FinExpert.e15.cz

Téma: Pojištění zneužití karty


Lojza  |  04. 01. 2007 06:47

Ty jo, sem ani nevěděl, že má maxkarta nějaké pojištění. A je to i k postkontu? A je maxkarta i normální visa elektron, co mam k účtu? Mám dvě karty.

 | 
Dalibor Z. Chvátal  |  04. 01. 2007 11:16

Maxkarta má pojištění i k postkontu. Pokud však máte běžnou kartu Visa Electron bez označení Maxkarta, pojištění si musíte dokoupit.

 | 
VlK  |  04. 01. 2007 07:29

Chápu-li to dobře, protože min. od 1.1.2006 je v EU nařízené mít čipovou technologií. Tak veškeré platby u obchodníků (ať už čipovou či nečipovou kartou) jdou na vrub banky karty či banky terminálu.

Jediné co stojí pojistit jsou internetové operace či žehlička, obojí především u embosovaných karet.

Má smysl tedy pojištovat elektronické karty? Vzhledem ke stejně dlouhé prodlevě při ztrátě a získání zpět peněz?

 | 
Petr Leitner  |  04. 01. 2007 08:05

Nemá. Pojištění je jen švindl na lidi. Hodit se může akorát takové to připojištění hotovosti, klíčů apod.

Považuji za zločin, že banky vydávají "bezpečné" čipové i elektornické karty, přitom NIKDE po mě nechtějí PIN. PIN mám jen v hlavě a pokud mi někdo lohne kartu tak sice nakoupí všude ale musí zfalšovat podpis. Potom jde ztráta jednoznačně na vrub prodejce/banky, tedy není se čeho bát.

Mnohem větší problém vidím v tom, že nějaké (ČSOB) banky povolily placení po netu všem. Stačí že vám někde pokladní očíhne číslo a večer si jde koupit něco na eBay.

 | 
Tonda  |  04. 01. 2007 11:35

Ta politika zadávání PINu je nějaká záhadná, měl jsem Maestro od eBanky a vždycky chtěli PIN i podpis, teď mám po obnově od nich Maestro Chip a chtějí již jen PIN.

 | 
Dalibor Z. Chvátal  |  04. 01. 2007 11:22

Od 1.1.2006 není NAŘÍZENÉ mít čipovou technologii. Banky jsou tlačeny Visou i MasterCardem, aby na čipy přešly, ale když se tak nestane, nikdo jim hlavu neutrhne. Např. Citibank pořád čipy nemá a ani o nich neuvažuje. Elektronické karty jsou poměrně bezpečné, sám je pojištěny nemám. Jedinou výjimkou je Volksbank, má přehnaně vysoký poplatek za blokaci, tam se vyplatí pojistku koupit, protože blokaci kryje.

Je potřeba si uvědomit, že pojištění je o náhodě, o tom, co neočekávám. Buď to risknu, nebo se pojistím. Rovněž je potřeba selským rozumem provnat cenu pojištění, rozsah krytí i pravděpodobnost škody. U některých karet je pojištění doslova předražené. A pak tu máme konkurenční tlak, takže u dalších karet je pojištění v ceně. A nemusí být vůbec špatné.

 | 
VlK  |  04. 01. 2007 14:40

Vyjádřím se přesněji: nemají to nařízené, ale ručí za transakce... Tímto jsem si na 99% jist Jestli je to od 1.1.2006 nebo to bylo už dřívější datum, to už nevím... Důležité je, že to teď platí. A jediná bezpečná elektronická karta je Maestro, téměř vždy vyžaduje PIN.

 | 
Mem  |  04. 01. 2007 08:26

"Vypadá to směšně, ale dodnes se setkávám se spoustou lidí, kteří mají PIN ke kartě napsaný aspoň na lístečku vedle ní."

