FinExpert.e15.cz

Vagón se signálem GSM, ale zdroj napětí si doneste vlastní

České dráhy pokryjí vybrané spoje EuroCity a InterCity signálem GSM. Otázkou je, zda tuto službu cestující budou mít kde využit.

Na vybraných spojích kategorií EC / IC provozovaných mezi Prahou a Ostravu hodlají České dráhy nasadit od května vůz první třídy vybavený zkušebně zařízením podporujícím příjem GSM signálu tzv. GSM Repeaterem. Stejný trend zvažují i železniční dopravci v okolních zemích, tj. osadit vybrané vozy dálkové dopravy, určené zejména pro byznys klientelu, zařízením podporujícím příjem GSM signálu. Například u některých zahraničních dopravců v Rakousku či v SRN je tato služba součástí servisního balíčku první třídy určeného pro byznys kientelu.

Signálem pokryté vozy budou označeny

Cestující a také zaměstnanci Českých drah budou mít na vybraných spojích ve voze označeném speciální značkou symbolizující podporu příjmu GSM signálu možnost po několik měsíců zkoušet kvalitu mobilního signálu podporovaného instalací zařízení GSM Repeater.

Zkušební provoz zastřešuje dceřinná společnost ČD Telematika (ta například zajišťuje podporu pro In-karty) ve spolupráci se všemi mobilními operátory. Instalace GSM Repeateru není pro dráhy nevýhodná, protože pomůže opět do vlaků přilákat obchodní klientelu. Právě tito klienti čas ve vlaku často využívají k práci – ať už na notebooku nebo k vyřizování hovorů prostřednictvím mobilních telefonů – což také pro mobilní operátory představuje další možnost zvýšení intenzity využívání jejich služeb.

GSM Repeater je doplňkové zařízení, které podporuje GSM signál všech operátorů z již existujícího pokrytí.

Komentář pravidelného cestujícího

Myšlenka Českých drah pokrýt signálem GSM vozy první třídy není nová, původně se tato služba plánovala i ve vlajkové lodi SC Pendolino, nakonec z toho ale sešlo. Přitom právě v tomto vlaku je intenzita signálu GSM tristní a k internetu přes mobil se za jízdy ani nepřipojíte. Mnoho obchodních cestujících se slzou v oku vzpomíná i na dávný speciál IC Manažer, který byl vybaven zásuvkami i mobilním telefonem tehdejší NMT sítě provozované původní společností Eurotel.

V současné době od nového prosincového jízdního řádu IC Manažer opět jezdí, ale o zásuvkách potřebných pro notebooky často nemůže být řeč. Protože patřím mezi velmi časté cestující na nejvytíženější trase Praha – Ostrava (často i 4x týdně), vnímám snahy Českých drah o zlepšení služeb, na druhé straně se objevily zásadní nedostatky.

Moderní vozy 1. třídy bez zásuvek

V novém jízdním řádu České dráhy v rámci zlepšení služeb uvádějí, ve kterém vlaku je zařazen vůz s přípojkou na 220 V. Pro vyšší komfort cestujících dráhy nasadily i nové vozy od společnosti Siemens typu Ampz. Musím uznat, že se v nich sedí velmi pohodlně, jenže u prvních typů těchto vozů "někdo" zapomněl do vozu instalovat zásuvky. Přesněji, zásuvka tam je, ale jen jedna, v hlavní rozvodové skříni. Je-li dobrá kombinace ochotné průvodčí, český člověk si poradí (viz obrázky níže), ale pro běžného business cestujícího je to nepříjemná situace, zvláště když nikdy nevíte, v kterou dobu tyto "moderní" vozy bez zásuvek pojedou (jinak by se jim mohl vyhnout). K pláči dovede pravidelného cestujícího situace, kdy takovýto vůz "chytne" 3x v týdnu při cestě tam i zpět. Ve vlaku lze jistě dobře relaxovat, po vybití baterií notebooku však pracovat bez zdroje napětí rozhodně nelze, a tak se práce nahromadí do kanceláře nebo domova. 

Například, v obnoveném vlaku IC Manažer jsou řazeny dokonce dva vozy 1. třídy, ale podařilo se mi nejméně dvakrát jet s tímto vlakem, kdy ani v jednom voze 1. třídy zásuvky nebyly. V prvním, maďarském voze, zásuvky nejsou obecně a druhý vůz byl zrovna z prvních typů Ampz... Jestliže České dráhy chtějí lákat další business cestující, měly by se zamyslet hlavně nad reálnou možností využití inzerovaných služeb.

Kvalita cestování klesá

Při svých pravidelných cestách ve velkoprostorových vozech už povědomě znám tváře jiných spolucestujících. Rozdíl je v tom, že oproti jízdnému, které platím já i další business cestující v 1. třídě, někteří cestující jedou zadarmo. Přesněji, za poplatek 2 000 Kč ročně k zaměstnanecké In-kartě. Nemám nic proti zaměstnaneckým výhodám, pokud ovšem nezasahují výrazně do kvality cestování ostatních cestujících. A to na trasa Praha – Ostrava rozhodně poznáte. Řešení je přitom prosté: chtějí-li České dráhy umožnit svým zaměstnancům výhodně jezdit 1. třídou, ať nezařazují jen jeden vůz, nýbrž dva. To je však nejspíš finančně nevýhodné, pokud vůbec existuje vozová kapacita. Proto, tak jako většina jiných pravidelných obchodních cestujících, je jedinou obranou proti "režijkářům" na exponovaných spojích využít možnost zakoupení místenky (pokud ji seženete).

Přes uvedené dvě výtky vidím snahu Českých drah o zkvalitnění služeb. Jen je potřeba také dotáhnout nabídku služeb do konce tak, aby byla železnice pro každého cestujícího spolehlivým a kvalitním partnerem. Protože jinak může být cestování vlakem velkou zkouškou trpělivosti a sebeovládání s občasnými telefonáty obchodních cestujících, kteří musejí posunout termín schůzky z důvodu, že vlajkový vlak Českých drah asi přijede s hodinovým zpožděním, pokud vůbec... (ne, nebyla výluka ani jiný problém na trati).

Nové prostorné vozy typu Ampz

Klepněte pro větší obrázek

Cestující si poradí, ochotná průvodčí pomůže

Klepněte pro větší obrázek

To víko rozvodné skříně opravdu drží na obvazu,

nic jiného průvodčí nenašla (ale díky za ni)

Klepněte pro větší obrázek

 

Další článek


 

celkem 55 komentářů

Nejnovější komentáře

A co rušička?
Obalil
26. 4. 2007, 06:49
Re:CitiElefant
Petr Svoboda
20. 4. 2007, 03:46
Re:zasuvky
ja
14. 4. 2007, 07:54
Re:CitiElefant
ja
13. 4. 2007, 21:53
Re:zasuvky
Rada
13. 4. 2007, 21:20

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená