FinExpert.e15.cz

V zahraničí bez peněz, bez karty a sám

Když v zahraničí přijdete o platební kartu, nemusíte nutně zůstat zcela bez peněz. Vše má však svoje pravidla i svoji cenu.
V zahraničí bez peněz, bez karty a sám

Zjistíte-li v zahraničí, že jste přišli o platební kartu, ať už vlivem ztráty nebo krádeže, musíte ji co nejrychleji zablokovat. Blokace karty buď zdarma je, nebo není. Pak poplatky za blokaci případně sníží pojištění k platební kartě. V případě, že přijdete o platební kartu vám kvalitní pojištění sice ochrání peníze na účtu, neřeší však potřebu financí, pokud se nacházíte v zahraničí. Zcela reálně se vám tak může stát, že budete v zahraničí bez peněz, bez karty, ale s hřejivým pocitem, že ji máte zablokovanou. K vašim penězům se nikdo nedostane, bohužel ani vy. Pro tyto případy však existuje několik možností, jak nezůstat bez finančních prostředků. Pokud se ocitnete v zahraničí bez peněz, alternativní přístup k nouzovým finančním prostředkům závisí především na skutečnosti, zda u sebe máte osobní doklady (pas, občanský průkaz apod.).

Ambasáda nepomůže vždy

Jestliže jste v zahraničí přišli o veškeré dokumenty, budete si je muset vyřídit na nejbližší ambasádě České republiky nebo na konzulárním zastoupení. Problém však je, jak se na ambasádu bez dokladů a bez peněz dostat. Na ambasádě sice můžete v nouzi získat finanční prostředky, ale jedině tak, že je po dohodě někdo složí na bankovní účet ambasády v České republice. Tak lze učinit pochopitelně jen v pracovních dnech a v úředních hodinách. Přestože ztrátu nahlásíte na místní policejní stanici, není již povinností policie dopravit vás na nejbližší ambasádu. Jak se tedy dostat k vašim penězům?

Draze, ale rychle

S rychlým převodem peněz má velmi dobré zkušenosti společnost Western Union. Služba umožňuje převod peněz svým klientům do několika minut po celém světě a to bez použití bankovních účtů. Postup je jednoduchý. Stačí navštívit vámi vybrané místo Western Union (zpravidla směnárny, u nás např. i pobočky České pošty a Raiffeisenbank) a postupovat, dle požadované služby.

Pro zaslání peněz jednoduše přinesete finanční obnos v CZK do kterékoli pobočky Western Union. Vybrané pobočky přijímají i platbu v USD. Vyplníte příslušný formulář a předložíte platný doklad totožnosti. Zaplatíte odesílanou částku včetně poplatku a obdržíte kopii formuláře, kde je uvedeno kontrolní číslo peněžního převodu (tzv. MTCN). Informujete příjemce, že daná částka byla odeslána na jeho jméno, popřípadě mu sdělíte MTCN a během několika minut budou peníze připraveny k výplatě příjemci ve kterékoli pobočce ve vámi uvedené zemi. Stačí tak poslat např. sms na mobilní telefon s kontrolním číslem MTCN. Tímto „úkolem“ můžete pověřit svoji rodinu, přátele a známé kdekoliv na světě. Aktuální informace o podmínkách služby a také o měnách, kurzech a státech poskytujících služby Western Union získáte na zelené lince: 800 22 11 00.

Levně, ale pomalu

Levnou alternativou zaslání hotovosti je využít služeb České pošty. Někdo bude muset zajít na pobočku České pošty a zaslat vám hotovost. K tomu může využít buď mezinárodní poštovní poukázku, nebo cenné psaní. Jde o poměrně levné služby, ale musíte počítat s tím, že si na příjem poštovní zásilky nebo hotovosti počkáte několik dnů, může však jít až o dva týdny. Navíc poštovní poukázku i cenné psaní s hotovostí nelze zaslat do všech zemí. Nejde o omezení České pošty, ale o omezení místní poštovní správy. V konečném důsledku je tato služba pro vyplavení nouzové hotovosti neefektivní.

Asistence z cestovního pojištění

Octnete-li se bez finančních prostředků, může vám finanční pomoc zprostředkovat asistenční služba k vaší cestovní pojistce. Nejde však o standardní službu a v pojistných podmínkách ji najdete jen málokde. Celý proces pomoci funguje obdobně jako u ambasády: někdo v České republice musí složit hotovost na pokladně banky na účet asistenční služby (nebo převodem z účtu) a asistenční služba prostřednictvím svého partnera v daném státě vám zajistí ekvivalentní sumu v místní měně.

