FinExpert.e15.cz

Učitelé čeští s platem žalostným


ja  |  27. 10. 2006 07:37

A je tu tradicni clanek o platech, takze kopiruji svuj tradicni dotaz Jak je to se zdanenim uvadenych platu? U Ceske republiky jde evidentne o polohruby plat, kdy jste do nej nezapocetli odvody zamestnavatele na zdravotni a socialni. Tedy chyba 35 %. Jak je to u ostatnich zemi? Zapocitavate tam hrube nebo ciste prijmy, nebo i hybridy ala nase republika?

A k tematu. V Cesku je prebytek ucitelu, a bude hur - viz nase demograficka situace. Navic jsme v zacarovanem kruhu - uci jen lide neschopni (plus nadsenci) si sehnat neco lepsiho a tomu odpovida jejich ohodnoceni a tomu odpovida kvalita lidi hrnoucich se do teto prace... Jejich platy jsou sice o cca 50 % vetsi nez platy lidi "jen" s maturitou, ale na prumerne vysokoskolaky dalsich cca 25 % ztraci.

 | 
Tzipi Livni  |  27. 10. 2006 08:58

Nevím jestli použití spojení "žalostný plat" v názvu článku má být parodie nebo je to myšleno vážně. 290 tisíc ročně je 24 tisíc měsíčně.

U nás na maloměsně je učitelské povoání považováno za teplé, dobře placené místečko. Člověk nemusí být moc inteligentní, aby vystudoval pedagogickou fakultu. Jakmile má pracovní poměr na dobu neurčitou, je ve státní správě prakticky nepropustitelný. Tlak na výkon, inovace, samostudium a přesčasy je ve školství, stejně jako v celé státní správě, nulový.

Žalostné jsou výkony větší části současného učitelského kádru. Jejich platy jsou naopak ve srovnání s lidni v soukromé sféře, kteří musí skutečně makat, aby si něco vydělali, vysoce nadstandardní.

 | 
Tomáš Marný  |  27. 10. 2006 11:32

"Jakmile má pracovní poměr na dobu neurčitou, je ve státní správě prakticky nepropustitelný." - mohu Vás ujistit, že jste vedle jak ta jedle. Naopak ve státní správě není vůbec žádný problém dělat jednu organizační změnu za druhou, třeba i 2x týdně, a nepohodlné lidi vyházet z důvodu organizačních změn. Zkuste se zeptat na kterémkoli ministerstvu, jak to vypadá po nástupu Topolánkovy bandy (a to jsem volil ODS, bohužel).

 | 
zk  |  27. 10. 2006 14:43

A to teď pláčete nad čím? Paroblbova banda se snad chová jinak? Ať si tam natáhnou koho chtějí, ale ať to konečně začne fungovat i ve prospěch ostatních...

 | 
Tomáš Marný  |  27. 10. 2006 20:41

Začně to fungovat??? Muhehe, račte být nenapravitelný optimista? Tak buďte ujištěn, že tahle banda si tam v řadě případů natahala ještě větší blby, než ta Paroubkova, a naopak vyházela řadu lidí, kteří jako odborníci Paroubkovu bandu přežili (mediálně profláknutý náměstek ministra financí je jen špička ledovce). Přivedou si s sebou vlastní lidi - prosím, když tam budou na obvyklé 4 roky... Ale měnit i sekretářky v době, kdy neví, jestli budou na svých ministerských a náměstkovských prdelích sedět měsíc nebo dva - to vám přijde normální?

 | 
optimistickalucie  |  27. 10. 2006 19:10

Pletete zde hrušky s jablky !!!! Jedna věc je politika, kde pokud se změní vládní garnitura, tak si každý přivede z pochopitelných důvodů své lidi. /Je tomu tak na celém světě !!!/. Druhá věc jsou státní zaměst., kteří sedí několik desetiletí na úřadech - práce, finančních, sociálních apod. Ještě horší je to v oblasti školství, kde vlastně má opravdu každý učitel od svého nástupu po škole zajištěno teplé místečko až do samého důchodu. Jedině snad v případě, že krade či vraždí, tak bude ze školství propuštěn.

