FinExpert.e15.cz

Velký test internetového bankovnictví

Internetové bankovnictví šetří čas i peníze, což ovšem neplatí ve stejné míře u všech bank. Z výsledků velkého testu internetbankingu se dozvíte, kdo má nejlevnější internetbanking, jak jsou stránky bank dostupné a kde mají banky slabiny.

Kapitoly článku

Nastavení podmínek, celkové pořadí v testu, nastavení srovnání
Dostupnost téměř stoprocentní, zhodnocení, klienti chtějí víc

Velký test internetového bankovnictví

Dostupnost téměř stoprocentní

Důležitým kritériem pro posouzení kvality internetového bankovnictví jednotlivých bank je také přístup k jejich službám. Dostupnost stránek internetbankingu jednotlivých bank provedla společnost Active 24 v týdnu od 27.4. do 3.5.2005.

Bylo prokázáno, že s dostupností stránek pro přihlášení do internetového bankovnictví nemají banky žádné potíže – téměř všechny vykázaly v testu úspěšnost nad 99 %, což je výsledek více než uspokojivý. Nižší hodnoty (98,23 %) měla pouze Citibank, naopak 100 % hodnocení dosáhly Bawag Bank a Raiffeisenbank.

„Nutno však poznamenat, že samotná dostupnost stránek je pouze nezbytná podmínka pro to, aby bylo možno s internetovým bankovnictvím pracovat. Zda klient nakonec požadovaný úkon přes internetové bankovnictví provede je ovlivněno spolehlivostí aplikace, na které internetové bankovnictví běží. Testování spolehlivosti samotných aplikací internetového bankovnictví již naráží na technická omezení. Spokojenost klientů jednotlivých bank s internetovým bankovnictvím se tak na základě tohoto faktu může podstatně lišit od výsledků výše uvedeného testu," uvedl Michal Novotný, projektový manažer společnosti Active 24.


Tradiční vítěz testu eBanka má čím dál tvrdší konkurenci a jedny z nejdražších služeb na trhu.

Tabulka k výsledkům testu dostupnosti 

Pořadí

Banka

Chybovost Dostupnost

1.-2.

BAWAG Bank

0 100,00%

1.-2.

Raiffeisenbank

0 100,00%

3.-4.

ČSOB

2 99,98%

3.-4.

GE Money Bank

2 99,98%

5.

Komerční banka

5 99,95%

6.

eBanka

7 99,93%

7.

Česká spořitelna

10 99,90%

8.

Živnostenská banka 14 99,86%

9.

HVB Bank

36 99,64%

10.

Volksbank

49 99,51%

11.

WSPK

89 99,12%

12.

Citibank

178 98,23%

Zdroj: test společnosti Active 24i, termín měření 27. 4. 2005–3. 5. 2005

Potíže bývají

 
Klientovi se může stát, že vinou výpadků či přetížení aplikace bude mít problémy s přihlášením. Potíže jsme během testování zaznamenali u HVB Bank, kde přihlašování častěji probíhalo nezvykle pomalu, popřípadě se několikrát po sobě nepodařilo přihlásit vůbec. Oproti našim zkušenostem i sdělení pracovníků infolinky se však banka oficiálně vyjádřila, že žádné negativní reakce ze strany klientů nezaznamenala.
Veřejností občas problesknou rozhořčené hlasy klientů některé z bank, která má déletrvající výpadek systému přímého bankovnictví. Naposledy to byla Česká spořitelna, jíž vylepšování aplikace přineslo výpadek větší, než čekala a oznámila. Banka se proto rozhodla kompenzovat klientům vzniklé potíže a vrátit jim květnové poplatky za přímé bankovnictví.

Základ v menšině…

Ne každá banka nabízí srovnatelně širokou škálu produktů a služeb. Získat přehled o stavu běžného nebo vkladového účtu či historii pohybů je naprostá samozřejmost. K základním funkcím patří zadávání jednorázových platebních příkazů v rámci ČR v domácí měně. Tak by se dal shrnout úplně základní rozsah internetbankingu. Jediná z testovaných bank jej v tomto rozsahu ještě provozuje - WSPK. Najdeme ji pouze v jižních Čechách a Praze. Co však bance chybí do funkčnosti, to se snaží dohnat příznivou cenou služeb.

...klienti chtějí víc

Většina z nás však od přímého bankovnictví žádá více, a tak rozhodně u dalších bank nalezneme zadávání, změnu či rušení trvalých příkazů, inkas a SIPO (inkaso chybí pouze u Bawag Bank) nebo možnost zadání zahraničního platebního příkazu v různých měnách (chybí u GE Money Bank). V mnoha případech banky umožňují i hromadné příkazy k úhradě, což mohou s povděkem kvitovat zejména podnikatelé a drobní živnostníci.

Avšak nejen správa běžného účtu, ale i možnost zakládání termínovaných vkladů patří v mnoha bankách k základním službám. Vylepšeným řešením depozitních produktů je inteligentní spořicí účet navázaný na účet běžný. Banky s nejširším rozsahem služeb nabízejí možnost zhodnocení úspor pomocí investic do fondů a správu těchto majetkových účtů. V případě ČS a KB je však nutné mít nejprve uzavřenu smlouvu o investovaní na pobočce a pak teprve je možné portfolio spravovat přes internet.

Podepsat smlouvu o investování přímo elektronickým podpisem a stejně tak realizovat vlastní investici umožňuje eBanka. Podobně lze u eBanky takto zřídit stavební spoření, pojištění, podat žádost o platební a charge kartu, a pokud budete chtít, také o spotřebitelský úvěr. Ten vám sama banka může na stránkách internetového bankovnictví i nabídnout. V případě ostatních přidaných služeb (pojištění, stavební spoření, žádosti o platební karty atd.) se další banky omezily na kontaktní formuláře.

Dluhy v síti

Banky ve svých aplikacích nenabízejí jen zhodnocování, ale také půjčení finančních prostředků. U GE Money Bank klient díky její speciální službě Infolimit může zjistit, jakou částku si lze půjčit jako spotřebitelský úvěr. Obdobnou službu nabízí i eBanka. Úvěrové účty lze také spravovat pomocí internetbankingu. Klienti získají přehled, jak vysoká je dlužná částka, zda byla daný měsíc zaplacena splátka atd. Tuto možnost jim nabízí například HVB Bank, GE Money Bank či Komerční banka. Jako další službu klientům banky postupně zařazují i dobíjení kreditu mobilních telefonů pomocí internetových aplikací.

Tento článek vyšel v časopise Osobní finance 7/05 a vznikl ve spolupráci se serverem Fincentrum.cz. Jeho autorem je Kateřina Štíchová.

Předchozí kapitola Další článek
 

Související články


celkem 42 komentářů

Nejnovější komentáře

dsfadjkfl asdlkjasdlkfj asdflkjasdflkajsdflka laksdf...
Lars
9. 9. 2010, 13:22
adasdjlk asdflkajsdlkfajsdlkj lklk adasdjlk asdflkaj...
Lars
8. 9. 2010, 15:40
Re:Co jede ve FF a v Opeře
Karel
20. 8. 2006, 23:31
Re: Prohlizece
Tomas Opatril
20. 10. 2005, 15:44
Re: Po sedmi letech?
Richard Matečka
4. 10. 2005, 15:25

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená