Česká spořitelna, Komerční banka a Česká obchodní banka musí být od včerejška připraveny na návštěvu pracovníků antimonopolního úřadu (ÚOHS). Ti mohou kontrolovat korespondenci bank a hledat informace, které by svědčily o porušení pravidel volné soutěže.
Objevují se stížnosti nespokojených klientů
V dubnu zveřejnily sdělovací prostředky informace o případu, ve kterém se klient ČSOB úspěšně soudil s bankou ohledně nesprávně naúčtovaných poplatků (psaly o tom i Osobní finance 4/05, strana 53). Městský soud v Praze ve svém rozhodnutí z 29. dubna dal za pravdu nespokojenému klientovi, který se již nehodlal smiřovat s rostoucími náklady na vedení svého běžného účtu.
V pravomocném rozhodnutí soud konstatoval, že se Československá obchodní banka na svém klientovi bezdůvodně obohacovala, když si nad rámec smluvených podmínek účtovala bankovní poplatek, který zjevně nesouvisel s vedením běžného účtu. Jednalo se o poplatek za vedení podatelny na pobočce, tzv. restante. Soud v odůvodnění svého rozhodnutí uvedl, že nejde o službu konkrétně adresovanou klientovi. Banka navíc nemůže klienta poškozovat tím, že na něj bude přenášet důsledky svých organizačních rozhodnutí, a to ani v případě, že je poplatek obsažen v Sazebníku banky, na který paušálně odkazuje smluvní ujednání.
Na případ upozornilo Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), které ve svém sdělení uvedlo, že registruje rostoucí počet stížností klientů peněžních ústavů na chování českých bank.
Těmito případy se začala zabývat Česká obchodní inspekce. Následně vznikla pod patronátem ministerstva průmyslu a obchodu expertní skupina, jejímž úkolem bylo prozkoumat, jaké mají státní orgány pravomoce vůči bankám, prošetření poplatkové politiky bank a srovnání poplatků bank u nás se zvyklostmi v zahraničí. Je pravděpodobné, že aktivita UOHS navazuje na jednání této expertní skupiny.
Přehled základních cen běžných účtů v bankách
Banka |
Vedení účtu |
Povolení TP |
Povolení inkasa |
Povolení SIPO |
Příchozí platba |
Odchozí platba |
Odchozí inkaso |
Odchozí TP |
Odchozí SIPO |
Embosova-ná karta |
El. Karta |
Konto-korent |
Výpis |
ČSOB |
50 (Plus) |
0-6/6 |
0-6/6 |
0-6/6 |
6 |
3 |
6 |
3 |
6 |
42 |
0 |
0 |
0 |
ČSOB - Poštovní spořitelna |
40 (Rodina) |
0 |
0 |
0 |
6 |
4 |
8 |
4 |
4 |
42 |
15 |
0 |
0 |
BAWAG Bank |
69 (IQ Net+) |
0/30/30 |
0/30/30 |
0/30/30 |
2 |
5 |
5 |
5 |
5 |
0 |
17 |
15 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
eBanka |
0 (Plus zdarma) |
0/30/30 |
0/30/30 |
0/30/30 |
5 |
5 |
5 |
5 |
3 |
41 |
23 |
50 |
24 |
Raiffeisenbank |
80 (Klasik) |
0 |
0 |
0 |
5 |
3 |
7 |
5 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Raiffeisenbank im Stiftland |
20 |
25 |
25 |
20 |
5 |
2 |
2 |
2 |
2 |
50 |
25 |
0 |
11,5 |
Komerční banka |
85 (Express) |
0/30/30 |
60 |
60 |
7 |
5 |
6,5 |
6,5 |
6,5 |
58 |
0 |
0 |
0 |
HVB Bank Czech Republic |
94 (Rodina) |
0 |
0 |
0 |
5 |
3,5 |
5 |
5 |
5 |
0 |
0 |
21 |
0 |
Oberbank |
40 (vč. TB) |
0/20/20 |
0/20/20 |
0/20/20 |