Vytřískejte z karty maximum

Přestože platební karta slouží prioritně k placení za zboží a služby a k výběru hotovosti, může vám zprostředkovat v nouzi další služby. Následující tipy, jak můžete v nouzi přijít k penězům však z 99 % platí pouze pro držitele embosovaných karet. Máte-li pouze elektronickou kartu Visa Electron, Maestro nebo MasterCard Unembossed, je pro vás tato služba oficiálně nedostupná. Můžete však zkusit s bankou „ukecat“ výjimku a nechat si do zahraničí zaslat náhradní elektronickou kartu. V tomto případě však hodně závisí na ochotě banky, protože není její povinností vám elektronickou kartu do zahraničí poslat (ještě asi dlouho si nevychutnáme spravedlivý vztah klient – banka, kdy klient = ten, co platí, a tedy požaduje i služby). Držitelé úvěrových karet MasterCard Electronic si s nouzovou hotovostí lámat hlavu nemusejí, protože jejich karta platí pouze na území České republiky. Na kartě je sice šalamounsky uvedeno v angličtině, že „platí jenom tam, kde je MasterCard Electronic přijímána“, ale přestože je přijímána i v zahraničí, v praxi s ní nezaplatíte.

Jste-li držitelem embosované karty MasterCard nebo Visa, je součástí těchto karet i služba vydání nouzové hotovosti v zahraničí (Emergency Cash Advance) nebo nouzové platební karty (Emergency karta, Emergency Card Replacement). Jde nejen o případy, kdy je vám karta odcizena, nebo jste obětí přepadení, ale může jit i o situaci, kdy dojde k poškození karty nebo jejímu znehodnocení. Ve všech těchto případech budete řešit otázku, jak se dostat ke svým penězům.

Přestože existují služby, které vám pomohou dostat se v nouzi ke svým penězům, jedná se vždy o finančně nákladné služby. Peníze dříve či později dostanete, ale tvrdě za to zaplatíte. Přitom existuje způsob, jakým do jisté míry můžete těmto nepříjemnostem předejít: stačí si do zahraničí vzít ještě jednu platební karu a tu uložit na jiném místě, než máte kartu „hlavní“. Můžete tak sami minimalizovat riziko, že se dostanete do problémů s hotovostí či placením. Vysoká penetrace více typů karet v peněžence Čechů je ostatně hlavním důvodem, proč jsou tyto nouzové služby neznámé a využívané naprosto minimálně. Přijde-li držitel karty o jednu kartu, v reálném životě „nastartuje“ kartu druhou, anebo mu pomohou přátelé či kolegové, kteří cestují s ním, nebo zástupce cestovní kanceláře. Cestujete-li na vlastní pěst a přijdete o všechny platební karty, je pro vás nouzová služba jako stvořená.

Emergency Card Replacement, Emergency Cash Advance

V případě, že na svých cestách v zahraničí kartu ztratíte nebo vám bude odcizena, případně ji nelze použít z důvodu nefunkčnosti, můžete využít služeb programu MasterCard Global Service Centrum (MCGSC) pro karty asociace MasterCard nebo Visa Global Card Assistance Service  (VGCAS) pro karty asociace VISA (nevztahuje se na elektronické platební karty). Jedná se o vydání náhradní karty nebo hotovosti s doručením nejpozději do 48 hod. (v USA do 24 hod.) na místo, které si určíte. Pokud požádáte o asistenci MCGSC/VGCAS v případě ztráty nebo odcizení platební karty, musíte poskytnout následující údaje: číslo karty, jméno držitele karty, název vydávající banky, druh karty, osobní identifikace (heslo, rodné číslo, apod.), datum a místo ztráty či odcizení karty, adresu a telefon, popř. i fax, kde se budete nacházet v následujících dnech, dobu, kterou ještě strávíte v zahraničí (žádáte-li o náhradní kartu) a výši potřebné finanční hotovosti (žádáte-li o nouzovou hotovost, max. do USD 1 000). Na základě těchto údajů MCGSC/VGCAS kartu zablokuje a okamžitě zkontaktuje vaši vydávající banku. V případě vydání náhradní karty nebo poskytnutí finanční hotovosti vám sdělí všechny nutné údaje, které musíte při převzetí karty nebo hotovosti doložit. Výše popisované služby poskytují přímo karetní asociace a jako držitel jejich karty máte právo je využít. Musíte je kontaktovat telefonicky na americkém čísle, ale je možné volat i na účet volaného a hovor bude spojen. Tímto způsobem si můžete sami obstarat pomoc, ale vyžaduje to komunikativní znalosti angličtiny nebo dalšího světového jazyka (němčina, francouzština, španělština apod.).

