FinExpert.e15.cz

Spotřebitelé se obávají vstupu do Schengenu

Na Sdružení obrany spotřebitelů se obracejí spotřebitelé s dotazy, co se změní se spotřebitelskými právy od našeho vstupu do Schengenského prostoru. Operují pojmy jako „eurozáruka“ apod. v přesvědčení, že nyní budou mít naprosto stejná práva ve všech zemích tohoto otevřeného prostoru.

Názory těchto spotřebitelů nemají reálný podklad. I když se možnosti našich občanů po vstupu do Schengenu rozšíří ve smyslu, že cestování bude pohodlnější a tím i přeshraniční nákupy častější, na spotřebitelských právech se nezmění nic. 

Už před naších vstupem do EU byla do české legislativy implementována celá řada evropských směrnic a různých dalších právních ustanovení, která výrazně zlepšila postavení spotřebitelů. Byla zavedena dvouletá záruční doba, stanovena pravidla pro poskytování spotřebitelského úvěru, upraveny povinnosti při prodeji obuvi, spotřebitelé získali výrazná práva při prodeji pomocí prostředků komunikace na dálku či mimo prostory obvyklé k podnikání. 

„Ale i když se o ní stále mluví, neexistuje nic jako „eurozáruka“, tedy právo spotřebitele reklamovat ve své zemi ty výrobky, které koupil v jiné zemi Evropské unie,“ připomíná mluvčí SOS Ivana Picková. „Celoevropsky působícící výrobní společnosti, které poskytují i u nás servis pro výrobky koupené v jiné zemi EU, bychom spočítali na prstech jedné ruky. Spotřebitelé by si před výhodným nákupem v zahraničí vždy měli uvědomit, že mohou mít doma problémy s reklamacemi i servisem,“ dodává. 

Evropští spotřebitelé mají v podstatě ve svých zemích velmi podobná práva, na tom se rozšířením schengenského prostoru nic nezmění ani k horšímu, ale ani k lepšímu. Přesto je pro spotřebitele nakupování v zahraničí zajímavé, protože je láká jiná nabídka na trhu i lepší ceny či vyšší kvalita vybraných produktů. Nelze to však brát paušálně, tudíž nákup v cizině nemusí být vždycky nejvýhodnější.

Více o vstupu do Schengenu se dočtete zde.

Další článek


 

celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Jak kdo
Jarmila
25. 12. 2007, 12:45
To je ale debilni nadpis
stoural
20. 12. 2007, 18:35

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená