FinExpert.e15.cz

Triky obchodníků: Jak neutrácet zbytečně

Stačí vědět, na co být připraven a ušetříte nemalé peníze. Přečtěte si, jaké nástrahy na vás číhají.
Triky obchodníků: Jak neutrácet zbytečně

Na ulici jsou obchodníci více agresivní a vyvíjí na vás nátlak, který snáze rozpoznáte. Někdy nenápadné avšak velmi účinné finty čekejte i v klasických kamenných obchodech.

Jen už když vejdete, všimněte si, co vám prodejci pouští do uší. Hudba nemusí být vždy zcela náhodná. Průzkumy totiž ukázaly, že jejím prostřednictvím je možné ovlivňovat zákazníky. Zatímco pozvolné rytmy svádí k pomalejší chůzi, rychlejší tempo vede i k ráznějšímu nákupu. Pokud chcete sami regulovat způsob, jak bude ovlivňováno vaše nákupování, vezměte si MP3 přehrávač. Nebo se zkuste naučit hudbu nevnímat, radí Sdružení na obranu spotřebitelů. 

Výprodej, sleva!!

Když vidíte nápis sleva, neláká vás to hned vytahovat peněženku? Příručka Sdružení obrany spotřebitelů 100 triků prodávajících říká: „Každý má přirozenou snahu vynaložit své vydělané peníze co nejefektivněji a tedy nakoupit co nejlevněji. Se zvýšeným zájmem proto reagujeme na všechny nabídky slev, které nám nabízí možnost získat zboží za nižší cenu.“ Háček je v tom, že samotné poskytnutí slevy či její výše ještě nic nevypovídají o tom, jestli je nabídka výhodná či nikoliv. Obchodník si může cenu stanovit, dá se říct, jak se mu zlíbí a zboží či služba může být v jiném obchodě i bez slevy třeba o polovinu levnější.

Dalším účelem slevy může být pouze to, že vás obchodník chce nalákat do obchodu, kde pak nakoupíte i to, co opravdu vůbec nepotřebujete. Nenechte se zlákat třeba i takovou nabídkou jako dnes se slevou nebo s dárkem. Obchodník se snaží vyvíjet na vás nátlak. Korektní prodávající dá spotřebiteli čas na rozmyšlenou. A z předraženého zboží či služby není totiž problém poskytovat i mimořádné slevy a přidávat dárky, jejichž skutečná cena je mnohdy sporná.

Naprostou drzostí pak je uvádění, že výrobek byl zlevněn a přitom to vůbec není pravda. Když například kupujete potraviny, mějte přehled, kolik co stojí. Jestli budete trochu pozorní, za čas vysledujete, jestli nápis sleva na jogurtech je pravdivý či nikoliv.

Hlídejte si pak taky výhodné akce – kdy je cena uvedená pouze třeba za půl kila ovoce. Jakmile budete mít podezření na takovéto chování prodávajícího, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci.

Triky jako sladkosti u pokladny či základní potraviny až na konci prodejny, abyste museli projít celý obchod, nebo nejdražší zboží vystavené v úrovni očí jsou známé. Mějte je však na paměti a nakupujte proto vždy raději se seznamem a nejlépe nikdy ne hladoví. Ušetříte.

U pokladny si pak pohlídejte účtování ceny, zda opravdu prodavač zadal zlevněnou cenu a ne původní cenu a pouze požadované množství. Není nic divného vzít si s sebou na větší nákupy kalkulačku.

Čtete ty malá písmenka v letácích či smlouvách? Jsou tak malá nejspíše i proto, aby se nikomu nechtělo je číst.  Jenže třeba v reklamě jsou pro vás vždy nejdůležitější. Právě jimi se totiž obvykle sděluje, že nabídka platí jen pro prvních dvacet zákazníků nebo při uzavření smlouvy alespoň na dva roky. Když tedy vidíte reklamu, která vám nabízí výrobky či služby za překvapivě výhodných podmínek, hledejte hvězdičky odkazující na podmínky psané malým písmem. Určitě tak objevíte skrytý háček v úžasné nabídce, ještě před koupí či podpisem.

Za 15 minut vyřídíme úvěr

Při podpisech smluv buďte dvakrát tak pozorní. Představte si situaci, kdy vás u vchodu třeba do banky vítá nápis – Smlouvu o úvěru vám vyřídíme do 15 minut. Zní to možná lákavě, ovšem podtext už říká, na co byste četli smlouvu, důvěřujte nám. Spoléhat se při tom pouze na informace, které vám sdělí prodejce, by nemuselo dobře dopadnout. Nikdy tak na sebe nenechte tlačit při podpisu smlouvy. Při větě „tady stačí podepsat“ by se vám měly v hlavě „rozsvítit červené kontrolky“.

Pokud už chcete smlouvu uzavřít, ověřte si, zda vše, co vám sdělil pracovník nebo co se píše v reklamní nabídce, je také ve vaší písemné smlouvě. Třeba u nákupu automobilu či při uzavření úvěru, to platí dvojnásob.

Některé informace čerpány z příručky: 100 triků prodávajících od Sdružení obrany spotřebitelů.

Další článek


 

celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Praktiky prodejců jsou čím dál horší. Nedávno jsem ...
czhunter
14. 7. 2013, 14:09

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená