FinExpert.e15.cz

Téměř pětina českých domácností neušetří měsíčně ani korunu

Téměř pětina českých domácností neušetří měsíčně ani korunu

Zhruba 54 procent domácností v České republice má problémy měsíčně ušetřit významnější částky, většina příjmu je spotřebována na běžné platby, výdaje a nákupy, 18 procent Čechů neušetří měsíčně vůbec nic. Vyplývá to z květnového exkluzivního šetření Ipsos Tambor pro Zlatou korunu.

Pokud lidé něco ušetří, většinou tyto prostředky ukládají do banky na spořící nebo běžné účty, pouze 11 procent české populace investuje do nákupu podílových fondů, dluhopisů, akcií a dalších cenných papírů.

Přibližně 18 procent obyvatel neušetří měsíčně vůbec nic, část z nich dokonce nevyjde s příjmy a financování domácnosti řeší přechodnými půjčkami. Zhruba 36 procent Čechů ušetří měsíčně alespoň částku do jednoho tisíce korun, desetina populace pak nad 5 000 Kč měsíčně.

Volné finanční prostředky by lidé ukládali nejčastěji do bank, necelá polovina (42 %) do spořících produktů jako je spořicí účet, stavební spoření, a podobně pětina (26 %) pak na běžný účet.

Nižší spotřeba může omezit rozvoj ekonomiky

„Krize postupně učí domácnosti větší obezřetnosti, naprostá většina lidí se snaží ukládat peníze do spořících produktů, minimum lidí úspory nebo měsíční přebytky utrácí za další nákup, který není nezbytný pro chod domácností. Jedná se sice o racionální jednání, které nebude prohlubovat dluhové zatížení domácností, na druhou stranu nižší spotřeba může omezit rozvoj ekonomiky v pokrizovém období,“ uvedl Tomáš Macků, Research & Communication Director, Ipsos.

Více ušetří muži, záleží ale i na věku (nejvyšší úspory jsou u lidí mezi 35 až 44 let), na dosaženém stupni vzdělání (čím vyšší vzdělání, tím vyšší měsíční úspory) a na celkové výši čistého příjmu v dané domácnosti. S rostoucím vzděláním se zvyšuje i ochota investovat, 19 procent vysokoškoláků chce volné finanční prostředky investovat do cenných papírů nebo příslušných investičních produktů.

Hlavním rozhodovacím kritériem jsou při výběru parametry a nastavení produktů, které zohledňuje 42 procent dvě pětiny lidí, rovnoměrně muži i ženy. Cena produktu včetně poplatků je až na druhém místě, jako klíčový ukazatel ji vidí necelá čtvrtina populace (23 %). Akční nabídky, slevy a bonusy jsou nejdůležitějším kritériem překvapivě pouze pro necelou desetinu zájemců o finanční produkty (sedm procent).

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená