FinExpert.e15.cz

V elektronizaci veřejných služeb jsme 22. státem Evropy

Klepněte pro větší obrázekPoradenská společnost Capgemini zveřejnila výsledky studie, která již pátým rokem sleduje, jak jsou implementovány elektronické služby ve veřejném sektoru vyspělých evropských zemí (tzv. eGovernment).  Cílem studie je sledovat rozsah veřejných služeb, které jsou občanům a podnikatelským subjektům ve vybraných zemích poskytovány on-line. Výzkumu se přitom zúčastnilo 28 evropských zemí - vedle patnácti původních členů EU, Norska, Islandu a Švýcarska se studie v loňském roce zaměřila také na deset nových členských zemí Evropské unie.

Tempo rozvoje eGovernment se v roce 2004 oproti předchozím rokům zpomalilo. Úroveň sofistikovanosti on-line veřejných služeb v tomto roce dosáhla 65 % - zatímco v dosavadních 15 zemích EU se jedná o 72 % (v roce 2003 šlo o 67 %, nárůst byl tedy jen 5 procentních bodů oproti 7 procentním bodům v roce 2003), v nové členské desítce jde pouze o 53 %. Největší rozvoj v on-line komunikaci se státní správou přitom za uplynulých dvanáct měsíců zaznamenal Island (+ 20 %), Německo (+ 15 %), Itálie (+ 13 %) a Velká Británie (+ 13 %). Zemí s největším podílem veřejných služeb dostupných on-line je Švédsko, následované těsně Rakouskem, nově přistupující země žebříček naopak uzavírají (s výjimkou Estonska, které se umístilo na osmém místě). Česká republika se z hlediska počtu dostupných on-line veřejných služeb umístila na 22. místě z 28 sledovaných zemí.

V loňském roce bylo ve sledovaných zemích poskytováno 40 % veřejných služeb zcela on-line. Mezi novými členy EU se přitom jedná o 29 % veřejných služeb, mezi původní patnáctkou EU o 46 % služeb.

Elektronizace veřejných služeb se rozvíjí především v oblastech určených podnikatelským subjektům. Těm bylo k dispozici kompletně on-line celých 58 % veřejných služeb – v původní patnácte EU se přitom v roce 2004 jednalo o 68 % (loni 63 %), v nově přistoupivších zemích o 41 %. Naproti tomu podíl veřejných služeb pro občany dostupných on-line mírně poklesl. Pouze 27 % z nich je dostupných občanům zcela elektronicky - v zemích EU se jedná o 31 % služeb, v nové desítce o pouhých 20 % služeb.

Studie rozděluje on-line veřejné služby do čtyř klíčových skupin:

  • Služby generující příjmy: veřejné služby, které se vztahují k peněžním tokům směřujícím od občanů a podnikatelských subjektů do státního rozpočtu (především agenda spojená s daněmi a příspěvky na sociální zabezpečení)
  • Registrační služby: veřejné služby, které se vztahují k zaznamenávání dat jakožto výsledku administrativních a evidenčních povinností občanů a podnikatelských subjektů (např. narození, sňatky, plnění informačních povinností podniků apod.)
  • Povolení a licence: veřejné služby spojené s výdejem různých dokumentů a povolení poskytovaných vládními orgány občanům a podnikatelským subjektům (např. stavební povolení, vydání živnostenského listu apod.)
  • Ostatní veřejné služby: služby poskytované státními orgány financované z odvodů do státního rozpočtu (např. provoz veřejných knihoven a jiných informačních zdrojů).

Zdroj: Capgemini

Související článek: Elektronické podání daně z příjmu

Další článek


 

celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: umělci, bylo by slušné ....
mk-
14. 3. 2005, 11:18
umělci, bylo by slušné k tomu dát odka na původní zdroj
Mispulin
14. 3. 2005, 11:00

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená