Časopis dTest před třemi měsíci informoval o nesmyslném poplatku za uzavření smlouvy v autobazarech. Zájem médií bylo ku prospěchu věci – nyní jej zákazník již platit nemusí a sám si zvolí, zda doplňkovou službu chce či nechce. Jiné absurdní poplatky ale stále přežívají.
„Řada spotřebitelů si na naší poradenské lince stěžovala, že při koupi automobilu museli po uzavření smlouvy platit dodatečný poplatek za administrativu a prověřování vozu, na který je předem nikdo neupozornil,“ říká Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest, a dodává: „Poplatky měly zahrnovat například přípravu vozu k prodeji či jeho uklizení, což je náklad, který běžně nese prodejce.“
Oba velké autobazary, které sdružení dTest vyzvalo ke změně přístupu, vyhověly a změnily obchodní podmínky či upravily informace na svých webech. „Zákazník si teď podle nich bude moci vybrat, zda doplňkovou službu chce nebo ne. Zaplatí tedy pouze, pokud si opravu objedná,“ říká Borovička.
I nadále platí spotřebitelé řadu jiných nesmyslných poplatků, nově například extrémní částky za uzavření úvěrových smluv. „Některé úvěrové společnosti požadují po klientech při sjednání půjčky ve výši sto dvacet tisíc korun poplatek vyšší než čtyřicet tisíc korun,“ uvádí Borovička. Pomocí těchto poplatků se tak zřejmě snaží obcházet zákony, speciálně ustanovení o maximální výši poplatku za předčasné splacení úvěru.