6 |
3 |
8 |
8 |
8 |
50 |
17 |
25 |
15 |
Citibank |
0 (CitiOne)) |
0/40/40 |
0/40/40 |
0/40/40 |
0 |
6 |
6 |
6 |
6 |
nenabízí |
0 |
nenabízí |
0 |
Waltwiertler Sparkasse |
10 |
0/20/20 |
0/20/20 |
0/20/20 |
3 |
2 |
3 |
3 |
3 |
42 |
17 |
8 |
11 |
Česká spořitelna |
90 (Komplexní) |
0 |
0 |
0 |
7 |
4 |
7 |
7 |
5 |
0 |
0 |
0 |
7,5 |
Volksbank CZ |
89 (Styl) |
0/30/30 |
0/30/30 |
0/30/30 |
6 |
3 |
12 |
3 |
3 |
0 |
8 |
0 |
15 |
GE Money Bank |
119 (GEnius) |
0 |
0 |
0 |
5 |
3 |
6 |
6 |
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Živnostenská banka |
99 (Standard) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
75 |
0 |
0 |
0 |
IC Banka |
30 |
20 |
20 |
20 |
5,5 |
5,5 |
5,5 |
5,5 |
5,5 |
42 |
17 |
0 |
16 |
PPF Banka |
0 |
0/20/20 |
0/20/20 |
0/20/20 |
3,5 |
4 |
9 |
4 |
9 |
50 |
20 |
nenabízí |
20 |
Povolení trvalého příkazu, inkasa a SIPO: zřízení/změna/zrušení. Pokud je v poli jediná cena, vyjadřuje cenu za každý úkon.
WSPK účtuje 0,5% z výše poskytnutého kontokorentu za rezervaci prostředků, v případě, že kontokorent kliet nevyužije. Pro tento příklad jsem počítal s částkou 20000 Kč.
Veškeré ceny jsou zaokrouhleny.
IB = internetbanking
TB = telebanking
Zdroj: Osobní finance
Banky se brání, ale spolupracují
Bankovní poplatky jsou u nás v průměru vyšší, než v řadě jiných evropských zemí. Problémem je také skutečnost, že klenti domácích bank musí platit poměrně vysoké částky za služby, které jsou ve světě běžně zdarma, jako jsou např. výběry z bankomatu, polatky za zrušení účtu nebo poplatky za příchozí platby na účet. Klienti řady bank také nacházejí na výpisech poplatky za použití platebních karet ačkoliv provozovateli platební karty hradí veškeré náklady spojené s transakcí obchodník u kterého nakupují.
Přesto banky odmítají, že by výší poplatků porušovaly principy volné soutěže. Česká spořitelna, která se ve svém vyjádření důrazně ohradila proti uvedenému podezření poukázala na masivní reklamní a marketingové kampaně na podporu prodeje svých produktů.
Rovněž Komerční banka připoměla, že řízení ÚOHS bylo zahájeno i přes potvrzení úspěšné reorganizace českého bankovního sektoru, která se uskutečnila díky zahraničním strategickým partnerům. Český bankovní sektor přitom před pěti lety stál prakticky na pokraji kolapsu. Podle tiskové mluvčí KB Marie Petrovové existuje na trhu bankovních služeb cenová válka a silné komunikační produktové kampaně odrážejí vysokou konkurenci mezi jednotlivými hráči na českém trhu.
Česká spořitelna, Komerční banka i ČSOB ve svých vyjádřeních deklarovaly ochotu s pracovníky ÚOHS spolupracovat a poskytnout jim veškeré informace, jak to ukládá zákon.
Celou záležitost včera diskutovala na svém pravidelném zasedání také bankovní rada ČNB, která vyjádřila nad tímto krokem překvapení. Bankovní sektor je podle názoru ČNB dostatečně konkurenční v oblasti poskytování služeb podnikům i domácnostem. Bankovní radě proto není jasné, na základě jakých informací se ÚOHS rozhodl vznést toto obvinění.