Emergency Card Replacement (ECR) – náhradní karta má omezenou platnost (max. 2 měsíce) a výši limitu (max. do výše limitu původní karty). Náhradní karta je embossována přímo na základě údajů uvedených vydávající bankou. S náhradní kartou nelze provádět transakce vyžadující zadání PIN kódu (výběry v ATM apod.), kartou lze vybírat hotovost na přepážkách bank (Cash Advance) nebo platit v obchodních místech vybavených platebním terminálem nebo imprintrem. Ke kartě není vydáván PIN kód.

Jak vypadá nouzová platební karta

Jde o jakýkoliv kus plastiku místní banky, zpravidla se používá zlatá platební karta. Její vydání na základě požadavku karetní asociace zajistí místní zahraniční banka. V praxi tak můžete mít v ruce zlatou platební kartu korejské banky s jejím logem, ale je „přepnuta“ k vašemu sporožirovému účtu u České spořitelny. Nemá PIN a lze ji použít pouze k platbám a výběru hotovosti prostřednictvím cash advance (na přepážkách bank a směnáren).

Emergency Cash Advance (ECA) – vydání nouzové hotovosti je poskytováno do výše max. 1 000 USD (nebo ekvivalent v jiné měně) a v měně země, ve které se nacházíte. Pokud požádáte o poskytnutí finanční hotovosti, pracovník MCGSC/GCAS centra si vyžádá povolení k výplatě od banky a podá vám informaci, ve které z nejbližších bank nebo poboček si můžete hotovost vyzvednout.

Služby ECR a ECA nelze vzájemně kombinovat. Musíte si vybrat jednu z možností.

Jiná varianta podle vaší banky

Vaše banka vám může pomoci i individuálním řešením, které může být rychlejší. Může se totiž spojit s místní bankou a prostřednictvím korespondenční banky vám zaslat nouzovou hotovost, kterou si vyberete na pokladně místní banky. Standardně lze hotovost obdržet během jednoho dne, když jde vše dobře, tak i během pár hodin. Jediné náklady, které má banka s touto službou, jsou náklady za převod prostředku a náklady na telekomunikace. Na rozdíl od předchozí služby nejde o standardní službu a záleží na bance, zda vám ji poskytne.

MasterCard Global Service ™, Visa Global Card Assistance

Uvedené názvy jsou asistenčním programem, který mohou využít všichni držitelé karet MasterCard, resp. Visa prostřednictvím bezplatného telefonního hovoru. Telefonické centrum odpovídá na hovory 24 hodin denně, 365 dní v roce, ve všech světových jazycích a z jakéhokoli místa, kam držitel karty cestuje. Držitelům karet centrum pomáhá v případech ztráty nebo krádeže karet, v případě potřeby náhradní karty nebo okamžité hotovosti či v případě, kdy se držitel karty potřebuje spojit se svojí vydavatelskou bankou. S kontaktním centrem země, ve které se právě nacházíte, se spojíte bezplatně.

Diner Club a American Express

Držitelé platebních karet Diners Club nebo American Express se nemusejí starat. Nouzovou platební kartu dostanou v zahraničí zcela zdarma. České zastoupení Diner Club novou kartu posílá z České republiky, American Express využívá svých zastoupení. U AmExu se vám může přihodit, že vydání karty budete mít sice zdarma, ale za její doručení zaplatíte (reálná zkušenost).

Na maličkostech stojí svět

Všechny možné potíže s pomocí v zahraničí závisejí na malých drobnostech. Tou největší je právě problém autentizace klienta banky, pokud jste okradeni o všechno. Jediný, kdo má šanci vás podle něčeho identifikovat je jedině klientský servis vaší banky, určitě ne operátor MasterCard či Visa. Je pak otázkou, jak je pak nastaven proces banky a zda autentizační prostředky, které budete mít k dispozici, budou pro případ vydání nouzové karty nebo hotovosti dostatečné. Kromě rodného čísla, jména matky za svobodna, adresy apod. totiž nemusíte mít nic, a to bohužel není moc. Zpravidla to tedy dopadne přímou komunikací s vaší bankou a zasláním karty kurýrní službou (např. DHL, UPS, EMS apod.), což už není vydání náhradní karty v zahraničí, protože banka vám vydá svoji platební kartu, která bude mít totožné parametry vaší původní karty (jen bude mít jiné číslo a případně PIN).

