Předminulý víkend začala společnost Apple prodávat svůj nový iPhone 6s a 6s plus. To, že se na tyto produkty stávají dlouhé a mnohahodinové fronty je od pradávna známé, počty prodaný kusů ale dopředu známé nejsou. Tento rok se (opět) spekuluje o tom, že prodeje v prvním týdnu budou rekordní.
Loni Apple prodal 10 milionů kusů hned první víkend. Podle prohlášení managementu je předprodejní odezva fantastická a prodeje by skutečně mohly být rekordní. Tyto odhady potvrzují i některé analytické společnosti. Počáteční odhady 11 – 13 milionů se v poslední době posunuly až na 13 – 15 milionů prodaných telefonů během prvního prodejního víkendu. Pokud by se tato čísla potvrdila, mohlo by to vyvrátit obavy řady analytiků, že Apple je na vrcholu produkčního cyklu a tempo růstu už nebude zrychlovat.
Jeden z ukazatelů, který historicky spolehlivě vystihuje prvotní prodeje, je počet fyzických návštěv Apple obchodů v posledním týdnu před zahájením prodejů v porovnání s 12-týdenním průměrem. Návštěvy letos vzrostly o 360 %, což by podle minulých let a aktuálních prodejů starších modelů znamenalo úvodní prodeje 13 – 15 milionů kusů.
Analytická společnost Foursquare totiž zjistila, že platí poměrně silné pravidlo, které ukazuje, že o kolik procent vzrostou návštěvy v obchodech, o tolik procent vzrostou prodeje. Například v loňském roce vzrostly návštěvy o 330 % v posledním týdnu před uvedením nových modelů do prodeje v porovnání s 12-týdenním průměrem, samotné prodeje pak vzrostly přibližně o stejné procento. Podobně to fungovalo i v roce 2013 a 2012.
Apple už 2 čtvrtletí čelí obavám, že bez revolučního produktu je na vrcholu cyklu a prodeje budou klesat.
Na finální čísla budeme muset ještě nějakou dobu počkat. Ale číslo kolem 14 milionů by mělo být pro investory pozitivním impulsem stejně jako pro cenu akcií.