Služby přímého bankovnictví jsou pro klienty bank nejen pohodlnější, ale většinou i levnější. Ztrácet čas neefektivním spánkem na pobočkách není nutné, protože ovládat svůj účet můžete přes telefon nebo internet. Právě druhý způsob je stále oblíbenější a každý rok přibývají tisíce jeho nových uživatelů. Základní služby internetového bankovnictví, tzn. zjištění zůstatku na účtu, zadání platebního příkazu nebo přehled provedených transakcí, dnes nabízí prakticky všechny banky. Vetší rozdíly mezi bankami lze zaznamenat v oblasti pokročilých služeb, mezi které patří povolení k inkasu, žádost o úvěr nebo investování do fondů. Více funkcí znamená více času a ideálem jsou návštěvy pobočky pouze v případě složení hotovosti.
Česká spořitelna - Servis 24
Internetové bankovnictví České spořitelny bylo v minulém roce přepracováno a oproti původní verzi značně vylepšeno. Zřízení služby Servis 24 je zdarma a měsíční poplatek ke sporožirovému účtu činí 15 Kč. Klienti využívající běžný účet zaplatí měsíčně 50 Kč. Přihlášení ke službě probíhá po kliknutí na odkaz umístěný na úvodní stránce prezentace České spořitelny. Následně jste automaticky přesměrování a vyzvání k zadání klientského čísla a hesla. Při prvním přihlášení musíte ještě zadat číslo smlouvy.
Po úspěšném přihlášení systém zobrazí přehled aktivovaných účtů a momentální stav účtu. Troufám si tvrdit, že zobrazovaný účetní zůstatek tolik klientů nezajímá a nebylo by na škodu zobrazovat aktuální disponibilní zůstatek. Vzhled samotné aplikace je poměrně strohý – levé navigační menu obsahuje odkazy na nejdůležitější funkce a horní záložky reprezentují určitou finanční oblast. Pro lepší představu klikněte na obrázek.

Pro zvětšení klikněte na obrázek
Ach ten přehled
Nejdůležitější funkce služby Servis 24 naleznete pod záložkou Platební transakce, kde můžete provádět jednorázové příkazy k úhradě nebo získat přehled o provedených transakcích. Jako nedoladěný působí tzv. Transakční přehled, který umí u běžného účtu vypsat přehled provedených transakcí pouze 93 dnů zpět. K historii transakcí starých více než 93 dnů se dostanete pouze zadáním správného časového intervalu. Například od 1.9 do 31.12 systém provedené transakce nevypíše, ale pokud zadáte interval od 1.9 do 31.10 a následně od 31.10 do 31.12, k přehledu se dostanete. Transakční přehled můžete také exportovat do formátu CSV pro pozdější prohlížení v Excelu, ale tato možnost je víceméně nepoužitelná. Nepřehledná změť čísel znechutí další práci.
Pouze sledovat
Zadání příkazu k úhradě nebo provedení jiné transakce není nutné rozebírat, protože jej zvládne i laik. Uvítal bych však, kdyby se v horní části obrazovky pod jménem klienta zobrazoval disponibilní zůstatek a nikoli denní limit. Co je to za limit? To se uživatel nedozví (není možné na termín kliknout o získat tak nápovědu). Další záložky již tolik možností neobsahují. Pod záložkou spoření a investování bych si představoval možnost sjednat online stavební spoření nebo alespoň vybrat fond. Můžete si sice založit vkladový účet (termínovaný vklad), ale to je všechno. Pokud nevyužíváte nějaký z dalších produktů finanční skupiny ČS, ostatní záložky vás nemusí zajímat, protože v tom případě umožňují pouze sledování uskutečných transakcí v rámci daného produktu.
Verdikt
Servis 24 splňuje základní požadavky na online ovládání účtu, ale celkově má stále co zlepšovat, nehledě na technické problémy, které se během testování objevily hned několikrát (viz obrázek). Chybí mi jednoduché funkce jako přehled denních zůstatků, měsíční kreditní obraty, plnohodnotné a přehledné výpisy z účtu či sekce věnovaná platebním kartám (uskutečněné transakce, blokace, žádost o další kartu, změna limitů atp.)

Chyba v systému Servis 24
Pro zvětšení klikněte na obrázek