Vydání nouzové karty podle pravidel karetních asociací se nakonec skoro ve všech bankách podaří, ale přesto se najde několik lepších řešení. To ostatně uvidíte i v podrobných přehledech, co u které banky můžete očekávat. Ovšem, přestože následující informace nám poskytly oficiálně oslovené banky, pouhým zavoláním na klientský servis těchto bank se můžete dozvědět naprosto odlišné informace, hodně záleží, s jakým člověkem hovoříte. Naše rada proto zní: české banky umějí svým držitelům karet v nouzi v zahraničí pomoci, jen je musíte k této pomoci často dotlačit a ideálně ukázat, jak pomoc mají provést (nemáte-li to štěstí, že narazíte na pracovníka klientského servisu, který přesně ví, co má udělat).

Co jsme se dozvěděli na telefonickém centru bank, uvádíme proloženým písmem. Pro upřesnění, vždy volal skutečný klient banky a ptal se, jak má postupovat, když v zahraničí ztratí embosovanou platební kartu a bude potřebovat pomoc. Hovor se odehrál v pracovní pondělí v dopoledních hodinách, a to dvakrát - vždy s jiným telefonním operátorem.

Otázka klienta zněla: Chystám se dlouhodobě do zahraničí, budu asi dva tři měsíce na Novém Zélandu. Pokud bych přišel o embosovanou platební kartu, kterou u vás mám, jak mi můžete pomoci, abych nebyl bez hotovosti a bez peněz?

Pomocná otázka: Můžete mi zaslat náhradní kartu nebo hotovost do zahraničí?

BAWAG Bank

Banka oficiálně uvádí, že pokud potřebujete vydat nouzovou kartu nebo hotovost, máte se primárně obrátit na oficiální službu karetní asociace MasterCard (karty Visa BAWAG Bank nevydává). Nemáte-li se jak identifikovat při převzetí hotovosti nebo platební karty, musíte nejprve na ambasádu. Podle osobních zkušeností některých klientů však existují i další možnosti, jak vám BAWAG Bank pomůže, takže vás na holičkách nenechá. Nestandardní požadavky může zprostředkovat váš osobní bankéř (v pracovních dnech).

Call centrum: Pracovník klientského centra informaci neznal a navrhl, že se zákazníkem se telefonicky spojí a informaci zjistí. Posléze informoval, že nejschůdnějším řešením je poslat novou kartu kurýrný službou, protože to bude nejlevnější. Oficiální službu MasterCardu ještě nikdo nevyužil, takže by její zařízení bylo procesně složitější, ale prokousali by se tím. Bez karty však nezůstanete.

Naprosto tristní však byla odpověď osobního bankéře klienta: „No, to víte, to je těžké, musíte si tu kartu hold hlídat. Není to tak jednoduché posílat kartu někam do Nového Zélandu. Musíte si ji prostě hlídat.“

Citibank

Máte-li kreditní kartu Citibank, tak přestože se jedná o velmi dobrou kartu, musíte počítat s tím, že vám banka v nesnázích nepomůže. Kartu vám sice zablokuje, ale novou kartu vám pošle na vaši korespondenční adresu v České republice. Na zaslání karty do zahraničí rovnou zapomeňte. Nepochybně by bylo zajímavé vyzkoušet skužbu MasterCard Global Service a nevolat přímo do Citibank. Je však otázkou, zda byste poté nouzovou kartu obdrželi. Nejde totiž o povinnost, Citibank tuto službu v ceníku oficiálně nemá. MasterCard ve svých obchodních podmínkách požaduje poskytování služeb ECR a ECA klientům pouze v kategoriích zlatých, platinových a World Signia platebních karet. To, zda jsou služby ECR a ECA nabízeny u ostatních karet MasterCard, závisí na konkrétní bance.

