Stopy, které za sebou zanechává „finanční krize“ lze v posledních měsících sledovat téměř ve všech sektorech ekonomiky. V období recese lidé i firmy omezují výdaje, odkládají nákup dražších předmětů dlouhodobé spotřeby a orientují se především na předměty běžné denní spotřeby. Následky výrazného poklesu poptávky jsme mohli v posledních měsících sledovat v odvětví automobilového průmyslu.
Výrazné propady prodejů hlásily automobilky v Evropě i v zámoří. V rámci Evropy vykázala například domácí Škoda Auto meziroční pokles prodejů v lednu letošního roku o 35 %. Podobné poklesy prodejů zaznamenaly i ostatní automobilky: Renault (-34 %), Ford (-19 %) či Volkswagen (-18%). Dočasnou záchranou pro skomírající automobilový průmysl má být tzv. šrotovné. Dosavadní výsledky prodejů ukazují, že vysoká finanční prémie je pro majitele starých automobilů dobrým motivem k nákupu i v době krize. V některých zemích však ani finanční dotace prozatím nepřiměla váhající motoristy k výměně starého automobilu.
Výše šrotovného v Evropské unii
Prémie za likvidaci a nákup nového automobilu se stala součástí protikrizových balíčků ve více než desítce evropských zemí. V současné době je šrotovné vypláceno například v Německu, Francii, Rakousku, Itálii či na Slovensku. V rámci Evropy se výše prémie pohybuje mezi 900 až 2 500 eur při sešrotování devět až 18 let starého automobilu. S maximální prémií mohou počítat Němci. Při likvidaci více než devět let starého a nákupu nového či maximálně rok starého automobilu získají 2 500 eur. Naopak nejnižší prémie ve výši 900 eur je vyplácena v Rumunsku.
V dubnu letošního roku se na konkrétním návrhu české podoby šrotovného shodla vláda s opoziční ČSSD. Výše prémie by mohla podle dohody dosáhnout 30 000 korun. Šrotovné by mělo být vypláceno majitelům více než deset let starých automobilů, kteří si pořídí nový v hodnotě nepřesahující půl milionu korun (včetně DPH). Každý žadatel o prémii musí vlastnit automobil nejméně dva roky. Zda bude šrotovné v České republice zavedeno není dodnes jisté.
Němci a Slováci na slevu slyší
V lednu letošního roku se v Německu prodalo o 14,2 % nových automobilů méně než v lednu 2008. V únoru (po zavedení finanční prémie) vzrostly prodeje nových automobilů o více než 21 %. V březnu se v Německu prodalo přes 400 tisíc automobilů, což bylo o téměř 40 % více než v březnu minulého roku. Podobný obrat nastal i na Slovensku. Zatímco v lednu i únoru klesly prodeje v meziročním srovnání téměř o 40 %, v březnu nastal růst o více než 34 %. V ostatních zemích, ve kterých bylo zavedeno šrotovné již nebyl růst prodejů tak výrazný. Například ve Francii se v lednu i únoru letošního roku prodalo o 7,9 % resp. 13,2 % automobilů méně oproti lednu a únoru minulého roku. Mírný nárůst nastal teprve v březnu, a to o 8 %. Podobný vývoj byl i v Itálii, kde březnové prodeje v meziročním srovnání vzrostly o pouhých 0,2 %. Prodeje prvního čtvrtletí minulého roku se nepodařilo překonat například v Rumunsku, Španělsku, Portugalsku či Lucembursku. Dosavadní statistiky prodejů je však třeba brát s rezervou. Opatření jsou ve většině zemí platná jen několik měsíců (v Rakousku začíná platit teprve od 1. dubna 2009) a potrvají minimálně do konce letošního roku. Výraznější oživení poptávky může nastat se zpožděním.
Nejprodávanější značkou je Volkswagen
Do první pětice nejprodávanějších značek automobilů v Evropě patří Volkswagen, Ford, Opel, Fiat a Renault. V prvním čtvrtletí letošního roku v porovnání s rokem předchozím zaznamenaly největší poklesy automobilky Saab (-51 %), Land Rover (-43 %), Mini a Mitsubishi (-32 %). Naopak pouze výrobci vozů Alfa Romeo a Hyundai vykázali oproti prvnímu čtvrtletí minulého roku růst prodejů, a to o 20 % resp. 13 %.
V rámci České republiky si prvenství v prodeji udržela domácí Škoda Auto, která za první čtvrtletí prodala necelých 13 tisíc nových automobilů. Dalšími nejprodávanějšími značkami v České republice jsou Ford, Renault, Volkswagen, Hyundai a Kia. V rámci Evropy obsadila domácí Škoda Auto s celkovým počtem 113 139 prodaných automobilů 12 příčku.
Nejprodávanější automobily v Evropě
Značka | leden až březen 2008 | leden až březen 2009 | Změna |
VOLKSWAGEN | 404 519 | 375 737 | -7,1% |
FORD | 355 199 | 318 951 | -10,2% |
OPEL | 338 532 | 254 315 | -24,9% |
FIAT | 281 361 | 251 940 | -10,5% |
RENAULT | 310 976 | 238 826 | -23,2% |
Automobilkám v ČR se začíná dařit
Ze zavedení šrotovného v Evropské unii těží i domácí Škoda Auto. V březnu letošního roku se prodalo o téměř 12 % více automobilů než v březnu 2008. Úspěchy slaví mladoboleslavská automobilka především v sousedním Německu. Ke konci března se zde prodalo více než 62 tisíc škodovek. Hned po Volkswagenu jde o druhou nejprodávanější značku. Němci skupují především menší modely Škoda Fabia. Škodovce úspěšně konkurují i levné modely vozů Renault a Dacia.