 | 
Tomáš Marný  |  27. 10. 2006 20:43

Pochopitelné důvody? To jako aby si s kamarády kryli navzájem své zlodějny a nikdo cizí jim neviděl do karet? Tak to je opravdu pochopitelný důvod, v tomhle státě určitě

 | 
valimoči  |  02. 11. 2011 23:11

Njděte mi učitele po patnácti letech praxe, mimo Prahu (zrejme), který si vydělá 24 tisíc měsíčně čistého za standardní úvazek. To,že učí podle vás dementi,je samozřejmě v mnoha případech pravda...na druhé straně nevidím důvod, proč platy ve školství tímhle odůvodnit. To,že se přijímají neschopní lidé,jelikož ti schopní nejsou v této sféře zaplaceni...neznamená, že učitelská profese= profese nedůležitá,lehce zvládnutelná,nic nepřinášející= čili sparvedlivě podhodnocená??? To,že mohu vyjmenovat právníky,lékaře a pod., kteří nepůsobí příliš inteligentně přece neodůvodňuje předpoklad,že tento typ profese by též měl být podhodnocen apod. Pokud je učitelská profese zlatý důl s minimem nutných výdajů sil a energie,jak píšete,proč zde zůstávají pouze neschopní lidé (jak jste uvedl)?

 | 
pája_  |  27. 10. 2006 09:25

nespokojeným učitelům nezbývá nic jiného, než se přestěhovat do Koreje nebo Mexika. Ani Maďarsko není úplně k zahození K věci: problematický je způsob odměňování ve školství. Dokud bude výše platu závislá na tom, jak je kdo starý, než jak je dobrý, budou ve školství převažovat důchodci s nacvičenou rutinou a lidi, které by jinak nikam nevzali. Ano uznávám, zjistit, kdo je opravdu dobrý není jednoduché. Tak bychom mohli začít u ředitelů ....

 | 
Nox  |  27. 10. 2006 14:49

Vzhledem k tomu, ze ve skolstvi pracuje znacne mnozstvi lidi, kteri se misto snahy neco naucit chodi do skoly jenom vyrvat a vybit si svoje mindraky, by mozna stalo za to takovymto lidem dat maximalne minimalni mzdu. A ty co se snazi nalezite ocenit.

 | 
optimistickalucie  |  27. 10. 2006 19:05

Kdykoli čtu články o tom, že si opět skupina obyvatel, kteří vystudovali nejsnažší VŠ školu v ČR, stále stěžují na své fin. ohodnocení, tak je mně opravdu špatně. 1) dosud se neudělaly žádné reformy v celém českém školství, takže učitel dnes neučí, ale pouze memoruje. Každý absolvent ZŠ se musí vlastně pro budoucí život připravit sám, zbytek dělají rodiče !!!!! 2) Volno, které má tato profese během celého roku, se nenajde v žádném jiném povolání !!!!! Z toho vyplývá, že ohodnocení je naopak nadhodnoceno, protože každý z nich dostává zaplaceno i za ty cca 3 měsíce volna !!!! 3) Kvalita lidí, kteří vykonávají toto povolání je naprosto úměrná kvalitě všech Pedagogických škol u nás a jejich složení studentů, kteří zde vlastně skončili za trest, když se nedostali na jinou VŠ školu a ta jim pouze slouží dnes k tomu, že získají titul Mgr. a v nejhorším případě jdou potom učit. 4) O několika hodinovém úvazku, který každý z kantorů má a může se věnovat každé odpoledne svým zájmům a koníčkům by si mohly jiné profese jenom nechat opravdu zdát !!! PROTO SE PTÁM, PROČ SI POŘÁD A STÁLE TITO LIDÉ STĚŽUJÍ ???? Normálně vzdělaný člověk, který absolvoval trochu více obtížnější VŠ školu to stále nedovede pochopit. / já osobně jsem, vystudovala překladatelství a tlumočnictví skandinávských jazyků nejen na FF UK Praha, ale další 3 semestry v Helsinkách/.