Call centrum: Po cca 15 minutách placeného hovoru na pražské telefonní číslo, poslouchání příjemné swingové hudby a ujišťování automatu, že za okamžik bude obsloužen, klient zavěsil. Na druhý pokus se dozvěděl, že Citibank zašle kartu výhradně na adresu v České republice. Jinam ne.

Commerzbank

Commerzbank se zaměřuje výhradně na majetnou klientelu, je zde vidět maximální péče o svého klienta. Jelikož bankovní poradci bývají velice často v osobním kontaktu s klientem a většinou vědí o případných jeho cestách do zahraničí a dalších záležitostech, není problém rozpoznat klienta na základě telefonického rozhovoru a pouze na základě tohoto telefonátu Commerzbank vydá svému klientovi novou platební kartu nebo doručí hotovost. Klienta ale vždy identifikuje poradce. Pokud by tato situace nastala, snažila by se to řešit operativně, např. doručit hotovost prostřednictvím Western Union, případně vydat kartu v ČR a poté ji svému klientovi do zahraničí poslat. Časově to vyjde nastejno, protože místní banka náhradní kartu ihned nevyrobí.

Call centrum: Banka neprovozuje telefonické centrum, ale bankovní poradce potvrdil, že výše popsané možnosti platí.

Česká spořitelna

O vydání nouzové karty můžete požádat přímo karetní společnost, nebo můžete kontaktovat klientský servis České spořitelny a ten vydání nouzové karty nebo hotovosti zajistí. ČS je vás schopna identifikovat po telefonu a budete ověřeni na základě dostupných údajů jako je např. adresa, datum narození apod. a dále bezpečnostní heslo, které se uvádí v první žádosti o kartu.

Call centrum:

1. operátor: Česká spořitelna zasílá platební karty výhradně na pobočky České spořitelny. Do zahraničí je nezasílá a ani zprostředkovaně nevydává. Při ztrátě kartu zablokuje a klient musí sám vyřešit nedostatek hotovosti (např. jinou kartou).

2. operátor: Při ztrátě volejte ČS, která kartu zablokuje. Potřebujete-li nouzovou kartu nebo hotovost, navštivte kteroukoliv místní banku, která je členem příslušné karetní asociace a požádejte ji o vydání nouzové karty nebo hotovosti. ČS tuto službu běžně poskytuje cizincům v ČR a ostatní banky zase dělají totéž v zahraničí. (Co tedy zvolit?)

Československá obchodní banka

ČSOB uvádí již přímo ve svých obchodních podmínkách, že doporučuje jako optimální způsob kontaktovat klientský servis ČSOB, protože jen tak je zaručena bezprostřední blokace karty. U hlášení, podaného prostřednictvím asociace, by mohlo dojít k určitému prodlení.

Pokud požadujete vydání náhradní nouzové karty nebo hotovosti, je potřeba to uvést rovnou v hlášení ČSOB. Individuální řešení jsou možná i u ČSOB, takže se vyplatí klientský servis kontaktovat, protože ČSOB umí vyřešit nouzovou situaci i jinak, než použitím oficiálních a draze zpoplatněných služeb karetních asociací. Banka vás dokáže identifikovat i bez vašich osobních dokladů, např. použitím smluveného hesla.

Call centrum:

Při ztrátě karty musíte dojít na pobočku ČSOB a požádat o vydání nové karty, to trvá asi 6 dnů. Ztráta v zahraničí je problém, ale na pobočku musíte, jinak to nejde. Raději s sebou máte nosit ještě hotovost. (Stanoviska obou operátorů se příliš nelišila.)

eBanka

Zajistit vydání nouzové platební karty nebo nouzové hotovosti není pro eBanku neznámou službou. Její rychlost oceníte i v případě nesnází. Můžete kontaktovat karetní asociace, ale také přímo klientský servis eBanky. Podle eBanky je však větší zájem o zaslání nouzové karty vydané přímo bankou, a karta pak putuje do zahraničí kurýrní službou. Nejde přitom o mimořádné případy, na rozdíl od oficiální služby karetních asociací, jejichž počet poskytnutí za celou svoji historii umí eBanka spočítat na prstech jedné ruky. Přijdete-li o doklady, je eBanka schopna prokázat identitu klienta a v kladném případě vydat pokyn pro odeslání karty eBanky kurýrem, příp. odeslání emergency karty nebo výplaty emergency hotovosti karetní asociace.