A jak si může být autor tak jistý, že je tam napsaný skutečný PIN? Stejně tak si někdo píše číslo fixou dokonce přímo na kartu a případnému zloději to maximálně zkomplikuje život, když se to číslo pokusí zadat jako PIN a je to odmítnuto (to číslo v těchto případech majitel totiž používá pouze jako transformaci ke skutečnému pinu).

 | 
bubu  |  04. 01. 2007 09:10

asi tak...

 | 
Dalibor Z. Chvátal  |  04. 01. 2007 11:45

Zajímavá myšlenka, napsat si schválně špatný pin Pokud jde o ty lidi, tak je opravdu znám. Jsou mezi nimi známí, kamarádi i rodina. Nenapravidelní a nepoučitelní.

Úžasnou situaci jsem zažil asi před půl rokem ve vlaku, kde během jízdy údajně okradli staršího pána, který si odešel na oběd do restauračního vozu. Seděli jsme všichni v 1. třídě velkoprostorového vozu. Při kontrole jízdenek zjistil, že nemá nic. Průvodčí se nad ním smiloval, ale zaujal mě telefonický hovor, evidentně s vnučkou. Asi dvacet minut se s ní radil, co má dělat. Že tam měl kartu s pinem 2374. A že neví jak ji má zablokovat. Vnučka taky nevěděla. Přišel jsem k němu a zavolal jsem mu na Servis 24 České spořitelny, kde měl kartu zablokovat. Celý vyplašený pořád operátorce opakoval pin ke kartě a korunu nasadil, když potvrdil, že ho má na kartě napsaný.

Není mou snahou zesměšnit staré lidi, kdo ví, jak na tom budu v 70 já Spíše jde o to, že se to pořád děje a lidé z kartového centra by vám mohli vyprávět, jak vypadají některé zadržené karty v bankomatech

 | 
Mem  |  04. 01. 2007 12:09

"Zajímavá myšlenka, napsat si schválně špatný pin"

Ano, a používaná dost lidmi i v praxi, i když samozřejmě předpokládám, že poměr těch uživatelů, kteří si šifrují svůj pin a těch, kteří si ho bezelstně napíšou tak jak je, aby si ho nemuseli pamatovat, bude skutečně v prospěch těch nezodpovědných. Lidé, kteří si šifrují, se ale potom setkávají s pobavením třeba při platbě kartou v obchodě, když prodavačka vidí číslo načmárané přímo na kartě

 | 
Dalibor Z. Chvátal  |  04. 01. 2007 12:18

Už se nemůžu dočkat, až to vyzkouším v Tescu

 | 
Kryštof  |  04. 01. 2007 09:21

... to vaše tvrzeni, že banka by do půl roku zkrachovala, pokud by se chovala vstřícně k reklamacím, je argumentem líných bank. Každý klient na západě dbá velmi o svůj kvalitní "credit scoring" tj. svoji pověst s ohledem na používání bankovních služeb. Pokud bych se choval tak, jak předpokládáte tj. snažil bych se banku podvést, velmi rychle bych si svůj CS poškodil tak, že bych od žádné banky nedostal úvěr, kartu, ... Připomínám, že podobný registr je již i u nás a dokonce v něm jsou zapojeni mobilní operátoři. Takže: ano, možná pár jedinců by si zkusilo svoji finační situaci vylepšit podvodem na svou banku, ale po odhalení by taková skupina byla rychle eliminována. Banky to dobře vědí, ale proč by si přidělávaly práci s vyšetřováním sporných případů, když na ně klienti netlačí. A ti netlačí, protože "žerou" takové argumenty, jako jsou ve vašem článku.

 | 
RomanL  |  04. 01. 2007 09:34

Taky si nemyslím, že by v naší společnosti bylo zastoupeno nějaké větší procento podvodníků než v Americe...

 | 
Dalibor Z. Chvátal  |  04. 01. 2007 11:55

Není to docela pravda. Jednak si nemysléí, že bych svými články ovlivnil rozhodování managementu banky (ale pokud ano, tak je to jen dobře ) A pak je zde poměrně hodně zkušeností, když se začaly vydávat první kreditní karty, kdy ještě nebyly zcela jasné parametry a podmínky. HVB Bank by mohla vyprávět..., byla první se svojí kreditní kartou Maxim. Opatrnost bank je podle mě na místě. Další věcí je, že kredit skóring nijak nesouvisí s reklamací karetní transakce. Když reklamační proces vyhraji (předpokládejme), jak se to může projevit negativně na mém hodnocení? Nijak, byť těch reklamací budu mít měsíčně 100. Jediné, co by pak nastalo, je, že by mi banka zrušila účet i kartu.

