Na vybraných spojích kategorií EC / IC provozovaných mezi Prahou a Ostravu hodlají České dráhy nasadit od května vůz první třídy vybavený zkušebně zařízením podporujícím příjem GSM signálu tzv. GSM Repeaterem. Stejný trend zvažují i železniční dopravci v okolních zemích, tj. osadit vybrané vozy dálkové dopravy, určené zejména pro byznys klientelu, zařízením podporujícím příjem GSM signálu. Například u některých zahraničních dopravců v Rakousku či v SRN je tato služba součástí servisního balíčku první třídy určeného pro byznys kientelu.
Signálem pokryté vozy budou označeny
Cestující a také zaměstnanci Českých drah budou mít na vybraných spojích ve voze označeném speciální značkou symbolizující podporu příjmu GSM signálu možnost po několik měsíců zkoušet kvalitu mobilního signálu podporovaného instalací zařízení GSM Repeater.
Zkušební provoz zastřešuje dceřinná společnost ČD Telematika (ta například zajišťuje podporu pro In-karty) ve spolupráci se všemi mobilními operátory. Instalace GSM Repeateru není pro dráhy nevýhodná, protože pomůže opět do vlaků přilákat obchodní klientelu. Právě tito klienti čas ve vlaku často využívají k práci – ať už na notebooku nebo k vyřizování hovorů prostřednictvím mobilních telefonů – což také pro mobilní operátory představuje další možnost zvýšení intenzity využívání jejich služeb.
GSM Repeater je doplňkové zařízení, které podporuje GSM signál všech operátorů z již existujícího pokrytí.
Komentář pravidelného cestujícího
Myšlenka Českých drah pokrýt signálem GSM vozy první třídy není nová, původně se tato služba plánovala i ve vlajkové lodi SC Pendolino, nakonec z toho ale sešlo. Přitom právě v tomto vlaku je intenzita signálu GSM tristní a k internetu přes mobil se za jízdy ani nepřipojíte. Mnoho obchodních cestujících se slzou v oku vzpomíná i na dávný speciál IC Manažer, který byl vybaven zásuvkami i mobilním telefonem tehdejší NMT sítě provozované původní společností Eurotel.
V současné době od nového prosincového jízdního řádu IC Manažer opět jezdí, ale o zásuvkách potřebných pro notebooky často nemůže být řeč. Protože patřím mezi velmi časté cestující na nejvytíženější trase Praha – Ostrava (často i 4x týdně), vnímám snahy Českých drah o zlepšení služeb, na druhé straně se objevily zásadní nedostatky.
Moderní vozy 1. třídy bez zásuvek
V novém jízdním řádu České dráhy v rámci zlepšení služeb uvádějí, ve kterém vlaku je zařazen vůz s přípojkou na 220 V. Pro vyšší komfort cestujících dráhy nasadily i nové vozy od společnosti Siemens typu Ampz. Musím uznat, že se v nich sedí velmi pohodlně, jenže u prvních typů těchto vozů "někdo" zapomněl do vozu instalovat zásuvky. Přesněji, zásuvka tam je, ale jen jedna, v hlavní rozvodové skříni. Je-li dobrá kombinace ochotné průvodčí, český člověk si poradí (viz obrázky níže), ale pro běžného business cestujícího je to nepříjemná situace, zvláště když nikdy nevíte, v kterou dobu tyto "moderní" vozy bez zásuvek pojedou (jinak by se jim mohl vyhnout). K pláči dovede pravidelného cestujícího situace, kdy takovýto vůz "chytne" 3x v týdnu při cestě tam i zpět. Ve vlaku lze jistě dobře relaxovat, po vybití baterií notebooku však pracovat bez zdroje napětí rozhodně nelze, a tak se práce nahromadí do kanceláře nebo domova.
Například, v obnoveném vlaku IC Manažer jsou řazeny dokonce dva vozy 1. třídy, ale podařilo se mi nejméně dvakrát jet s tímto vlakem, kdy ani v jednom voze 1. třídy zásuvky nebyly. V prvním, maďarském voze, zásuvky nejsou obecně a druhý vůz byl zrovna z prvních typů Ampz... Jestliže České dráhy chtějí lákat další business cestující, měly by se zamyslet hlavně nad reálnou možností využití inzerovaných služeb.
Kvalita cestování klesá
Při svých pravidelných cestách ve velkoprostorových vozech už povědomě znám tváře jiných spolucestujících. Rozdíl je v tom, že oproti jízdnému, které platím já i další business cestující v 1. třídě, někteří cestující jedou zadarmo. Přesněji, za poplatek 2 000 Kč ročně k zaměstnanecké In-kartě. Nemám nic proti zaměstnaneckým výhodám, pokud ovšem nezasahují výrazně do kvality cestování ostatních cestujících. A to na trasa Praha – Ostrava rozhodně poznáte. Řešení je přitom prosté: chtějí-li České dráhy umožnit svým zaměstnancům výhodně jezdit 1. třídou, ať nezařazují jen jeden vůz, nýbrž dva. To je však nejspíš finančně nevýhodné, pokud vůbec existuje vozová kapacita. Proto, tak jako většina jiných pravidelných obchodních cestujících, je jedinou obranou proti "režijkářům" na exponovaných spojích využít možnost zakoupení místenky (pokud ji seženete).
Přes uvedené dvě výtky vidím snahu Českých drah o zkvalitnění služeb. Jen je potřeba také dotáhnout nabídku služeb do konce tak, aby byla železnice pro každého cestujícího spolehlivým a kvalitním partnerem. Protože jinak může být cestování vlakem velkou zkouškou trpělivosti a sebeovládání s občasnými telefonáty obchodních cestujících, kteří musejí posunout termín schůzky z důvodu, že vlajkový vlak Českých drah asi přijede s hodinovým zpožděním, pokud vůbec... (ne, nebyla výluka ani jiný problém na trati).
Nové prostorné vozy typu Ampz

Cestující si poradí, ochotná průvodčí pomůže

To víko rozvodné skříně opravdu drží na obvazu,
nic jiného průvodčí nenašla (ale díky za ni)