 | 
Pavel  |  27. 10. 2006 20:43

Problematika zakladni skoly...naprikald. Ono to i na jinych typech neni o moc lepsi, ale schvalne....A to ty kravicko myslis jako vazne nebo chces tady zprusobit zase jenom vykriky do tmy? Zkus si jit chvili ucit. Na druhy stupen ZS, idealne takove devataky. Po odchodu dobrych zaku na stredni skoly v pate tride je to banda debilu ze socialne slabych vrstev a gauneri, ktere nelze jakkoli persekuovat ani vychovavat. Fet, sikana, cigara, zaskolactvi a tak dale. Byt ucitelem je za trest. Az vymrou duchodci, tak tech par mladych ucitelek tyhle "zacci bud zmlati nebo vyhodi ze dveri a bude to. Budeme tu mit Francii natosup. Lide s tvym nazorem by zaslouzili za ucitelsky plat makat alespon tyden. Kdo te naucil cist psat a pocitat co? Ale k veci. Reformy - udelalo se jich az bohuzel prilis. Skola je v drtive vetsine o memorovani, nikoli o psychologickem rozboru spratku lezicich na matraci, jak se to deje nezdridka ted. Volno? Jake volno? Tech par dni? Staci tak akorat k tomu, ze si ucitele od toho dobytka na chvili odpocnou. Vetsina z nich si ale musi privydelavat tvrdou praci. Kvalita lidi? Budme radi, ze to jeste nekdo dela. Za ty penize je to silene. Doporucuju zkusit. Vrele. Budete radi, kdyz to prezijete. Uvazek? Ty hovadko nevis, o cem pises. Jsi produkt doby. K tem dvaceti hodinam ve skole musis pripocitat jeste hodiny dozoru, krouzky a zejmena domaci pripravy, coz je minimalne stejna doba. Takze kam se na ne hrabou treba doktori, kteri si na nocni jenom zdrimnou. Co tam mas dal? Proc si stezuji? Bozi hovadko, blahoslaveny chudi duchem. Jdi,jdi si to zkusit a nekecej tady o Helsinkach. Navic, ucitel treba na ZS je silene jednou nohou v kriminale porad. Staci, aby nejakej spratek podriznul druheho a uz je toproblem ucitelu. Nikoli rodicu, povetsinou take debilnich. Ale to uz je vec jina, slozitejsi.

 | 
Jax  |  28. 10. 2006 19:12

Pavle, Pavle kdyz te to nebavi tak tu praci nedelej. Podle tve reakce jsi nejspis zaminrakovany telocvikar, ktereho "zacci bud zmlatili nebo vyhodili ze dveri". Tvuj argument s domaci pripravou je smesny. To plati tak max. u novacku rok po skole a pak se tato "priprava" recykluje znovu a znovu az do duchodu. A za poznamku o doktorech na nocni si dej rovnou facku, protoze to je opravdu nazor hodny pouze hodne jednoducheho cloveka. Bohuzel musim souhlasit s nazorem kohosi vyse, ze 24 tisic mesicne za tech par rutinne oducenych hodin je az az. Opravdu se mi otvirala kudla v kapse, kdyz jsem na jedne skole potkal 12:30 dve ucitelky, z nichz jedna na otazku "co tu jeste delas?" odpovedela "ja jsem se dnes zdrzela"!!! A to prosim prisla rano na 8:00. Nevim jak vy, ale normalni lide pracuji min 8,5h/den. A pokud opravdu potrebujes tak nehorazne mnozstvi volna co ucitele maji (minimalne podzimni, zimni, jarni a letni prazdniny = cca 4mesice) na regeneraci od tech "debilu" (jak nazyvas sve zaky), tak by ses mel mozna poohlednout po necem jinem...

Take bych si vyprosil ten blahosklonny ton a "hovadka Bozi" pri reakci na jine diskutujici. Na to opravdu nemas...

 | 
Jax  |  28. 10. 2006 19:14

oprava: 3 mesice

 | 
Jarmíla  |  30. 10. 2006 19:07

Pavle, Pavle, debilní děti od debilních rodičů, učené ještě debilnějším učitelem, jsou fakt chudáci. Co mají dělat, aby se nestaly ještě debilnějšími? Nejlépe poslat takové Pavly do háje (i jinam, ale to už je neslušné slovo). Ale teď vážně: pokud máš dojem, že děti jsou debilní, zajdi si na exkurzi do zvláštní školy. Můžu Tě ubezpečit, že jsem v době, kdy mi dcera chodila za ZŠ, školu a učitele také silně kritizovala. Učitel není dozorce v kriminálu, měl by děti něco naučit. Musí stanovit jasná pravidla. Hodně vědomostí není bohužel nic jiného než dril. Co si mám myslet o učitelce, která dětem v první třídě nedává domácí úkoly? Dítě se nenaučí číst, pokud nebude samo číst. Stejně tak se nenaučí psát ani počítat. Řada znalostí je bohužel jen a jen dril. Učitel je od toho, aby to děti naučil. Chce to dvě věci: znalosti a chuť. Pokud má učitel znalosti, většinou dovede děti motivovat a nemá problémy s kázní. Problémy s kázní má jen slabý jedinec. Pro toho jsou pak debilní děti i rodiče. PS: taky jsem ve školství pracovala, takže vím, o čem mluvím.

