Před koncem roku vzrůstají nabídky půjček na cokoliv a pro kohokoliv. Nemáte na koupi vozu? Koupíte-li jej na úvěr, můžete si půjčit dalších 40 tisíc na dárky, slibuje jedna z reklam. Dluhy českých domácností se tak stále zvyšují a varovné příklady, kam až mohou narůst, často bijí do očí. Mnozí přitom splácejí půjčky i dávno poté, co zakoupenou věc využili.
Spotřebitelský úvěr je regulován samostatným zákonem, který řeší mimo jiné i to, jak má vypadat reklama na něj. „Pokud reklama na spotřebitelský úvěr obsahuje jakýkoliv údaj o nákladech, musí být její součástí i jasný, zřetelný a výstižný příklad, zahrnující zákonem stanovené informace,“ vysvětluje Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest, a dodává: „Zodpovědnější poskytovatelé uvedou údaje alespoň malými písmeny, většina reklam ale zákon zcela ignoruje.“
Právo nemůže řešit všechny myslitelné situace a tam, kde zákon končí, by měla nastupovat profesní etika a společenská odpovědnost firem. Problematice odpovědného zadlužování se věnuje řada projektů a na takzvanou finanční gramotnost vynakládají poskytovatelé úvěrů značné finanční prostředky, přesto reklama nabádá ke všemu jinému, jen ne k rozumnému užívání úvěrů.