1. operátor: Zaslat kartu do zahraničí není problém, ale trvá to až 2 týdny. Operátorka však nabídka zajímavý tip, jak pomoc urychlit: otevřete si účet v zahraniční bance a na něj si převeďte prostředky z účtu v eBance. Do dvou dnů máte u sebe peníze v hotovosti a vyjde vás to levněji, než nouzová karta. Proces vydání nouzové karty operátorka neznala, slíbila ověření informace u specialisty. Poté informovala, že o nouzovou kartu můžete požádat i karetní asociaci, je však hodně zpoplatněná. eBanka umí kartu vyrobit i odeslat během jednoho dne, takže doporučuje spíše kontaktovat svoji klientskou linku.

2. operátor: Zaslání karty do zahraničí podléhá schvalovacímu řízení, takže není řečeno, že ji eBanka pošle automaticky. Do rizikových zemí (např. Írán, Irák apod.) kartu ani neposílá, protože je zde vysoké riziko jejího zneužití v případě ztráty zásilky, ale jinak ji eBanka poslat umí.

GE Money Bank

Pro vydání nouzové karty / můžete kontaktovat servis karetní asociace, místní banku nebo přímo klientský servis GE Money Bank. Karta může být zaslána kurýrem na místo domluvené s držitelem karty. Lze se také domluvit s místní bankou, která vyhotovení karty zařídí. Všechny úkony podléhají pravidlům MasterCard. V případě ztráty dokumentů kontaktujte přímo GE Money Bank.

Call centrum: Součástí embosované karty máte službu MasterCard Global Service, kterou můžete zdarma využít v případě nouze. Zajistí vám vydání nouzové karty nebo nouzové hotovosti. Kontaktujte karetní asociaci na čísle, které jste dostali k platební kartě. (Stanoviska obou operátorů se příliš nelišila.)

HVB Bank

V nouzi HVB Bank doporučuje kontaktovat v následujícím pořadí: primárně příslušnou karetní asociaci, HVB Bank (máte-li potíže s cizím jazykem), event. místní banku označenou logem dané asociace. Jestli o službu žádáte přímoo HVB Bank, podstupujete klasickou autentifikační proceduru. Pokud přes jinou instituci potřebujete číslo původní karty a ID doklad/číslo pasu a následně si zvolíte přechodné heslo, které je určeno pro autentifikaci při převzetí. Při něm se pak prokazujete nejlépe pasem/jiným ID dokladem s fotkou.

Call centrum: Pracovník vždy navrhl, že informace zjistí a zavolá. Nezavolal.

Komerční banka

Můžete využít služby karetních asociací, nebo se můžete obrátit přímo na klientské centrum Komerční banky. To vám umí zajistit buď vydání nouzové karty/hotovosti podle oficiálních pravidel, anebo vám KB vydá svoji platební kartu i s PINem a tu odešle kurýrem do zahraničí. Kartu je možné vydat pouze na základě platného identifikačního dokladu.

Call centrum: Je možné vydat náhradní kartu i hotovost, bude rychlejší, když budete kontaktovat klientskou linku Komerční banky. (Stanoviska obou operátorů se příliš nelišila.)

Raiffeisenbank

V nouzi kontaktujte karetní společnost nebo nejbližší zahraniční banku, která je jejím členem pro držitele platebních karet, nebo můžete využít oficiálních služeb karetních asociací. Nemáte-li doklady, je nutné se identifikovat jinými osobními údaji (heslo, rodné číslo apod.).

Call centrum: Banka umí poslat kartu do zahraničí, a to prostřednictvím kurýrní služby, to sice trvá déle, ale je to levnější. Můžete využít i asistenční službu karetních společností, kartu pak máte asi do dvou dnů, ale je to dražší.

Živnostenská banka

V nouzi můžete volat klientský servis nebo přímo kontaktovat společnost Visa. Živnostenská banka vám však může zaslat i vlastní platební kartu do zahraničí kurýrem. Při převzetí karty nebo hotovosti potřebujete platný identifikační doklad.

Call centrum: Banka umí zaslat novou kartu i do zahraničí, ale zahraniční adresa musí být zaznamenaná předem v systému banky, jinak to nejde. Účtují se skutečné náklady. O nouzové platební kartě nebo nouzové hotovosti pracovnice klientské linky nic neví.

Další článek


 

Související články


celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: nekorektne udaje.. jen maly priklad
D
6. 11. 2007, 00:49
nekorektne udaje.. jen maly priklad
D
6. 11. 2007, 00:44

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená