Telekomunikační společnost Telefónica O2 má ve svých obchodních podmínkách stanoveno, že během doby závazku nelze smlouvu vypovědět a zároveň je stanovena výpovědní lhůta jeden měsíc od 1. dne následujícího měsíce. V praxi to znamená, že se spotřebitel operátorovi O2 "uváže" například do 2. června, výpověď tak může dát až následující den 3. června, avšak smlouva platí dál až do 31. července. Podle společnosti Telefónica O2 tedy znamená 24 měsíců o dva více. Místo 24 měsíců tak musí klient platit za služby měsíců 26.
Na tuto skutečnost upozornila Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) jedna zákazníčka společnosti O2, jejíž výpověď ke dni uplynutí lhůty 24 měsíců vzhledem k ustanovení ve všeobecných obchodních podmínkách společnost neakcepotvala. Zákazníčka přitom celé dva roky (24 měsíců), ke kterým se ve smlouvě zavázala, řádně plnila svoji povinnost a všechny faktury včas platila.
„Spotřebitel by měl mít možnost smlouvu vypovědět tak, aby nemusel proti své vůli využívat a platit služby, o které již nemá zájem a které jsou nad rámec úvazku vyplývajícího ze Speciální nabídky,“ vysvětluje Tomáš Liškutín z SOS.
Dle názoru SOS se jedná o nekalou obchodní praktikou ve smyslu § 5 zákona o ochraně spotřebitele, jelikož Telefónica O2 uvádí údaj, který může uvést spotřebitele v omyl vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž je užíván. Proto SOS zaslalo společnosti Telefónica O2 výzvu, aby se zdržela protiprávního jednání a při úpravě spotřebitelských smluvních vztahů dbala v souladu s § 43 občanského zákoníku na odstranění všeho, co by mohlo vést ke vzniku sporů.
Nejedná se však o první nekalé jednání ze strany Telefónica 02. SOS už v loňském roce upozornilo arbitrážní komisi Rady pro reklamu na klamavou reklamu společnosti Telefónica O2 lákající na víkendové volání zdarma v pevné a mobilní síti. Společnost tehdy neinformovala o tom, že zadarmo je možné volat až po provolání běžných minut v rámci tarifu. Právě nedávno Rada pro reklamu udělila za tuto reklamu společnosti Telefónica O2 pokutu ve výši 200 000 Kč.