Banka by se měla vždy vstřícně postavit k reklamaci, ale také ji musí nezávisle posoudit, aby nedocházelo ke zneužívání. Pak je to vlastně podvod. Souhlasím, že reklamovat karetní transakci v Česku je někdy o nervy. Můj poslední případ, kdy jsem reklamoval částku cca 70 Kč vyústil až u finančního arbitra. Přitom nešlo vlastně o nic

 | 
Lukas  |  04. 01. 2007 10:44

tak nevim jakou ma zkusenost pan autor ale me u embosovane karty na jednom a tom samem miste stacil podpis a jindy PIN. v terminalu si pouze obsluha vybere co chce pouzit. a v zahranici? tam nic. a to maji nejposlednejsi terminaly, stejne jako na letisti. tak mi vysvetlete na co ten PIN je? dokonce se mi stalo mnohokrat ze ve Francii mi tu kartu nevzali vubec a musel jsem pouzit Maestro. to me naprosto vytaci. je VISA lepsi?

 | 
dragon  |  04. 01. 2007 11:26

no on je rozdil mezi cipovkou VISA a Maestro u maestro si troufnu tvrdit ze je treba pin vzdy u visy ne vzdy coz nechapu, dale to zalezi na typu terminlau u prodejce ne vsechny umi cist cipove karty a tak nekde jen projedou magnet. pruh a chteji podpis, ktera karta je lepsi je na velkou diskuzi kazda ma sve pro a proti

 | 
VlK  |  04. 01. 2007 14:37

Maestro vyžaduje PIN téměř vždy. Jen jednou pro automat na placení cla pro částku nižší než 100Kč, stačilo kartu jednoduše zasunout a bylo zaplaceno...

 | 
Dalibor Z. Chvátal  |  04. 01. 2007 11:34

Záleží na platebním terminálu, zda je vybaven pro příjímání čipu. Pokud je, a vy máte čipovou kartu, měl byste zadávat jen PIN. Teoreticky. Ale i u nás se setkáte s tím, že zadáváte PIN a poté ještě podpis. Je to zbytečné, ale je to tak

Mám zkušenosti z Polska, kde jsem měl problémy zaplatit čipovou kartou od BAWAG Bank, terminál si prostě s jejich čipem nerozuměl. Opakovaně na více místech. A naopak jsem v Německu zažil několik situací, kdy mi vzali jen tu jejich "ec karte", což je karta Maestro, ale unifikovaná pro všechny německé banky. A ve Frankfurtu v dm Drogerii Markt berou jen karty VISA, a to výhradně embosované, přestože mají platební terminál. Těžko na bojišti.

 | 
pete  |  04. 01. 2007 11:24

Dobrý den, prodáváme přes internet porno a mohu potvrdit slova o bezproblémových reklamacích v USA. Zákazník může tzv. Chargeback, t.j. vrácení 100% peněz, bez sebemenších potíží realizovat do tří měsíců a nikdo nic nezkoumá Jedinou nevýhodou, pro zákazníka, je že už stejnou kartu nemá možnost u zprostředkovatele karet použít znovu S ohledem na vysoké poplatky za Chargeback má naše zákaznická podpora za úkol nabízet jakkoliv nespokojeným zákazníkům tzv. Refund, t.j. okamžité dobrovolné vrácení peněz, které je pro nás bez poplatku. A to i přes to že zákazník mnohdy EVIDENTNĚ LŽE a "zaplacené" služby dle logů využil Je ale pravda, že ztráty z Chargebacku a Refundu jsou menší než 1% ročně, takže amíci moc nepodvádí