 | 
J  |  02. 01. 2011 22:45

Já učím čtvrtým rokem (M+F/SŠ) a už jsem se naučila říkat: " To víš že jo, je to perfektní zaměstnání, pořád volno, v létě volno, pokecám s nima a za dvě tři hodinky si zase jdu po svých, navíc perfektní peníze, žádnej stres....pojď to dělat taky!" No a ještě se u toho usměju a hned je mi líp....co se budu rozčilovat a vysvětlovat jak to všechno je....ne, každej má tu šanci, tak ať jde taky zakusit ten ráj na zemi;)

 | 
Tomáš Marný  |  27. 10. 2006 20:46

Jak dlouho se ta šíleně obtížná škola studuje? Za bolševiků to byly 4 roky (takový VŠ rychlokurz), takže dneska je to tak o půl roku méně, ne?

 | 
valimoči  |  02. 11. 2011 23:31

Vy jste absolvovala take tuhle podle vas nejjednodussi VS a zaroven oducila alespon 5 let,ze si dovolujete celou vec zde obsirne posuzovat? Mou dceru velkou náhodou ucí paní,která stejně jako vy vystudovala překladatelství a tlumočnictví AJ na FF UK, je již před důchodem a tak si zřejmě slibovala pár let v pohůdce a nic nedělání ve školství. ucí na gymnáziu a je každoročně studenty i rodiči ohodnocena jako nejhorší co do schoponosti učivo vysvětlit,systematicky učit a skutečně něco za školní rok naučit,její třídy dopadají stabilně nejhůře a to nepočítám schopnost příprav na hodinu, včetně oprav testů, stíhání všech ostatních povinností,které jako učitel má mimo přímé hodiny. sama přiznává,že to co se podle ní ve školství po lidech chce vysoce přesahuje to,na co byla zvyklá za celý svůj život a kariéru tlumočnice-překladatelky. Pedagogikou zcela nedotčená osoba, podle 16-18 letých studentů omezená, která sice prošla soukromými firmami,ale asi ani nepřičichla k čemukoliv,co zvládají oni "hloupí a jednodušší" učitelé. Nehodnoťte,jsou lidé, kteří stejně jako vy mají zcela zkreslené představy pro změnu o vaší- podle vás- vysoce inteligentní profesi!

 | 
Milan  |  29. 10. 2006 23:31

Ať si to za pár hodin jde učitel vydělat jinam,když si myslí,že mají málo! Jsou i jiná povolání, kde je odpovědnost za lidi,ale bohužel si mohou jenom zdát o všech výhodách učitelů. Navíc zde není přímá odpovědnost za výsledky, jinde ale je! Navíc velká většina neumí ani učit a žáci je vůbec nezajímají!

 | 
frak  |  05. 02. 2012 01:39

Asi nejsem úplně typický příklad, ale za pracovní dobu cca 8-17:30 (8-12 přímá výuka (AJ, počítače, F, Př, literatura...), pak 2.5 hod další práce s dětmi + 3 hod na přípravu, administrativu a práce udržovací kolem školy) mám dost pod 100 000,-/ročně.

PS: A k těm "debilům" - studoval jsem techniku - fyzikálně-matematické modelování, IQ 150-160.

 | 
frak  |  05. 02. 2012 01:47

A ještě k "memorování" - u nás převažuje projektová výuka, každé dítě má vlastní "plán", vůbec pak nejde o samotná fakta jako spíše o dovednosti a schopnost práce v kolektivu. Díky absolutně nesoutěživému typu výuky (žádné zkoušení, známky apod) leží těžiště veškeré motivace na umění zaujmout.

Učit v takovém prostředí průměrné české "vychcánky" není vůbec tak jednoduchou, ba až snadnou záležitostí, jak se snaží někteří zde naznačit.

PS: Smlouva je vždy jen do léta + vím, že v okamžiku rezignace (vyhoření) budu do 2 měsíců na dlažbě. Nadšení a entusiasmus máme takříkajíc "v popisu práce".

 | 



Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená