Ministerstvo financí (MF) minulý týden oznámilo, že účtenková loterie má svého dodavatele. Bude jím společnost Wincor Nixdorf, která bude zajišťovat registraci účastníků soutěže a účtenek, losování a výplatu výher a zákaznickou podporu. Součástí mají být i webové stránky a mobilní aplikace.
MF bude rozdělovat peněžité i věcné výhry ve výši 65 milionů korun. Počet výher se bude pohybovat okolo 25 tisíc měsíčně. Losování bude probíhat každý měsíc, a to z účtenek vydaných za předem stanovené období. Zákazník může do účtenkové loterie registrovat v jeden den pouze jednu účtenku od daného obchodníka.
Vyrazili jsme na pivo a na guláš. Jak to dopadlo?
Společnost Storyous, která poklady prodává je však k loterii spíše skeptická a přidává zkušenosti z Polska, Slovenska a Chorvatska:
- Slovensko (2013): za první dva dny po spuštění v ní byl zaregistrován takřka jeden milion účtenek. Minimální částka byla omezena na jedno euro, doklady se registrují pomocí webu nebo SMS. Do loterie, kterou provozuje soukromý subjekt, se postupně zapojili i velcí retailoví partneři (jako třeba Tesco). Dnes po třech letech loterie stále funguje, zájem však opadl – měsíčně je registrováno asi 2,5 milionu účtenek a počet hráčů se snížil na okruh těch pravidelných.
- Polsko (2015): účtenky je možné registrovat pouze na webu, nejméně 60 Kč. Pravidelně se hraje především o auto nebo elektroniku (zejména tablety). Loterii provozuje Ministerstvo financí. Doposud bylo zaregistrováno necelých 150 milionů paragonů, aktuálně necelých 5 milionů paragonů měsíčně. Obecně se má za to, že loterie neplní svůj účel. Oficiálně byla „prodloužena o půl roku“ oproti původnímu plánu, což znamená, že asi bude ukončena v letošním roce. Loterii neprospěl ani skandál, kdy hlavní cenu vyhráli příbuzní vicepremiéra strany, která ovládá i provozovatele – tedy polské MF.
- Chorvatsko: Loterie „Za nagradnu igru - A kde je účet?“ má sloužit především pro výběr daní v turistické sezoně. V roce 2015 byla dokonce uzpůsobena přímo pro Čechy – při registraci 20 účtenek ze svého pobytu, mohli vyhrát až 50 000 Kč. Právě cílení na konkrétní skupiny zákazníků z ní dovoluje dělat poměrně efektivní nástroj. Národní loterie pokračuje i letos, hlavní cenou je momentálně vůz Audi A4. Zapojují se i komerční značky, které dávají do soutěže vlastní ceny.