Kromě mnoha autobusových dopravců, většinou pohrobků dřívějšího ČSAD, nabízejí pravidelnou dopravu mezi dvěma největšími českými městy autobusové společnosti Student Agency (SA), Český Národní Expres (ČNE) a Tourbus. Nadstandardní podmínky mají ve své nabídce i České dráhy (ČD).
Cena není to hlavní
Mezi hlavními konkurenty jsou poměrně malé cenové rozdíly. Z autobusových společností je nejlevnější Tourbus, ale patnáct korun asi není částka, která by vás přiměla ignorovat ostatní kriteria.
Také České dráhy si povšimly atraktivity trasy Praha–Brno a zavedly takzvané relační slevy, jenž speciálně na této trati srovnávají krok s cenami obecně výhodnější autobusové dopravy. Máte možnost jet obyčejným zrychleným vlakem či rychlíkem, případně vlakem Eurocity, přičemž u prvního je cena za dopravu o pět korun nižší než Tourbus, u druhého o deset vyšší než SA a ČNE. Rozpětí 130–160 Kč vám rozhodně nechává volnou ruku při rozhodování podle dalších faktorů.
Přehled cen pro různé věkové kategorie

Zdroj: Osobní finance
Přes stovku za den
Ve všední dny vypravují všechny testované společnosti dohromady více než sto spojů, dvaapadesát z Prahy do Brna a stejný počet opačným směrem. Bráno podle jednotlivých firem jezdí ve všední dny nejvíce vlaků (17/16), ale SA i ČNE vypravují oběma směry jen o pár spojů méně (shodně 14/14). Nejmenší možnost výběru v rámci všedního dne poskytuje svým zákazníkům Tourbus. O víkendu drží prakticky stejnou přepravní kvótu ČD, u všech autobusových společností je patrný víkendový propad.
Zatímco autobusy standardně v Praze přijíždí na autobusové nádraží Florenc a v Brně k nádraží u hotelu Grand, u vlaků je možné v obou městech vystoupit i nastoupit na několika různých nádražích. |
Počty spojů jednotlivých dopravců v našem testu

Zdroj: Osobní finance
Králem na jeden pokus
Rychlost a dochvilnost by zřejmě bylo potřeba otestovat ve více případech, ale leccos se dá vysoudit i z jedné jízdy, kterou jsme s každou společností absolvovali. Ve třech případech odjížděl spoj přesně na čas, ve dvou bylo poměrně zanedbatelné zpoždění.
Příjezdy byly ve dvou případech (kupodivu oba spoje odjížděly na čas) zpožděny. Tourbus „nabral“ na trase deset minut, rychlík Českých drah pět minut. V ostatních případech spoje dorazily o 7–13 minut dříve. Nejrychlejší byly autobusy SA a ČNE, ale velmi solidní čas měl i rychlík Eurocity.
Luxus má svoje nej...
Zatímco ostatní kategorie ukazují relativně srovnané „startovní pole“, kategorie cestovního komfortu má jednoznačného lídra. Společnost Student Agency nabízí během cesty teplé nápoje v rámci ceny, možnost sledování filmů a poslechu hudebních programů, denní tisk, časopisy a informační brožuru společnosti, kde jsou mimo jiné kulturní programy v Praze a Brně a plánky obou měst. Autobusy mají i vlastní toalety. V 1. třídě (příplatek 50 Kč) je navíc možnost připojení notebooku, připojení na zábavní kanál a čekání na autobus si můžete na pražském autobusovém nádraží zkrátit zdarma v internetové kavárně.
Rychle, nebo pohodlně? Nejraději obojí
Pro ty, kdo dávají přednost pohodlí jsou zřejmě jednoznačnou volbou žluté autobusy Student Agency, která na trať zavedla nebývalý cestovní standard. Z ostatních srovnávaných může SA alespoň částečně konkurovat pouze vlak Eurocity. Pokud navíc budou na trase někdy zavedeny slibované vlaky Pendolino, ČD i v rychlosti obstojí proti nejrychlejším autobusům. Ani jedna z těchto variant přitom není výrazně dražší než ostatní přepravní možnosti.
Srovnání služeb hlavních dopravců

Zdroj: Osobni finance
Jaké spoje jsme testovali?

Test Osobních financí vyšel v zářijovém vydání našeho měsíčníku. K dalším tématům zářijových Osobních financí patří trh s nemovitostmi, dětská konta, levné letenky, bankovní balíčky a další.