FinExpert.e15.cz

Vánoce online: Co když dárek vypadá jinak než na fotce

Hlavní nevýhodou je, že zboží předem nevidíme.
Vánoce online: Co když dárek vypadá jinak než na fotce

Nákupy vánočních dárků na internetu jsou rychlé a pohodlné. Jenže co když dárek vypadá jinak nebo prostě nesedí?

Proto zákon dovoluje, aby spotřebitel zboží i služby nakoupené v e-shopu mohl do 14 dnů vrátit bez udání důvodu. Platí to nejen pro obchody v Česku, ale také pro nakupování ve všech státech EU. Přesněji řečeno od minulého roku má každý zákazník z členského státu EU možnost využít takové lhůty odstoupení od smlouvy, která je pro něj výhodnější.

Protože v Česku platí druhá nejdelší (delší je snad jen na Maltě – 15 dnů) vyplatí se českým spotřebitelům využít domácích práv. Ale pozor - mimo EU mohou být pravidla odstoupení od smlouvy upravena jinak. Nakupujeme-li například v amerických nebo britských e-shopech, nemůžeme spoléhat na unijní ochranu spotřebitelů a je třeba pečlivě studovat obchodní podmínky.

Pozor na formality

Od smlouvy se odstupuje zásadně písemnou formou. Pokud to dovoluje konkrétní e-shop, může to být i elektronickou poštou, ale spolehlivější je poslat oznámení rovnou se zbožím, a to s doručenkou, abychom měli potvrzení o převzetí. Náklady na vrácení zboží nese zákazník. Obchodník by mu měl vrátit peníze do 30 dnů, ale může proplatit jen cenu zboží, peníze za poštovné vracet nemusí.
V některých případech 14 denní lhůty odstoupení od smlouvy využít nelze.

U kterého zboží a služeb nelze odstoupit od smlouvy do 14 dnů

  • na poskytování služeb, jestliže s jejich plněním bylo s jeho souhlasem započato před uplynutím lhůty 14 dnů od převzetí plnění (např. elektronická objednávka kabelové televize);
  • na dodávku zboží nebo služeb, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli dodavatele (např. obchod s akciemi);
  • na dodávku zboží upraveného podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu, jakož i zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání (např. objednání nábytku na míru či svatebního dortu);
  • na dodávku audio- a videonahrávek a počítačových programů, porušil-li spotřebitel jejich originální obal;
  • na dodávku novin, periodik a časopisů;
  • na služby nebo zboží vázané na hře nebo loterii.

Existují však i situace, kdy se lhůta na odstoupení od smlouvy prodlužuje ze 14 dnů až na 3 měsíce. Jde o případy, kdy obchodník nesplní svou informační povinnost, například neudá své IČ či adresu, nesdělí předem všechny náklady spojené s dodávkou zboží, neuvede podmínky reklamace či neupozorní zákazníka na jeho právo odstoupení od smlouvy do 14 dnů.

Jak na finty obchodníků?

V praxi se můžeme setkat některými triky internetových obchodů. Zákazník si objedná zboží v e-shopu, ale vyzvedne si je osobně u prodejce, třeba kvůli úspoře za poštovné nebo proto, aby měl jistotu, že vánoční dárek bude mít skutečně včas. V takových případech se někdy obchodník odstoupení od smlouvy brání.

Tvrdí, že jde vlastně o nákup v kamenném obchodě, kde nelze odstupovat od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu. Pokud však uzavřeme smlouvu o nákupu zboží přes internet, právo na odstoupení od smlouvy platí, i když zboží převezmeme osobně u obchodníka.

Další fintou některých obchodníků bývá, že nechtějí přijmout zpět zboží, které má porušený obal. Ale jak bychom asi mohli bez vybalení zboží zjistit, že nás tlačí levá bota, že plesové šaty, které chceme dát manželce pro stromeček, nejsou černé, ale šedé, nebo že mobil pro dceru má jiný design než jsme vybrali?

Ale pozor. Nemůžeme vybalit počítačovou hru, CD či DVD o vánocích si je užívat, pak je vrátit a ještě chtít zpátky peníze. V takových případech je požadavek obchodníka na vrácení zboží v neporušeném obalu naprosto legitimní a je třeba ho respektovat.

Rizika reklamace

Reklamace v internetových obchodech lze vyřizovat stejně jako v těch kamenných. Záruční lhůta je v českých e-hopech minimálně dva roky. Obchodník má povinnost informovat o způsobu reklamace a vyřídit by ji měl do 30 dnů. Zákazník může požadovat náhradu nákladů, které s reklamováním zboží měl, nejčastěji se to týká poštovného.

Některé e-shopy však na svých stránkách uvádějí, že jsou pouze zprostředkovatelé dodávky zboží, reklamace nevyřizují a zákazník musí zboží reklamovat u výrobce. Podobný postup porušuje spotřebitelská práva a je lepší se takovému e-shopu vyhnout.

Opatrní však musíme být také při nákupu v zahraničních internetových obchodech. Jejich reklamační podmínky se řídí zákony domovské země. Reklamační lhůty mohou být kratší, například v amerických e-shopech jen 6 měsíců, a lhůty pro vyřízení reklamace zase delší, třeba 4 až 6 týdnů. 
 

Další článek


 

celkem 24 komentářů

Nejnovější komentáře

Obraťte se na ČOI nebo na Sdružení spotřebitelů. E-s...
Dita Hanáčková
10. 12. 2010, 20:35
Mě pobavila tato věc z článku, která jasně ukazuje, ...
Dita Hanáčková
10. 12. 2010, 20:34
Aha.Podle expertů z FinExpertu se Velká Británie sta...
Ferin007
9. 12. 2010, 10:08
Že můžeme vrátit do 14 - ti dnů je sice hezké, ale c...
Mara
9. 12. 2010, 08:51
Každý zakoupený produkt z internetového obchodu může...
xxx
8. 12. 2010, 10:17

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více