FinExpert.e15.cz

Telefonní bankovnictví

Podávání platebních příkazů telefonem je základní formou přímého bankovnictví. Nepotřebujete k tomu žádné speciální vybavení. Stačí jakýkoli tlačítkový telefon nebo mobilní telefon. K těm má přístup snad úplně každý.

Sužby telefonního bankovnictví nabízí k osobním účtům téměř všechny banky v České republice. Liší se v rozsahu služeb poskytovaných po telefonu a poplatcích za ně. Někde můžete jen zjistit stav na účtu a poslat sumu na jiný účet, jinde zvládnete po telefonu téměř totéž co osobně na pobočce. Pro jednodušší operace je možno používat hlasový automat (počítač na druhé straně linky), pro složitější operace je nutno mluvit s živým telefonním bankéřem. Hlasový automat bývá zpravidla levnější. 

 

Jak začít?

Než začnete ovládat konto na dálku, musíte dojít na pobočku, u které máte veden účet, a podepsat smlouvu o poskytování služeb telefonního bankovnictví. Během několika dní vám poštou přijde doporučená zásilka s identifikačními údaji a heslem. Od této chvíle máte možnost službu používat.

 

Přihlášení

Banky používají různá zabezpečení proti zneužití. V zásadě se přihlášení do telefonního systému každé banky skládá ze dvou částí: zadání identifikačních znaků klienta a osobního bezpečnostního hesla klienta. Pro zvýšení bezpečnosti mají některé banky třístupňové přihlašování do systému (identifikační číslo, PIN a heslo).

 

Co to umí?

Základní bankovní operace (jednorázový příkaz k úhradě, trvalý příkaz k úhradě a jeho zrušení, kontrola stavu účtu) umožňují uskutečňovat po telefonu téměř všechny banky v České republice a některé mnohem víc než tyto základy (zakládat spořící a termínované účty či se informovat na aktuální kurzy měn nebo úrokových sazeb).

Služby lze rozdělit na pasivní (příjem informací - např. zůstatek na účtu, informace banky apod.) a aktivní (zadávání příkazů, zadávání příkazů k úhradě, zakládání termínovaných vkladů apod.).
Telefonní bankovnictví můžete používat i ze zahraničí, ovšem zaplatíte za telefonní hovor.

Při zadávání příkazu k úhradě neudáváte číslo svého účtu, tedy účtu odkud peníze odejdou. Identifikační znaky, které byly zadány při přihlašování do systému automaticky spojí platbu s vaším účtem. Mimo výše zasílané sumy musíte vložit údaje o tom, kam peníze posíláte - číslo účtu příjemce, kód banky příjemce, specifický, variabilní a konstantní symbol.

 

Je to drahé?

Nejpádnější důvod proč si možnost telefonního bankovnictví k účtu pořídit je časová úspora. Pracující člověk se do banky v úředních hodinách nedostane a platit účty potřebuje. Přímé bankovnictví nabízí řešení. Kolik za takovou vymoženost zaplatím? Ve většině bank nic a ještě ušetříte na poplatcích. Poplatky za zadávání příkazů k bankovním operacím po telefonu jsou levnější než příkazy zadávané osobně. Za možnost používat telefonní bankovnictví neplatíte ve většině bank žádný měsíční poplatek.

 

Bezpečnost

Identifikační a bezpečnostní znaky byste neměli nosit v peněžence nebo psát na různé papírky. Doporučenou zásilku s údaji nechte doma v šupleti a vytahujte jen při provádění transakce. Údaje neprozrazujte ani příbuzným či dobrým známým. Když se stane, že se někdo vašeho identifikačního čísla a hesla zmocní a převede peníze na svůj účet, nepřijdete o ně, ale je to nepříjemná komplikace. Může trvat týdny, než bude částka převedena zpět. Pohyby na účtech jsou, na rozdíl od pohybů hotovosti, dohledatelné.

 

Zablokování

Máte-li podezření, že údaje k ovládání účtu po telefonu padly do nesprávných rukou, změňte heslo. To je zdarma. Druhou možností je zablokovat na vlastní žádost telefonní bankovnictví u svého účtu úplně. To lze provést skrze telefonního bankéře. Za odblokování se však účtuje poplatek. K zablokování dochází také při zadání špatného bezpečnostního hesla třikrát po sobě.

 

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená