Oproti loňsku se však aktuálně chystá 38 % Čechů na dárcích ušetřit. Polovina z nich si teď nemůže dovolit utrácet a čtyři z 10 šetří, protože je „prostě špatná doba“. Výsledky ukázala anketa GE Money Bank.
Pro většinu respondentů (60 %) jsou však Vánoce především o atmosféře a tradici, čtyři z 10 na nich mají nejraději setkání s rodinou. Téměř stejně si lidé na svátcích užívají volné dny bez práce nebo školy. Rozdávání dárků patří mezi nejoblíbenější vánoční dění čtvrtiny účastníků ankety. Češi plánují koupit dárky v průměru šesti lidem. Ve srovnání s loňskem je to podle oslovených v anketě počet stejný, ale v průzkumu GE Money Bank z roku 2010 to bylo o jednoho člověka více.
Porovnání aktuální ankety s preferencemi lidí v průzkumu před dvěma lety odhalilo změny, které se udály v žebříčku typických dárků. Otcové mohou letos od rodiny očekávat knihu, drobnou elektroniku nebo oblečení, spíše než kosmetiku či pochutiny a nápoje jako dříve. Pomyslný žebříček dárků pro matky stále vede kosmetika, mohou však čekat i knihu a oblečení, které vystřídaly peníze i elektroniku.
Nově se předvánoční anketa GE Money Bank zaměřila také na dárky přátelům. Češi pro ně sestavili žebříček obvyklých dárků, ve kterém na prvních třech místech dominuje oblečení, kosmetika a knihy.
Kde nakupujeme vánoční dárky
Nejoblíbenějším místem nákupů dárků zůstávají velká obchodní centra, jak potvrdilo 65 % účastníků ankety. Oproti situaci před dvěma lety to znamená dokonce 10% nárůst. Mezi staršími nad 60 let udala tato centra jen asi polovina, zhruba stejné množství z nich upřednostňuje supermarkety. Celkově druhé místo nákupů dárků obsadily internetové obchody s 55 %, což je opět o 10 % více než v předchozím průzkumu z roku 2010.
Na internetu častěji nakupují muži (59 %) než ženy (49 %) a samozřejmě mladí do 30 let (71 %). U starších lidí nad 60 let využívá e-shopy každý šestý. Obchodní centra a internet postupně vytěsňují úlohu třetího nejčastějšího místa k nákupu dárků, menších specializovaných obchodů. Tam bude letos nakupovat jen čtvrtina respondentů, ale ještě před dvěma lety v nich nakupovalo dárky 44 % lidí. Zajímavým trendem jsou také nákupy dárků v zahraničí, které plánuje 12 % oslovených.
Zdroj: GE Money Bank