Telekomunikacím budou klesat tržby, pokud nebudou investovat. Vyplývá to ze zprávy Next Generation Gap, kterou zveřejnila poradenská společnost Ernst & Young. Investice musejí firmy směřovat především do infrastruktury, brandingu a obsahu. Nechuť telekomunikačních společností investovat do těchto oblastí je hlavním faktorem pomalého růstu zájmu o datové služby a služby v oblasti informací a zábavy.
Telekomunikační odvětví se potýká s řadou problémů:
- koncoví uživatelé, jejichž slovo získává stále větší váhu, požadují nižší ceny a větší pohodlí
- mizí tradiční dělicí čáry mezi odvětvími, což přináší nové konkurenční výzvy
- podniky se začínají odlišovat a polarizovat, na jedné straně spektra stojí podnikatelské modely založené na velkém objemu služeb ‘utility’, na druhé pak modely budované na základě služeb s přidanou hodnotou
- technologie se nepřetržitě vyvíjí
Řada společností reaguje na tyto výzvy prostřednictvím fúzí a akvizic. Pokles výnosů z původních, např. hlasových, služeb je však mnohem rychlejší než růst výnosů z nových služeb. Zatím je ještě čas tuto propast překlenout. Společnosti musejí nadále usilovat o snižování nákladů a vložit značné investice do infrastruktury, brandingu a zajištění atraktivního obsahu tak, aby přitáhly a využily poptávku. V zájmu úspěchu budou zřejmě muset úzce spolupracovat s celou řadou partnerů, hlavně s poskytovateli obsahu a dodavateli technologie.
Nové příležitosti pro dodavatele technologií
Dodavatelé technologií se potýkají s vlastními problémy, neboť ceny v oblasti hardwaru a služeb IT jsou tlačeny dolů díky nízkonákladové konkurenci z rozvíjejících se trhů. Potřeba telekomunikačních operátorů zlepšit podpůrné systémy, jako je řízení vztahů se zákazníky a fakturace, je velkou příležitostí pro hráče na poli technologií. Jejich úkolem je nabídnout telekomunikačním společnostem efektivnější řízení procesů a infrastruktury a současně nabídnout nové technologie a umožnit tak efektivní dodávku služeb nové generace.
Překlenout propast a nebát se vsázet
Telekomunikace se stále ještě vzpamatovávají z nízké rentability dřívějších investic do licencí 3G, ale je třeba překonat finanční konzervatismus a otevřít se potenciálu nových služeb. Vedoucí hráči se bojí, aby nevsadili na špatnou kartu, ale kvůli tomu nesázejí vůbec, a to je hlavní problém. Bez investic do platforem a zajímavého obsahu nebudou operátoři schopni vyvinout služby, které potřebují, aby překlenuli hrozící nedostatek nových zdrojů tržeb.
Nejistota ale může přinést nové příležitosti. Pouze společnosti, které se namísto podpory upadajících trendů z minulosti zaměří na tvorbu a zvyšování výnosů na základě služeb nové generace a které budou schopné flexibilně spolupracovat s velkým počtem poskytovatelů obsahu a technologií, se mohou stát vítězi.