Výdaje Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) letos klesnou o 3,6 miliardy korun. Premiér Petr Nečas (ODS) na středeční tiskové konferenci řekl, že to bude znamenat omezení nebo zastavení asi 30 staveb.
"Vláda se nemůže tvářit, že se nic neděje. Jsou tu zkrátka nové rozpočtové podmínky, a proto jsem rád, že vlád přijala návrh, podle něhož má ministr dopravy vytvořit analýzu výstavby a návrh strategie výstavby dopravní infrastruktury v České republice," řekl Nečas.
Ministr dopravy Vít Bárta (VV) dodal, že smyslem dokumentu bude i vyrovnání se s chybami předchozích kabinetů, které k výstavbě infrastruktury přistupovaly příliš velkoryse. "Některé předchozí vlády neadekvátním způsobem rozestavěly více, něž kolik si mohly dovolit," řekl Bárta.
Ministerstvo dopravy na příští rok přijde o asi 35 procent svých výdajů.
V současnosti je podle Bárty debatováno hlavně zastavení čtyř zásadních staveb - okruhu u České Lípy, rychlostní silnice mezi Opavou a Ostravou a dvou přivaděčů na dálnici D44.
Bárta tvrdí, že se daří nacházet úspory na ministerstvu i v podřízených organizacích. "Na Ředitelství silnic a dálnic a ve Správě železniční dopravní cesty jsme našli více než miliardu, kterou můžeme ihned dát na pokračování klíčových staveb," řekl ministr s tím, že tyto prostředky byly dříve určené na právní a poradenské služby, které byly v minulosti hojně využívané. Díky těmto úsporám může podle ministra pokračovat například stavba Bohumínského mostu.