 | 
Dalibor Z. Chvátal  |  04. 01. 2007 12:13

To patříte asi mezi ty seriózní obchodníky. Na základně podnětů jsem zkoušel na různých pornografických stránkách platit kartou tzv. trialy. Jen asi u dvou z dvanácti vyzkoušených bylo možné transakci stornovat a během tří dnů předplatné zrušit. U ostatních se pak vždy asi po dvou dnech strhlo další předplatné na měsíc (v průměru okolo 30 USD) a nešlo z toho vycouvat jinak, než zablokováním karty. Po měsíci předplatné zrušit šlo.

Jaký je rozdíl mezi Chargebackem a Refundem?

 | 
pete  |  04. 01. 2007 12:51

Díky za pochvalu Realita je taková, že jen zanedbatelné procento poskytovatelů obsahu ve skutečnosti přímo zpracovává platby kartou. Toto relizují tzv. zprostředkovatelé plateb (dále IPP) t.j. firmy jako ccBill.

Vy se tedy nemusíte bavit s majitelem stránek ale nejrychlejší je navštívit přímo IPP, kde snadno naleznete formulář na Cancel t.j. zrušení předplatného. Jméno IPP zjistíte nejlépe z platební stránky, kde jste zadával číslo karty. Pokud nenaleznete přímo odkaz na "Customer Support" získejte jeho doménu přímo z url stránky tj. např při adrese formuláře https://bill.ccbill.com/jpost/signup.cgi získáte www.ccbill.com a to zadáte do prohlížeče.

Samozřejmostí by mělo být placení jen u známých IPP a na formulářích se šifrováním (https)

Vámi popisované zkušenosti s rebilem (strhnutím předplatného na další období) jsou dány nesoldností některých poskytovatelů obsahu, kteří nemají zájem o dlouhodobě udržitelný obchod a kazí nám ostatním pověst.

Obecně platí, že si máte vybírat kde zaplatíte podle toho jak znáte toho kdo bude manipulovat s Vaší kartou tj. IPP a ne webmastra.

Refund je DOBROVOLNÉ vrácení peněz obchodníkem, kdežto Chargeback je VYNUCENÉ vrácení peněz na základě příkazu banky zákazníka.

 | 
powalec  |  07. 01. 2007 09:21

ad rebil - k tomu se člověk většinou zavazuje již při platbě, ne? Heh možná že ne, ale co jsem tak zkoušel, tak to bylo vždy.

Jinak je nějaká statistika refundu a chargebacku?

 | 
pete  |  07. 01. 2007 11:29

K rebilu dáváte svolení, když zvolíte RECURRING subscription t.j. předplatné s pravidelnými měsíčními platbami. Měl by jste ale mít právo toto předplatné vždy zrušit a to i hned po první platbě.

První (většinou třídenní) období tohoto předplatného může být označeno jako trial a bývá velmi levné. Princip je takový, že se zákazník prozkoumá stránky a rozhodne se pokračovat v předplatném. Pokud se mu stránka nelíbí tak provede cancel a předplatné zruší(tj.další rebil nebude).

Na některých stránkách bývá první období bývá na některých stránkách také měsíční a úměrně tomu drahé. Princip je ale stejný jako u třídenního trialu.

Existují ale i extrémy, které je třeba ignorovat, jako např. jednodenní trial za $1 a poté rok za $99. V těchto případech bude určitě skutečně obtížný cancel a zachrání vás jen zamknutí karty

Tento druh předplatného zajišťuje webmasterům pravidelný měsíční příjem a proto je cenově zvýhodněný. Pokud se chcete vyhnout rebilum a cancelum tak volte jednorázové platby (ONE-TIME,NON-RECURRING). Bývají sice dražší, ale jsou výhodné hlavně pro zapomnětlivé lidi. Přibližně 10-15% zákazníků totiž pravidelně platí rebil aniž by si na to pamatovali a stránku navštěvovali

U dobrých stránek s pravidelnou aktualizací a dobrým zprostředkovatelem plateb se refund a chargeback pohybuje v řádech desetin procenta. Pokud ale například pravidelně (týdně) nepřidáváte nový obsah tak se zákazníci cítí nespokojení a začínají zlobit

 | 
powalec  |  07. 01. 2007 19:18

A u RECURRING subscription, pokud se na několikátý pokus peníze z karty nestrhnou, zruší se tím ty pravidelné měsíční platby?

