z nich se finanční úřady zajímaly o daně z příjmů právnických osob, u 40 % se úředníci zaměřili na daň z přidané hodnoty,“ řekl Pavel Klein, vedoucí partner daňového oddělení Mazars. 

Četnost daňových kontrol ve firmách se v minulosti v jednotlivých krajích a městech lišila. Úředníci nestíhali hlavně v Praze, proto si některé firmy účelově přesouvaly sídlo do hlavního města. Doufaly, že se vyhnou kontrolám. Média loni spočítala, že například na Praze 2 může přijít kontrola z finančního úřadu průměrně jednou za 373 let. 

Ani v Praze se však už firmy nemohou cítit tak bezpečně jako dříve. „Generální finanční ředitelství totiž od září na tři měsíce přesunulo do hlavního města stovku kontrolorů finanční správy z regionů v rámci akce Pomoc Praze,“ uvedl Jaroslav Křivánek, partner daňového oddělení Mazars. Kontroloři se podle dostupných informací zaměří zvláště na nadměrné odpočty DPH, virtuální sídla společností a sídla na hromadných adresách. 

Zcela novou hrozbu pro nepoctivé plátce daní představuje takzvaná Kobra, skupina pro boj proti velkým únikům, která funguje od června. Představuje jednu z hlavních zbraní, které nová vláda nasadila v zájmu lepšího výběru daní. Spojili se v ní policisté, celníci a finanční správa. Dříve jejich spolupráce nebyla koncepční, nyní si mohou například účelněji vyměňovat informace a zřizovat týmy specialistů k jednotlivým kauzám. 

Před spuštěním Kobry věřilo v její přínos 47 % dotázaných manažerů, 40 % bylo skeptických a zbytek váhal. Útvar si však již od té doby připsal několik medializovaných úspěchů. Odhalil údajné úniky při obchodech s nanodisky za 269 milionů Kč, upozornil na podezřelé transakce v reklamě za 289 milionů a úniky v oblasti pohonných hmot za 650 milionů Kč. V září Kobra oznámila, že ve Zlínském kraji odkryla daňový únik při obchodování s toaletním papírem, ubrousky a utěrkami se škodou přes 25 milionů Kč.

Průzkum mezi českými manažery celkově jasně ukázal, že většina z nich, konkrétně 68 %, nevěří přísnějším sankcím jakožto nástroji proti daňovým trestným činům. Pozitivní efekt na výběr peněz do státní pokladny by podle nich mělo spíše snížení daní. V průzkumu tuto strategii podpořilo 58 % manažerů, kteří situaci v českých firmách znají z první ruky, stejně jako jejich daňovou morálku.

Pokud chtějí firmy předejít potížím s kontrolory, musejí pečlivě sledovat změny daňové legislativy. Například povinnou součástí přiznání k dani z příjmů právnických osob bude od 1. ledna 2015 příloha s přehledem transakcí se spřízněnými společnostmi během zdaňovacího období. Jde o jeden z kroků proti zneužívání převodních cen. Cílem zavedení této přílohy ze strany finanční správy je zaměřit se na systematický sběr informací o vnitroskupinových transakcích, jejich efektivní analýzu a posouzení potenciálních rizikových transakcí, což povede k cílenějšímu výběru subjektů pro provedení specializované daňové kontroly. Finanční úřady již nebudou jako v minulosti vybírat kontrolované subjekty namátkově, ale zaměří se primárně na problematické transakce a subjekty. To by mělo zvýšit efektivitu daňových kontrol. 

„V tomto směru budou za nejrizikovější považovány subjekty, které nemají zpracovánu dokumentaci převodních cen a vykazují významné objemy vnitroskupinových transakcí ve vztahu k obratu společnosti. Dále pak společnosti, u nichž různé poměrové ukazatele (například poplatky za služby versus celkové náklady, licenční poplatky versus obrat, úrokové náklady/výnosy versus objem půjček a tak podobně) přesahují „obvyklé“ hodnoty,“ uvedl Jaroslav Křivánek, partner daňového oddělení Mazars. 

Další článek



Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  2

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

NN | Živnostníci | Daně | Podnikání | Sociální pojištění | OSVČ | Vyděláváme

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více