Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) upozornilo na nová pravidla náhrad a pomoci cestujícím, jež nabývají účinnosti dnešním dnem. Nová pravidla pamatují v zásadě na tři nejčastější situace, s nimiž se cestující v letecké dopravě setkává. Jde o odepření nástupu na palubu a zrušení letu, dlouhá zpoždění a náhradu za poškození, zpoždění či ztrátu zavazadel. Samozřejmostí jsou kompenzace, když dojde ke zranění či úmrtí osob cestujících letadlem. Přitom se netýkají jenom pravidelné letecké dopravy, ale i charterových letů.
Cílem nových pravidel je především zabezpečit korektní chování vůči cestujícím. I když pravidla jasně stanoví mechanizmus pro výplatu peněžních kompenzací, je jejich účelem dosáhnout dobře fungující letecké přepravy, tedy toho, aby se cestující dostal včas a bez problémů do cíle své cesty.
Cestující, kterým bylo prodáno více letenek na jedno sedadlo a je jim proti jejich vůli odepřen nástup do letadla, mají nárok na náhradu, při významném zpoždění (od 2 hodin při vzdálenosti letu nejvýše 1500 kilometrů) vzniká na bezplatné občerstvení, při vyšším zpoždění na ubytování v hotelu stejně jako na přepravu mezi hotelem a letištěm atd.
Významné jsou i informace pro spotřebitele o těchto nových právech. Spotřebitel musí dostat základní informace při odbavení na letišti. Pokud příslušná letecká společnost nesplní své povinnosti, vyplývající z nových pravidel, může cestující podat stížnost k příslušnému vnitrostátnímu orgánu, kterým je u nás ministerstvo dopravy.
Zdroj: Sdružení obrany spotřebitele
Podrobné informace o právech cestujícího v letecké dopravě