Páč si také už přesně nepamatuju kde všude jsem tu kartu dával, takže jsem to vyřešil tím, že mám transakce pro net standardně zakázané a povoluju je jen když nakupuju

 | 
pete  |  07. 01. 2007 21:33

Presně tak. Zprostředkovatel plateb to několikrát zkusí strhnout a pokud se karta nedá tak pošle webmastrovi e-mail "rebil failed" a zruší Vaše předplatné.

Osobně to řeším podobně. Karty mám implicitně zamčené a otevírám je (většinou přes mobil) akorát před transkací. Samotná transakce (nákup, výběr z bankomatu) pak kartu opět zamkne. Jediný problém nastává, když zaoplatím přes žehličku, pak se musí karta nechat otoevřená delší dobu.

 | 
powalec  |  08. 01. 2007 06:46

Každopádně díky za zajímavé povídání

Přeji hezký den a hodně nadržených zákazníků

 | 
pete  |  08. 01. 2007 11:28

Také děkuji.

Zkouším momentálně vytvořit první článek, tak držte palce

 | 
ja  |  08. 01. 2007 08:42

Taktez diky za zajimave informace "z druhe strany". Nebyl by v redakci zajem o clanek? Takhle otevrene informace se na toto tema jen tak nevidi

 | 
Dalibor Z. Chvátal  |  08. 01. 2007 08:55

Nebojte, pracuje se na tom. Sledujte web

 | 
David  |  04. 01. 2007 15:21

Pouzivam automatickou vymenu karty (vyhodny program CS) a davali mi porad Visa Elektron. Jake vsak bylo me prekvapeni, kdyz jsem novou kartu dostal s platnosti jen na 1 rok s tim, ze letos v breznu dostanu automaticky cipovou kartu. To jsem byl velmi mile prekvapen, jelikoz si uvedomuji "nebezpecnost" obycejnych karet a jiz drive jsem uvazoval o zmene na Maestro nebo pojisteni... Kartu jsem zatim jeste nikdy neztratil a doufam, ze se slibovanou cipovkou se budu citit o neco lepe chranen proti zneuziti po pripadne ztrate/zcizeni... Take doufam, ze v tom nebude zase nejaka finta s vymenou a souvisejicimi naklady...

 | 
Dalibor Z. Chvátal  |  04. 01. 2007 15:27

To je v pořádku. ČS postupovala tak, jak tvrdila v minulých letech, totiž, že bude zkracovat platnost obnovených nečipových karet, aby mohla zesynchronizovat termíny pro nově vydávané karty čipové.

 | 
Vladik  |  04. 01. 2007 17:01

A v čem je výhoda čipové karty, když na každý je stejně magnetickej proužek?

 | 
Dalibor Z. Chvátal  |  04. 01. 2007 23:58

V tom, že sejde-li se čipová karta a čipový terminál, bez pinu nezaplatíte. Kdyby vám banka vydala jen čipovou kartu bez magnetického proužku, asi byste nebyl moc nadšen, že byste s takovouto kartou v zahraničí nezaplatil a pokud ano, tak s velkým omezením. Dokud čip nebude celosvětovým standardem, budou vždy karty hybridní. Třeba USA s čipem vůbec nespěchají, spíše naopak.

 | 
powalec  |  07. 01. 2007 08:52

ad zkrácená platnost karty: ač jsem očekával také jen roční kartu, byla mi vydána embos karta EC/MC 12/06 - 01/09

 | 



Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená