FinExpert.e15.cz

Trestné body na silnicích

Dostali jste už za přestupek trestné body? A víte, za co se vůbec udělují? Bodový systém je už dlouho funkční, málokdo si z něj ale dělá těžkou hlavu.

Kapitoly článku

Kapitola 1
Kapitola 2

Trestné body na silnicích

Pokračování článku Trestné body na silnicích

Uznáváme svoji chybu

Na místě budeme souhlasit s rozhodnutím policisty nebo městského strážníka, čímž uznáme svoji vinu. Policista nám podle druhu přestupku udělí blokovou pokutu, kterou uhradíme buď na místě, nebo – pokud nemáme finanční hotovost – formou složenky na poště či převodem na účet. Povinnost policisty tímto vůči nám končí. Nepřiděluje nám žádné trestné body a ani není povinen nám vysvětlovat, kolik jich za daný přestupek náleží. Policista poté bude informovat příslušný úřad (městský úřad, magistrát), kde jsme jako řidiči evidováni a tam nám zapíší do karty řidiče trestné body. Nás ovšem o zapsání bodů nikdo nebude informovat. Zaznamenáme si pečlivě datum spáchání přestupku, od tohoto dne máme na svém kontě zapsaný počet trestných bodů a také začíná běžet jednoroční lhůta pro odpočet maximálně 4 trestných bodů. Pokud budeme chtít zjistit vlastní bodové konto, můžeme tak učinit na příslušném úřadě a to formou žádosti.

Nesouhlasíme s vyhodnocením přestupku

Druhá možnost řešení dopravního přestupku je, že na místě svoji vinu odmítneme. Policisté či strážníci nám na místě pokutu nedají a přestupek předají k řešení do správního řízení. Úřad, v jehož katastru jsme přestupek udělali, nám obvykle do dvou měsíců dá vědět, kdy se správní řízení koná. Je lepší se správního řízení zúčastnit i v případě, že dostaneme pouze oznámení o jeho konání, a ne předvolání k podání vysvětlení. Při jednání s úřadem může být s námi přítomen i náš právní zástupce. Pokud řízení prohrajeme, můžeme trest přijmout, anebo se odvolat ke krajskému úřadu. Pokud trest přijmeme, úřad nám zašle rozhodnutí o naší vině a výši trestu. Pokud se odvoláme ke krajskému úřadu, rozhodnutí městského úřadu či magistrátu nevstoupí v platnost. Případné rozhodnutí krajského úřadu je již pravomocné, nelze se proti němu odvolat, lze ho pouze napadnout žalobou u soudu.

Kolik trestných bodů jsme nasbírali

Ze statistik ministerstva dopravy vyplývá, že k 29. 2. 2008 má podle Centrálního registru řidičů již 554 175 řidičů na svém kontě nějaký bod. Je to asi 9 % z celkového počtu registrovaných řidičů a to odpovídá tomu, že každý 11 řidič na silnici byl již body potrestán. Největší skupinu těchto řidičů-hříšníků tvoří ti, kteří obdrželi 2 body, je jich 38 %. Ze statistik rovněž vyplývá, že řidičů, kteří dosáhli maximální hranice, tj. 12 bodů, je více než 9, 10 a 11-ti bodových viníků. Z těch 12-ti bodových řidičů tvoří největší podíl řidiči mezi 20-24 lety. Nejvíce bodů všeobecně dostávají řidiči ve věkovém rozmezí 26-32 let.

Není nezajímavé, že z počtu jakkoliv obodovaných řidičů tvoří 85 % muži. Nejmarkantnější je však statistika maximálně vybodovaných řidičů. Zatímco za rok fungování bodového systému (tj. v období 07/2006-06/2007) bylo těchto hříšníků 1 659, ke dni 29. 2. 2008 jich bylo již 6 597, a to znamená nárůst 4 938 za pouhých 8 měsíců! To jsou hodnoty opravdu alarmující. Stejně jako počet mrtvých za rok 2007, kterých bylo na našich silnicích 1 111.

Je bodový systém nefunkční?

To je špatná otázka, bodový systém sám o sobě funguje, ale proč nefunguje tak, jak má? To znamená, proč nepřispívá k větší plynulosti silničního provozu? Proč na silnicích neubývá mrtvých, a pokaždé, když vyjedeme autem, potkáme někoho, kdo nás omezí nebo hůře ohrozí? Jakousi první instancí, která nad dodržováním pravidel silničního provozu dbá přímo, je policie. Když se podíváme do statistik na přestupky, za něž řidiči nejčastěji obdrží trestné body, tak to jsou překročení nejvyšší povolené rychlosti v obci o méně než 20 km/h, na druhém místě je porušení povinnosti vyplývající ze zákazové nebo příkazové značky, na třetím místě opět překročení nejvyšší povolené rychlosti v obci o více než 20 km/h.

Ovšem kde z technického hlediska policie může rychlost radary měřit? Jsou to především rovné a přehledné úseky, kde riziko dopravní nehody není tak velké, zvláště pokud se jedná o obec. Nejtragičtější jsou dopravní nehody mimo obec v rychlostech kolem nebo nad 100 km/h, jedná se o čelní střety s ostatními auty, pevnými překážkami, nečekané opuštění vozovky ať už v důsledku smyku, vlastní nepozornosti anebo agresivity jedinců za volantem. Tyto prohřešky ale žádná statistika dostatečně neanalyzuje a policie tyto prohřešky příliš nekontroluje. Tento ukazatel nejlépe charakterizuje, jak jsme bodový systém jako národ přijali. Ihned po zavedení jsme začali jezdit ukázněně ze strachu o body a pokuty, ale po pár měsících jsme zjistili, že se toho na silnicích moc nezměnilo, takže jsme se vrátili do starých kolejí. To dokládá i mluvčí středočeské dopravní policie Stanislav Huml: „Lidé prostě vidí, že se na tuzemských silnicích změnilo jen velmi málo. Policisté jsou prostě u silnic málo vidět. Přitom právě častější hlídky a kontroly platí na řidiče, kteří porušují předpisy opakovaně, nejvíc.“

Takže řídký výskyt policistů u silnice společně s nedostatečně kooperativními správními orgány (městský úřad, magistrát), které mají evidenci řidičů a jejich bodů na starosti, způsobují neefektivnost celého systému. Když hříšník čeká na rozhodnutí o výši trestu od pravomocného úřadu i několik měsíců, tak celý systém pozbývá především preventivního aspektu. Pakliže se podaří lépe zkoordinovat činnost těchto dvou složek, zvýší se nemálo i produktivnost a účinnost bodového systému. Je to taky zřejmě důvod, proč v jiných zemích (např. Francie, Německo, Velká Británie) bodový systém funguje tak, jak má.

Předchozí kapitola Další článek
 

Související články


celkem 14 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Kecy
hmm
5. 9. 2008, 08:10
bude nepoměrně vyšší, než jakou byste dostali u ná
kobol
4. 9. 2008, 23:22
Re: :)
John
4. 9. 2008, 22:57
autoři bodového zmetku si zaplatili PR článek?
MedaBeda
4. 9. 2008, 15:01
Re: oprava!
x12345678
4. 9. 2008, 14:56

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená